شناسهٔ خبر: 22575080 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: شما نیوز | لینک خبر

همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی یکی از اساسی‌ترین پایه‌های مبارزه با مواد مخدر است

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای وزارت کشور گفت: همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی در برنامه‌های مقابله با مساله جهانی مواد مخدر اهمیت و اولویت دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شما نیوز ، بابک دین پرست در کنفرانس "تقویت ابتکارات توسعه جایگزین افغانستان در میان شرکای منطقه‌ای و بین المللی" در عشق آباد ترکمنستان با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران بر این باور است که همکاری های منطقه ای و بین‌المللی یکی از اساسی ترین پایه های مبارزه با مواد مخدر و جرایم مرتبط با آن است اظهار کرد: به همین دلیل ایران دنبال  گسترش همکاری های دوجانبه و چند جانبه با کشورهای پیرامونی است.

وی همچنین افزود: ایران مشارکت فعال در ساختارهای منطقه ای به ویژه نهادهای مرتبط با سازمان ملل و ارتقای همکاری‌ها  در تمامی ابعاد مبارزه با مواد مخدر با کشورهای دور و نزدیک را در برنامه روابط بین المللی خود طراحی و اجرا می کند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: برگزاری نشست تخصصی بررسی زمینه های توسعه پایدار و اشتغالزایی در مناطق معرض خطر در 26 و27 سپتامبر 2017 در تهران با مشارکت آلمان و دفتر  مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد (UNODC) برگزار شد.

معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه مناطق وزارت کشور همچنین با اشاره به اینکه ایران با افغانستان بصورت دو جانبه در مورد اجرای آزمایشی توسعه جایگزین در یکی از استان های مرزی دو کشور توافق کرده است که با تامین امنیت، این پروژه اجرا می شود.

وی اظهار کرد: با دستور وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر و در قالب برنامه مشارکت کشوری با دفتر UNODC،" کارگروه ملی توانمندسازی و توسعه پایدار در مناطق مرزی مشترک با افغانستان" با مشارکت ستاد مبارزه با مواد مخدر و سایر دستگاه های دولتی در معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه ای وزارت کشور تشکیل شده است. هدف از تشکیل این کارگروه، بررسی تخصصی و تدوین برنامه جامع توسعه جایگزین اعم از برنامه های کاهش تقاضا، مقابله با قاچاق، توانمندسازی، آموزش و توسعه کمی و کیفی نیروها در مناطق مرزی مشترک است.

وی با بیان این‌که «طرح پیشنهادی دولت افغانستان تحت عنوان "برنامه انکشاف بدیل در ولایت فراه" در این کارگروه ملی مورد بررسی قرار گرفت» تصریح کرد: انتظار داریم پیرو توافقات اولیه با مقامات افغانستان و دفتر UNODC در تهران مبنی بر معرفی نمایندگان تام الاختیار جهت بررسی نهایی و پاراف سند مذکور، زمینه برای امضای مقامات عالی دو کشور و مدیر اجرایی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم ملل متحد فراهم شود تا با مشارکت مالی و فنی ذی نفعان جامعه جهانی به اجرا درآید.

معاون اقتصادی وزیر کشور، با تشریح برخی از مهمترین اقدامات جمهوری اسلامی ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر، خطاب به حامیان مالی برنامه های معیشت بدیل و توسعه جایگزین در افغانستان ومقامات دفترUNDOC تاکید کرد که زمان آن فرا رسیده تا دایره اقدامات خود را از سخنرانی صرف به تنظیم و اجرای برنامه های مبتنی بر نتیجه سوق دهیم ، تعارفات را کنار بگذارید و بصورت جدی وارد میدان عمل شوید".

براساس این گزارش، دفتر  مقابله با موادمخدر و جرم ملل متحد از کشورمان برای شرکت در کنفرانس بین المللی توسعه جایگزین در افغانستان در عشق آباد ترکمنستان دعوت کرده است که با موافقت وزیر کشور، هیاتی به سرپرستی بابک دین پرست در این کنفرانس شرکت کرد. دین پرست  در جریان  این سفر و حاشیه کنفرانس، با وزیر مبارزه با مواد مخدرافغانستان، مسئول مبارزه با مواد مخدر پاکستان و معاون وزیر کشور ترکمنستان  نیز دیدار و گفتگو نمود.

نظر شما