شناسهٔ خبر: 22572922 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تحلیل کارشناسان و رسانه های خبری ترکیه در خصوص پشتیبانی آمریکا از گروه های تروریستی

آنکاراـ ایرناـ خروج عناصر گروه تروریستی داعش از رقه و حفاظت کاروان این گروه تروریستی توسط گروه های پ.ک.ک و پ.ی.د با نظارت آمریکا، محور مباحث کارشناسان سیاسی گزارش رسانه های ترکیه در یکی دو روز اخیر بود که به زوایای آشکار و پنهان آن پرداخته شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز جمعه ایرنا، روزنامه ینی شفق در گزارشی با عنوان 'تنها رییس ترور' نوشت: آمریکا با خونریزی در عراق و سوریه، جلوگیری از فروپاشی گروه داعش، ارسال سلاح به نیروهای حزب کارگران کردستان ترکیه (پ.ک.ک) و پیشمرگه ها، به یگانه رهبر تروریست های جهان تبدیل شده است.
ینی شفق اضافه کرد: آمریکایی ها همراه گروه های تروریستی پ.ک.ک در مرزهای ترکیه پرسه می زنند و با هدف حمله به ترکیه 12 پایگاه نظامی در شمال سوریه ایجاد کرده اند.
به نوشته این رسانه، هر نقطه ای که تروریست های پ.ک.ک در خاک ترکیه غصب کنند، پرچم آمریکا در آنجا برافراشته خواهد شد و در زمان رویارویی با ارتش ترکیه، شانه به شانه پ.ک.ک حرکت خواهند کرد.
ینی شفق افزود: آمریکا با ارسال بیش از 4000 کامیون سلاح به نیروهای پ.ک.ک و تشکیلات حزب اتحاد دموکراتیک خلق سوریه (پ.ی.د) به واقع در تلاش است تا با حفظ موجودیت و تقویت قوای تروریست ها، جبهه قدرتمندی را علیه ترکیه در نزدیکی مرزها ایجاد کند.
این رسانه نوشت: آمریکایی ها با حفاظت از عوامل داعش برای خروج از رقه به واقع از هر گونه آسیب به این گروه تروریستی از سوی روسیه جلوگیری کرد.
به نوشته ینی شفق، خروج نیروهای داعش از رقه و انتقال سلاح های سنگین آنها با حمایت آمریکا به عراق، هدفی جز نوسازی و سازماندهی مجدد این تشکیلات تروریستی در عراق ندارد و بی تردید پس از تجدید قوا، در آینده ای نزدیک به مرزهای ترکیه اعزام خواهند شد.
به گزارش این رسانه نزدیک به دولت ترکیه، وزیر خارجه روسیه در سخنانی حساسیت آمریکایی ها نسبت به خروج امن نیروهای داعش از رقه موجب بروز موانعی مقابل ارتش سوریه ـ روسیه برای ضربه زدن به داعش شد.
وبسایت اینترنتی ینی شفق همچنین در گزارشی به انتشار اعترافات یکی از عناصر داعش 'ابو زید' که در حین ورود به ترکیه دستگیر شده بود، پرداخت و به نقل از او نوشت: بیش از 2 هزار نفر از عناصر داعش از رقه خارج شدند و سازمان جاسوسی آمریکا این تروریست ها را با توجه به شرایط متغیر بمب گذاری و عملیات تروریستی، به کشورهای مختلف منتقل کرد.
به نوشته این رسانه، سازمان سیا بسیاری از عناصر داعش از جمله من را برای مقابله با ارتش ترکیه از رقه به روستای حما منتقل کرد و همچنین با گروگان گرفتن خانواده برخی عناصر داعش، آنها را مجبور به بمب گذاری در کشورهای مختلف کرد.
روزنامه ینی شفق مدعی شد: بنا بر اطلاعات دریافتی از رییس واحد سلاح های شیمیایی ارتش سوریه، نیروهای پ.ک.ک در تابستان 2015 حجم بالایی گاز خردل از رژیم بشار اسد دریافت کردند که آمریکایی ها به طور کامل در جریان این موضوع بودند.
ینی شفق در گزارش دیگری با عنوان 'پنتاگون از تروریست ها دفاع کرد' به سخنان سخنگوی وزارت دفاع آمریکا اشاره کرد و نوشت: سخنگوی وزارت دفاع آمریکا به صورت آشکار سخن از حمایت از پ.ک.ک و پ.ی.د به میان آورد و دلیل این سیاست آمریکا را نابود کردن گروه داعش عنوان کرد.
ابراهیم کاراگول سردبیر روزنامه ینی شفق نیز در مقاله ای با عنوان 'آمریکا می رود پ.ک.ک در منطقه می ماند' به بررسی نقش حمایتی آمریکا از گروه های تروریستی پرداخت و نوشت: مشارکت و همکاری جبهه آمریکا ـ پ.ک.ک ـ داعش با یکدیگر از کثیف ترین نوع همکاری ها در جهان محسوب می شود به طوری که آمریکایی ها با متمرکز کردن کشورها علیه داعش، به واقع با خیالی آسوده راه را برای گستردگی قلمرو و نفوذ پ.ک.ک و پ.ی.د در منطقه هموار می کند.
وی نوشت: از این پس کارت بازی آمریکا در مقوله مبارزه با تروریست ها در هیچ جایی قابل قبول نخواهد بود و با گذشت هر روز نقش آمریکا در حمایت از تروریست ها بیش از پیش نمایان تر خواهد شد.
جان آجون پژوهشگر بنیاد تحقیقات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی ترکیه در گفتگو با خبرگزاری آناتولی اظهار کرد: حمایت آمریکا از داعش موضوع محرمانه ای نیست و همه می دانیم که با نظارت آمریکا نیروهای پ.ی.د با داعش توافق کرده و کاروان گروه داعش با صدها کامیون سلاح به جرابلس منتقل شد و این اواخر نیز حمایت مشابهی صورت گرفت و دیدیم که خانواده های گروه تروریستی داعش با حفاظت آمریکایی ها به منطقه دیرالزور انتقال یافت.
وی افزود: بر اساس اصول نظامی پس از بمباران هر منطقه ای باید نیروی زمینی وارد عمل شود تا کنترل آنجا را به دست بگیرد بنابراین آمریکایی ها با توجه به قدرت هوایی خود، عناصر پ.ی.د را به عنوان نیروی زمینی تلقی نموده و از آنها پشتیبانی می کنند.
پروفسور بریل دده اوغلو رییس دانشکده روابط بین الملل دانشگاه گالاتاسرای نیز در مقاله ای با عنوان 'معامله کثیف در رقه' نوشت: ائتلاف آمریکایی ـ انگلیسی با کمک نیروهای پ.ی.د و ی.پ.گ، خانواده های گروه تروریستی داعش را از رقه خارج و به دیرالزور منتقل کرد تا مانع تسلیم و نابودی داعش نتیجه این معامله کثیف شود.
وی نوشت: البته پشتیبانی و حفظ داعش از سوی آمریکا نباید ما را فریب دهد و این گونه تصور شود که داعش پسر اصلی آمریکا است بلکه باید هوشیار بود زیرا با کمی دقت و تیزبینی می توان تلاش لابی آمریکایی ـ اسراییلی را در پنهان نگهداشتن و پیشبرد پروژه های محرمانه در خاورمیانه را حس کرد.
محمود اوور سردبیر پیشین شبکه تلویزیونی کانال 7 و تحلیلگر سیاسی در مقاله ای با عنوان 'پ.ک.ک مورچه را له نمی کند و امپریالسم انسانی' به بررسی سیاست حمایتی آمریکا از داعش و پ.ک.ک پرداخت و نوشت: حافظت نیروهای داعش در حین خروج از رقه توسط آمریکا امروز دیگر برکسی پوشیده نیست و همچنین می دانیم که بخشی از این داعشی ها به غرب و بخشی به سوی ترکیه گسیل خواهند شد تا به عنوان مهره های آمریکا و اسرییل برای انجام عملیات های تروریستی در مواقع خاص به کار گرفته شوند.
وی اضافه کرد: در میان کاروان داعش که در حال خروج از رقه بودند، علاوه بر خانواده های این تروریست ها، شمار زیادی از ستیزه جویان خارجی نیز حضور داشتند که به سوی مقاصدی جهت آتش افروزی در حرکت بودند، بنابراین به راحتی می توان آینده خاورمیانه و اروپا را در معرض تهدیدات تروریستی ستیزه جویان توزیع شده در این مناطق دید.
ایلنور چویک مشاور ارشد اردوغان هم در مقاله ای با عنوان 'ناجی داعش رسوا شد' نوشت: خروج نیروهای داعش از رقه با تامین امنیت و حفاظت آنها از سوی نیروهای پ.ی.د و تحت نظارت آمریکا چگونه امکانپذیر است زیرا داعش و پ.ی.د در جبهه مقابل هم بودند.
وی افزود: در پاسخ به این سوال باید گفت که اتحاد پ.ک.ک، پ.ی.د و ی.پ.گ برای نجات داعش به خودی خود صورت نمی گیرد بلکه در این موضوع اثر انگشتان طراحان سازمان سیا و پنتاگون آمریکا وجود دارد.
به نوشته چویک، چشم پوشی آمریکا از ورود عناصر داعش به خاک برخی کشورهای اروپایی و همچنین ترکیه حاکی از پیاده سازی سناریوی جدید آمریکایی است که این ستیزه جویان داعشی در آینده ای نزدیک مجری آن خواهند بود.
افق اولوتاش روزنامه نگار و تحلیلگر سیاسی ترک در مقاله ای با عنوان 'مشارکت مجرمانه آمریکا ـ پ.ک.ک ـ داعش در رقه' منتشر شده در روزنامه آکشام نوشت: اعزام نیروهای داعش به سایر کشورها، عدم بازپس گیری سلاح های مدرن از گروه های تروریستی پس از خروج داعش، انتقال نیروهای داعش به صورت غیرقانونی به سایر کشورها توسط قاچاقچیان پ.ک.ک و تقویت روابط دوستانه میان پ.ک.ک و داعش نشان می دهد که پس از این، رخدادهای متفاوتی در جغرافیای گسترده تری پیش روی کشورهای جهان به خصوص خاورمیانه و اروپاست.
وی تاکید کرد: آمریکایی ها حفظ و حمایت از پ.ک.ک و پ.ی.د را در منطقه خاورمیانه به داعش ترجیح دادند و عناصر گروه تروریستی داعش را بیشتر روانه کشورهای اروپایی کردند بنابراین باید منتظر وقوع حوادثی با چهره جدید تحت نظارت و کنترل آمریکا در منطقه خاورمیانه و اروپا در هفته ها و ماه های آینده بمانیم.
به گزارش ایرنا، بسیاری از تروریست‌های داعش همراه با خانواده‌هایشان از مناطقی که ماه‌ها در محاصره نیروهای عربی و کُردی سوریه بودند، خارج شدند.
بسیاری معتقدند این امر به دنبال توافق پنهانی میان نیروهای آمریکا و داعش اتفاق افتاده است.
http://www.yenisafak.com/yazarlar/ibrahimkaragul/abd-pkk-deas-ortakligi-ve-socideki-uclu-zirve-abd-gider-pkk-ortada-kalir-2041122
http://www.yenisafak.com/dunya/teroruntek-patronu-2810657
http://www.yenisafak.com/dunya/teroriste-cia-teklifi-2810153
http://www.yenisafak.com/dunya/pkknin-elinde-kimyasal-silah-var-2810389
http://www.aksam.com.tr/yazarlar/ufuk-ulutas/deaspkkabdnin-rakkada-suc-ortakligi/haber-679921
http://aa.com.tr/tr/turkiye/pkk-pyd-ile-deas-arasindaki-anlasmada-abd-sorumluluktan-kurtulamaz/965843
http://www.star.com.tr/yazar/rakkada-kirli-pazarlik-yazi-1276082/
https://www.gazetebirlik.com/yazarlar/deasi-kurtaran-abd-fena-yakalandi/
https://www.sabah.com.tr/yazarlar/ovur/2017/11/17/karincaezmez-pkk-ve-insani-emperyalizm
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری

انتهای پیام /*

نظر شما