شناسهٔ خبر: 22573381 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

رونمایی از کتاب «فرهنگ افسانه‌های مردم استهبان»

همزمان با هفته کتاب و کتابخوانی از کتاب هفت جلدی «فرهنگ افسانه‌های مردم استهبان» نوشته محمدرضا آل ابراهیم رونمایی شد.

صاحب‌خبر -
رونمایی از کتاب «فرهنگ افسانه‌های مردم استهبان»به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز فارس، در مراسمی که با حضور سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی فارس، فرماندار شهرستان استهبان و جمعی از مسئولان و ادب دوستان شهرستان استهبان برگزار شد، از کتاب هفت جلدی «فرهنگ افسانه‌های مردم استهبان» آخرین اثر نویسنده و پژوهشگر فرهنگ عامه شهرستان استهبان رونمایی و از سال‌ها فعالیت ادبی وی قدردانی شد.
سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان فارس در این مراسم با اشاره به ارزش فعالیت‌های ادبی محمدرضا آل ابراهیم، عنوان کرد: این نویسنده بزرگ همه زندگی خود را وقف پاسداشت فرهنگ مردم استهبان و حفظ و شناساندن آن به مردم  کرده است.
محمدرضا آل ابراهیم  نویسنده کتاب «فرهنگ افسانه‌های مردم استهبان» نیز عنوان کرد: این کتاب شامل ۶۰۴ قصه مردم استهبان است که گردآوری آن‌ها از سال ۱۳۴۲ تا ۱۳۹۴ انجام شده است.
این پژوهشگر فرهنگ عامه همچنین به شیوه گردآوری این قصه‌ها اشاره کرد و گفت: از کودکان و دانش آموزان خواستیم که قصه‌های پدربزرگ و مادربزرگ‌های خود را یادداشت کرده و نمره و جایزه بگیرند. بر این اساس بیشتر این داستان‌ها به این صورت و از زبان افراد کهن سال این شهرستان روایت شده است.
آل ابراهیم با تأکید بر اینکه مهم‌ترین نکته در نوشتن این کتاب حفظ امانتداری است، افزود: تمامی قصه‌ها با ذکر نام گوینده و راوی و با حفظ امانتداری آورده شده است و تنها چند قصه در این کتاب است که نام گوینده ندارد.
این در حالی است که ۱۰ قصه از این کتاب نیز در کتاب مرجع «فرهنگ افسانه‌های مردم ایران» نوشته علی اشرف درویشیان با ذکر نام گوینده به ثبت رسیده است.
کتاب ۷ جلدی «فرهنگ افسانه‌های مردم استهبان» پژوهشی در فرهنگ عامه و اثری فولکلور در حوزه ادبیات شفاهی مردم استهبان است که به همت انتشارات استهبان به چاپ رسیده است.

نظر شما