شناسهٔ خبر: 22575473 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

اسکان موقت زلزله زدگان در اولویت است

فرمانده قرارگاه خاتم الانبیا تاکید کرد: با توجه به وضعیت نامناسب هوا، سرما و پیش بینی بارش ها برای روزهای آینده در کرمانشاه مسئله مهم اسکان موقت زلزله زدگان است که باید به سرعت و بدون فوت وقت انجام شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سردار عبداللهی گفت: در اسکان وضعیت ناگوار است اما درباره چادر، تغذیه و خوراکی ها کمبودی نداریم اما برای اسکان تیم هایی در نظرگرفته ایم که در مدت بسیار کوتاه بتوانیم اسکان موقت را انجام دهیم.
وی افزود: روستاها هم پراکندگی دارند و هم اینکه بیشتر روستاها بیش از 80 درصد تخریب شده است. قولی که داده ایم این بود که در تامین مصالح کمک کنیم و مهمتر از همه این است که زمان را نباید از دست داد.
قرار است اتاق های 12 متری ساخته شود ولی اینکه سازه به چه صورت باشد یا اینکه کانکس استفاده شود هنوز مشخص نیست. باید با سرعت تصمیم گیری شود تا بیش از این مردم با مشکل مواجه نشوند. آن چیزی که در منطقه لازم است وحدت رویه و وحدت فرماندهی و زمان بندی است که باید به سرعت انجام گیرد.
مهدیان معاون بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم گفت: بنیاد مسکن مسئول مسکن خسارت دیده است. در زمینه اسکان موقت و بازسازی ها برنامه ریزی و با همکاری شش استان به عنوان استان معین و استان کرمانشاه بازسازی ها شروع شده است.
مهدیان در ادامه درباره آمار واحدهای تخریب شده گفت: 11 هزار واحد مسکونی روستایی و 4500 واحد شهری آسیب کلی و 15 هزار واحد شهری و روستایی و تجاری آسیب هایی دیده اند که نیاز به تعمیر دارند.
برای واحدهای مسکونی 25 میلیون تومان با کارمزد 4 درصد و 5 میلیون بعنوان بلاعوض درنظر گرفته شده است دو میلیون تومان هم برای لوازم منزل به عنوان بلاعوض وده میلیون تومان هم تسهیلات برای لوازم منزل در نظر گرفته شده که آماده پرداخت است.
کار آواربرداری آغاز شده است و 15 گروه کارشناس در منطقه کار کارشناسی را انجام می دهند و همان گروه ها مدارک را تحویل می گیرند و پرونده ساخت و ساز تشکیل می شود.
عوامل شش استان معین در منطقه مستقر شده اند. برای اسکان موقت و بازسازی تفاهم نامه ای با قرارگاه خاتم الانبیا و بسیج سازندگی امضا شد که هرچه سریعتر کار بازسازی و اسکان موقت زلزله زدگان انجام شود.
مهدیان گفت: در اسکان موقت می توانیم کار را شروع کنیم. روی نقشه کار و شیوه کار به تفاهم رسیده ایم، منابع آماده است و قرارگاه خاتم الانبیا نیز آمادگی لازم را دارد.
او درباره نوع ساخت و ساز گفت: کانکس بهتر است اما تامین دوازده هزار واحد کانکس هم منابع زیادی لازم دارد هم زمان بر است اما در حال حاضر اسکلتی با همکاری سپاه به صورت پیچ و مهره ای درست می کنیم و از مصالح ساختمان ها و همکاری سپاه استفاده می شود که این کار سریعتر انجام خواهد شد.
در زلزله گیلان و زنجان نیز به همین صورت انجام شد که سریعتر کار پیش رفت.
دربازسازی مردم محور هستند. هزینه های آواربرداری، نقشه برداری به عهده دولت است اما از مردم نیز تقاضا می شود که در ساخت و سازها کمک کنند. در شهرها ساخت و ساز زمان برتر اما تلاش بر این است که تا پایان سال آینده کار ساخت و سازها به اتمام برسد. منابع تامین شده و قابل پرداخت است.
نظرپور رئیس سازمان نوسازی مدارس گفت: در ابتدای وقوع زلزله اکیپ های دوازده گانه بسیج و به مناطق زلزله زده گسیل شدند و به این نتیجه رسیدیم که مدارس تخریب شده با قدمت 25 سال به بالا بودند و مدارسی که در دودهه اخیر ساخته شده است آسیبی ندیده اند.
او افزود: از سال 85 کار بازسازی و تخریب مدارس غیر مقاوم آغاز شد و مدارس قبلی کاملا تخریب شده و مدارس جدید جایگزین مدارس قبلی گردید در کنار این ها مدارسی داشتیم که احتیاج به مقاوم سازی داشت که 24 درصد کلاس های ما دراین طرح مقاوم سازی شده که بقیه کلاس ها نیز با تامین اعتبار مقاوم سازی خواهد شد.
نظرپور در ادامه گفت: در مجموع در 5 شهر 75 مدرسه داریم که از این مجموعه 415 کلاس درس دچار مشکل شده و بقیه کلاس ها قابل استفاده است و مشکلی برای حضور دانش آموزان نداریم. در برخی شهرها از جمله ثلاث باباجانی دو شیفته بودند ولی امکان سه شیفته نداریم.پاکسازی کلاس ها را آغاز کردیم و بهسازی ها در حال انجام است.
نظرپور در ادامه گفت: در مجموع با توجه به فراخوانی که انجام دادیم کار ساخت یازده مدرسه با 21 کلاس درس را خیرین تقبل کردند. هفتاد کلاس درس کانکسی نیز فراهم شده است.
کانکس به لحاظ موقت بودن و اضطراری بودن حضور دانش آموز سر کلاس اهمیت دارد که کانکس در حیاط مدرسه قرار داده می شود تا بعد از ساخت مدرسه جمع آوری خواهد شد.
روستاها آسیب پذیری بیشتری داشته اند. حدود 115 کلاس از 415 کلاس تامین شده که تا آخر هفته کار 300 کلاس باقی مانده نیز مشخص خواهد شد تا نگرانی ها برای حضور دانش آموزان در کلاس درس برطرف شود. از محل اعتبارات استانی، خیرین و ملی ساخت و ساز ها انجام خواهد شد. خیرین کار ساخت و ساز را به عهده گرفته اند حتی ایرانیان خارج کشور هزینه ساخت کلاس و کانکس را تقبل کرده اند و نیازی به اعتبارات ملی و استانی نخواهیم داشت.
نظرپور گفت: تا عصر امروز 115 کلاس تامین شد که امیدواریم 300 کلاس باقی مانده تا پایان هفته آماده شود. دانش آموزان نگران نباشند و امیدواریم تا پایان هفته کلاس ها آماده شود.
یک و نیم میلیون دانش آموز داریم که کلاس های درس آنها نیاز به تخریب و بازسازی و مقاوم سازی دارد که تا پایان برنامه ششم توسعه کار مقاوم سازی و تخریب و نوسازی مدارس انجام خواهد شد.
سعیدی معاون سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفت: امروز وضعیت مطلوب تری داشتیم و همه افراد اسکان موقت داده شدند. از روز جمعه کار آواربرداری در سطح روستاها و شهر ها آغاز شد.
آب، برق، گاز و مخابرات مشکل خاصی نداریم فقط در برخی مکان ها باید با بررسی شرکت گاز، گاز منازل وصل شود. آموزش و پرورش موظف به آماده سازی کتب درسی شد.

کمک های مردم بی سابقه است. همه نیروها برای امداد و کمک رسانی بسیج شده اند اما با توجه به ترافیک سنگین به سمت سرپل ذهاب از مردم تقاضا می شود کمک های خود را در اختیار پایگاه ها قرار دهند یا کمک های نقدی را به حساب 99999 هلال احمر واریز کنند. لباس گرم و غذاهای مدت دار نیاز اساسی مردم است.
براتی معاون سازمان بهزیستی هم گفت: سازمان بهزیستی از لحظات اولیه زلزله با تشکیل ستاد بحران سازمان و اعزام تیم تخصصی سازمان کار خود را درمناطق زلزله زده آغاز کرد.ما در سه لایه با تیم های محب، اورژانس اجتماعی و خدمات توانبخشی کارها را آغاز کرده ایم. افرادی را که شوک زده بودند به نوعی حمایت کردیم تا دچار مشکل نشوند.
او افزود: بعد از تثبیت شرایط اقدامات اولیه امداد و نجات آغاز شد. سی مهد کودک در زلزله تخریب شده که مهدکودک های کانکسی آماده کردیم.
خدمات اورژانس اجتماعی با 30 هزار نفر ساعت برای کاهش آسیب ها انجام وظیفه می کنند. از استان های همجوار مثل ایلام، کرمانشاه و لرستان کمک گرفتیم. نزدیک به 118 نفر از افراد دچار معلولیت شده اند و زنان سرپرست خانوار ما منزل خود را از دست داده اند. تلاش داریم تا اردیبهشت تیم های امداد و نجات سازمان و خدمات اجتماعی در خدمت زلزله زدگان باشند.

احد وظیفه مدیرکل پیش بینی سازمان هواشناسی نیز گفت: از یکشنبه شب احتمال افزایش ابر و وزش باد و افزایش گرد و خاک را خواهیم داشت، بیشتر بارش ها در سه شنبه و چهارشنبه خواهدبود که در ارتفاعات بارش برف موجب لغزندگی در جاده ها خواهد شد اما کرمانشاه روز دوشنبه و سه شنبه بارش خواهد داشت.

نظر شما