شناسهٔ خبر: 22573795 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان یزد خبرداد

20 تیرماه؛ اوج میزان مصرف برق در یزد/ افزایش 7درصدی مصرف برق در 6 ماهه نخست امسال

مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان یزد با اشاره به رشد 7 درصدی میزان مصرف انرژی در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته گفت:بالاترین میزان مصرف برق در ساعت 12 روز سه‌شنبه 20 تیرماه با مصرف 817 مگاوات رقم خورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از یزدامروز؛ مدیر دفتر مدیریت مصرف شرکت توزیع نیروی برق استان یزد در خصوص تعداد مشترکین این شرکت در استان یزد گفت: تعداد کل مشترکین این شرکت تا پایان شهریورماه سال جاری 632,531 مشترک بوده که نسبت به سال گذشته حدود 4 درصد رشد داشته که از این تعداد، 513,489 مشترک خانگی، 9,037 مشترک کشاورزی، 10,390 مشترک صنعتی، 84,900 مشترک تجاری و 14,715 مشترک عمومی اداری هستند.

محمد شمس بابیان اینکه 48 در صد سهم مصرف انرژی برق استان به بخش صنعت اختصاص دارد اظهار داشت: این بخش بالاترین بخش مصرفی استان را دارد و سپس بخش خانگی با سهم مصرف 24 درصد، بخش کشاورزی با سهم مصرف 16 درصد و بخش عمومی اداری و تجاری هریک با سهم مصرفی حدود 6 درصد در جایگاه‌های بعدی قرار دارند.

شمس با اشاره به رشد 7 درصدی میزان مصرف انرژی در 6 ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه در سال گذشته گفت:میزان مصرف انرژی در این مدت به مرز 2436 میلیون کیلووات ساعت رسیده که در این میان بالاترین میزان مصرف برق در ساعت 12 روز سه‌شنبه 20 تیرماه با مصرف 817 مگاوات رقم خورده که نشان‌دهنده افزایش حدود 5 درصدی پیک مصرف نسبت به سال گذشته است.

وی بابیان این مطلب که سرانه مصرف برق جهانی در این بخش خانگی حدود 900 کیلوات ساعت است خاطرنشان کرد: متوسط مصرف سرانه بر ق مشترکین خانگی در کشور حدود 2870 کیلووات ساعت بوده که سهم بخش خانگی استان منتهی به شهریورماه سال جاری به 1952 کیلووات ساعت در سال برای هر مشترک رسیده و رشد 4 درصدی را نسبت به دوره مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

شمس در خصوص ساعات اوج مصرف برق هم گفت: با توجه به اینکه در ساعات اولیه شب، وسایل روشنایی و برخی از لوازم الکتریکی دیگر به مدار وصل می‌شوند بار مصرفی در این ساعات به حداکثر مقدار خود رسیده و به آن ساعات اوج مصرف می‌گویند و معمولاً هم این ساعات همواره در مدت ۴ ساعت اولیه شب از حوالی غروب، اتفاق می‌افتد

وی افزود: البته در شش‌ماهه اول سال علاوه بر ساعت پیک مصرف در ابتدای شب، با توجه به شرایط محیط استان و افزایش دما در اواسط روز و قرارگرفته سیستم‌های سرمایشی در مدار شبکه‌های برق در دو مقطع ساعات 12 تا 16 و 20 تا 24 نیز ساعات اوج مصرف برق اتفاق می‌افتد.

وی در خصوص راهکارهای کاهش مصرف برق در بخش خانگی هم اظهار داشت: مدیریت مصرف برق تلاش می‌کند تا با رهنمودهای فرهنگی و ایجاد تغییرات ساده در چگونگی مصرف، میزان مصرف را کاهش دهد که عمده‌ترین آن‌ها شامل موارد زیر است:

1- در رنگ‌آمیزی دیوارها و سقف از رنگ روشن استفاده شود تا میزان بازتاب نور افزایش یابد.

۲- گردوخاک موجود در محیط از میزان بهره نوری لامپ‌ها می‌کاهد، تمیز کردن منظم لامپ‌ها سبب می‌گردد تا نوردهی بهتری داشته باشند.

۳- استفاده از لامپ‌های LED و یا SMD به همراه سنسورهای هوشمند روشنایی درراهرو و زیرزمین در اولویت قرار گیرد.

۴- یک لامپ رشته‌ای ۱۰۰ وات به‌طورمعمول حدود ده برابر یک لامپ LED، برق مصرف می‌کند، همچنین ۱۰ برابر کمتر از لامپ‌های LED طول عمر دارد. ازاین‌رو استفاده از لامپ‌های LED به کاهش هزینه برق کمک می‌کند.

۵- در ساعات اوج مصرف 6 ماه اول ساعت 12 تا 16 و ساعت 20 تا 24 و 6 ماه دوم ساعت 17 تا 21، خاموش کردن وسایل برقی غیرضروری و مدیریت بیشتر مصرف باعث می‌شود که همه مشترکین از برق مطمئن برخوردار گردند و هزینه‌های برق مصرفی مشترک نیز کاهش یابد

6- در محل‌هایی از محیط کار که نور بیشتری موردنیاز است، به‌جای افزایش لامپ‌ها در محیط، از چراغ‌های موضعی و رومیزی استفاده گردد

7- در زمستان، دمای مناسب در روز ۲۰ درجه سانتی‌گراد و در شب ۱۵ درجه سانتی‌گراد است. سعی شود با استفاده از ترموستات یا دماسنج، دمای محیط را در حدود مقادیر فوق نگهدارید.

8- درصورتی‌که هوای محیط در زمستان بیش‌ازاندازه موردنیاز گرم شده بود، به‌جای باز کردن در و پنجره‌ها بهتر است وسایل گرم‌کننده را خاموش نمایید.

9- غیراقتصادی‌ترین وسیله برای گرم کردن محیط، بخاری‌برقی و جهت تهیه آب گرم، آبگرمن برقی است که لازم است از استفاده آن‌ها اجتناب گردد.

10- در تابستان، دمای مناسب محیط کار یا زندگی در حدود ۲۶ درجه سانتی‌گراد است. با استفاده از ترموستات، دمای محیط را در این حدود کنترل کرده و از کاستن بیش‌ازحد آن جلوگیری نمایید.

11- برای خنک کردن محیط، میزان نیاز خود را ارزیابی نموده و به‌مقتضای درجه حرارت و شرایط محیط از یکی از وسایل خنک‌کننده نظیر پنکه، کولرآبی یا کولرگازی با ظرفیت مناسب استفاده گردد.

12- در اطراف پنجره‌ها از سایبان استفاده گردد تا در فصل تابستان از تابش مستقیم اشعه خورشید به داخل ساختمان جلوگیری شود.

13- کولرها را در فصل تابستان به‌طور منظم سرویس کنید. در هنگام نصب کولرها دقت شود که عایق‌بندی کانال‌ها رعایت شده، درزهای اطراف آن‌ها مسدود شوند و بر روی سقف کولر سایبان نصب گردد.

انتهای پیام/ح

نظر شما