شناسهٔ خبر: 22573969 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

معاون پیشین وزارت خارجه آمریکا:

خروج ترامپ از معاهدات بین المللی باعث افزایش قدرت آمریکا نمی‌شود

«ریچارد مورفی» معتقد است که خروج ترامپ از توافقات مهم بین المللی ممکن است در کوتاه مدت مزایایی برای واشنگتن در بر داشته باشد اما در بلندمدت باعث افزایش قدرت آمریکا نخواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری رسا به نقل از مهر، «دونالد ترامپ» رئیس جمهور ایالات متحده امریکا از زمان آغاز ریاست جمهوری خود تاکنون سعی نموده جهت تحقق سیاست اول امریکا خود از توافقات مهم بین المللی که دولتهای پیشین آنها را امضاء نموده اند، خارج شود.

وی تاکنون دستور خروج امریکا از توافقنامه آب و هوایی پاریس و توافقنامه آسیا - پاسیفیک را صادر نموده و در تلاش است از توافقنامه نفتا و برجام نیز خارج شود. وی معتقد است این توافقات بین المللی در راستای منافع ملی امریکا عمل نمی کنند. کارشناسان بین المللی معتقدند خروج ترامپ از توافقات بین المللی تهدیدی علیه لیبرالیسم، رویکردی که معتقد است معاهدات بین المللی برای امنیت و ثبات جهانی ضروری هستند، می باشد.

در این راستا گفتگویی با «ریچارد مورفی» دیپلمات پیشین و کهنه کار امریکا انجام داده است که در ادامه می آید.

 «ریچارد مورفی» دیپلمات پیشین و کهنه کار آمریکایی با ۳۴ سال فعالیت در حوزه خاورمیانه و کشورهای عربی، در سال‌های جنگ ایران و عراق سفیر آمریکا در عربستان سعودی بود و سپس معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاورمیانه شد. مورفی اینک با شرکت در شبکه‌های «بی‌بی‌سی»، «سی‌ان‌ان»، «فاکس نیوز» به تحلیل درباره رویدادهای جهان به ویژه خاورمیانه می‌پردازد. وی عضو هئیت امنای دانشگاه آمریکایی «بیروت» در لبنان نیز هست.

*بر اساس لیبرالیسم، معاهدات و توافق نامه های بین المللی برای امنیت و ثبات جهانی ضروری است. برخی معتقدند خروج رئیس جمهور ترامپ از معاهدات بین المللی تهدیدی برای لیبرالیسم است.  نظر شما در این خصوص چیست؟

معاهدات بین المللی برای ثبات و امنیت نظام بین الملل ضروری هستند. در واقع توافق نامه ها و معاهدات بین المللی منعکس کننده نظر و رای سنجیده حکومت هایی هستند که در مورد آنها مذاکره نموده و آنها را امضاء کرده اند.

*اثرات احتمالی خروج ترامپ از معاهدات بین المللی بر حقوق بین الملل و به ویژه بر عرف بین المللی چیست؟

برای هر قدرتی، کوچک یا بزرگ، نادیده گرفتن امضاء خود و ترک یک معاهده به طور یک جانبه، سوالاتی در مورد پایبندی آن به هدف معاهده ایجاد می کند. تاثیر خروج یک کشور از معاهده بین المللی به واکنش سایر امضاء کنندگان آن و اقدامات بعدی دولتی که حمایت خود را از معاهده قطع نموده بستگی دارد.

*نظم لیبرال اساسا مبتنی بر چندجانبه گرایی است. خروج ترامپ از موافقتنامه آب و هوایی پاریس،TPP، نفتا NAFTA و احتمالا از برجام در تضاد با چند جانبه گرایی است. آیا چنین رویکردی قدرت ایالات متحده را تضمین می کند؟

خروج امریکا از این معاهدات و توافق نامه ها در مورد نیات امریکا نسبت به جهان  شک و تردید ایجاد نموده و اقدامات امریکا را غیر قابل پیش بینی می کند. غیر قابل پیش بینی بودن اقدامات ممکن است در کوتاه مدت مزایایی برای امریکا در بر داشته باشد، اما در بلندمدت قطعا قدرت امریکا را افزایش نخواهد داد.

*برخی می گویند که رژیم هایی که پس از جنگ جهانی دوم ایجاد شده اند به قدرت هژمونیک ایالات متحده و منافع ایالات متحده کمک زیادی کردند، اما اکنون این رژیم ها دیگر به منافع ایالات متحده خدمت نمی کنند، بنابراین اقدامات ترامپ برای از بین بردن این رژیم ها بسیار منطقی است. نظر شما در این خصوص چیست؟

اقدامات امریکا بعد از جنگ جهانی دوم جهت بازسازی و توسعه اقتصادی و افزایش اعتماد به نفس کشورهایی آسیب دیده در طی جنگ ضروری بود. در حال حاضر به نفع امریکا نیست از این کشورها و رژیم های بین المللی دور بماند./۱۳۲۵//۱۰۳/خ

برچسب‌ها:

نظر شما