شناسهٔ خبر: 22573300 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

محمد مهدی فرقانی، کاظم موذن

دولت یازدهم و دیپلماسی رسانه ای آمریکا؛ بررسی ابعاد و چارچوب های محتوایی سایت فارسی صدای آمریکا

نتایج این مقاله نشان می­دهد که شبکه صدای آمریکا تلاش کرده است تا با ارائه تصویری صلح­ جو و منطقی از کشورهای غربی و آمریکا از یک سو و با نشان دادن چهره جدی و قاطع در مقابله با ایران از سوی دیگر، افکار عمومی را برای مذاکره ایران و 1+5 و تسلیم شدن تهران در برابر تصمیمات غرب آماده سازد.

صاحب‌خبر -

چکیده

این مقاله با هدف بررسی دیپلماسی رسانه­ای آمریکا در قبال دولت یازدهم، به ارزیابی و تحلیل ابعاد و چارچوب­های محتوایی سایت فارسی صدای آمریکا، به مثابه یک شاخص و نمونه­ای از فعالیت‌های رسانه­ای این کشور می­پردازد. این پژوهش با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی،  با رهیافت عرفی، انجام گرفته و بازه زمانی مورد بررسی آن نیز 10 مرداد تا 7 آذر 1392 است. نتایج این مقاله نشان می­دهد که شبکه صدای آمریکا تلاش کرده است تا با ارائه تصویری صلح­ جو و منطقی از کشورهای غربی و آمریکا از یک سو و با نشان دادن چهره جدی و قاطع در مقابله با ایران از سوی دیگر، افکار عمومی را برای مذاکره ایران و 1+5 و تسلیم شدن تهران در برابر تصمیمات غرب آماده سازد. از جهت دیگر صدای آمریکا تلاش می­کند تا حمایت مردمی را به سمت سیاست ­های همسو با غرب جلب کند و در مقابل، دیدگاه­ های انتقادی را نسبت به سیاست‌های ناهمسو شکل دهد. صدای آمریکا هم‌چنین این دیدگاه را در افکار عمومی ایجاد می­کند که دولت یازدهم در ساختار غیرانتخابی جمهوری اسلامی ایران نمی­   تواند کاری از پیش ببرد و تمایل دولت ایران به مذاکره نیز ناشی از فشارهای شدید تحریم­ ها است. صدای آمریکا شرایط را به گونه ­ای تصویر می‌کند که رویکردهای پیشینی که با اهداف غرب تناقض بیشتری داشته، شکست خورده است و تنها راه نجات حکومت ایران اتخاذ الگوی غربی و برقراری رابطه با غرب است. این رسانه، شرایط فعلی را بهترین وضعیت برای برقراری صلح و اصلاح حکومت ایران می­شمارد.
 

کلیدواژه ها: دیپلماسی رسانه­ ای آمریکا؛ دولت یازدهم؛ تحلیل محتوای کیفی؛ سایت فارسی صدای آمریکا

نویسندگان:

محمد مهدی فرقانی: دانشیار دانشکده علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی.

 کاظم موذن: دانشجوی دکتری علوم ارتباطات، دانشگاه علامه طباطبائی.  

نشریه مطالعات رسانه های نوین - دوره 1، شماره 2، تابستان 1394.

برای مشاهده کامل مقاله روی فایل مقابل کلیک کنید.   

نظر شما