شناسهٔ خبر: 22574220 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

گوترش خواستار همکاری برای مقابله با چالش های امنیتی در مدیترانه شد

دبیرکل سازمان ملل متحد گفت : مدیترانه تلفیقی است از تمدن ها، فرهنگ ها، مذاهب ، تجارت و مهاجرت که با چندین چالش امنیتی مانند تروریسم، تجارت غیرقانونی، مواد مخدر، تخریب محیط زیست و مهاجرت اجباری مواجه است.

صاحب‌خبر -
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "آنتونیو گوترش"در نشست شورای امنیت سازمان ملل که به ریاست 'آنجلینو آلفانو' وزیر خارجه ایتالیا برگزار شد، گفت: مدیترانه یک اتصال جهانی از فرهنگ ها، جوامع و اقتصادهای ثروتمند است؛  با این حال خشونت و نفرت این پویایی را تهدید می کند و این به ضرر کل جهان است.

وی گفت: چالش هایی که در منطقه رخ می دهد، شامل تجارت غیرقانونی مواد مخدر، تسلیحات، مواد نفتی، سیل پناهندگان و مهاجران است که متأسفانه توسط قاچاقچیان و دزدان دریایی اداره می شوند.

دبیرکل سازمان ملل تأکید کرد که دریای مدیترانه یک مسیر بسیار ارزشمند برای تجارت گسترده شامل هیدروکربن ها و تامین منابع عظیم ماهی است، البته استفاده از مزایای آن به همکاری و ثبات بستگی دارد ؛ گوترش در ادامه تلاش کرد که مشکلات را در نقاط مختلف مدیترانه برجسته کند.

وی با تأکید بر اینکه ثبات در لیبی برای منطقه امری حیاتی است، تصریح کرد که با گذشت چند سال از شروع به کار دولت انتقالی در لیبی، همچنان مؤسسات و نهادهای این کشوردچار اختلافات عمیق هستند، بی ثباتی در سواحل منطقه به مهاجرت های نامنظم به سمت اروپا کمک می کند.

دبیرکل سازمان ملل درادامه تشریح مشکلات در سواحل مدیترانه گفت: در مصر چندین چالش امنیتی همچنان وجود دارد که شامل مهاجرت های نامنظم، تجارت اسلحه درطول مرزهای بیابانی با لیبی و سودان، صحرای سینا و مرز با غزه می باشد.

گوترش گفت: در سوریه و عراق همچنان داعش حضور دارد و در سوریه نیز باید ریشه های درگیری به وسیله یک روش سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل شود.

وی افزود: در سال جاری، حداقل دو هزار و 800 مهاجر در دریای مدیترانه جان خود را از دست دادند.
 

نظر شما