شناسهٔ خبر: 22572852 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

استاندار فارس:

طرح‌های آبخیزداری در استان فارس احیا و تقویت شود

R41382/P1377/S6,61/CT7

استاندار فارس گفت: در حال حاضر بحث آبخوان‌داری و آبخیزداری در استان فارس در حال فراموشی است به طوری که کمترین بودجه را در دستگاه‌های دولتی دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شیراز، اسماعیل تبادار عصر امروز در سومین جلسه شورای حفاظت منابع آب استان فارس با بیان اینکه در حال حاضر بحث آبخوان‌داری و آبخیزداری در استان فارس در حال فراموشی است به طوری که به گفته مدیرکل منابع طبیعی استان فارس کمترین بودجه را در دستگاه‌های دولتی دارد، اظهار داشت: با توجه به اهمیتی که این موضوع در تقویت سفره‌های آب زیرزمینی دارد باید به صورت جدی مورد توجه مسئولان شهرستان‌های استان فارس باشد.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های همه مسئولان استان فارس بحث آب است و بحران آب یک مسئله همگانی است، اظهار داشت: سهل‌انگاری و کم‌توجهی به بحران آب در آینده گریبان‌گیر همه جامعه می‌شود بنابراین با کار کارشناسی و تصمیم جمعی باید راهکار عملی برای آن اندیشید.

استاندار فارس عنوان کرد: اواخر این هفته نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور به استان فارس سفر خواهد کرد و یکی از مسائلی که به صورت جدی در این سفر مطرح می‌شود مسئله بحران آب استان است.

وی از دستگاه قضایی استان فارس درخواست کرد که برای تسریع در روند پر کردن چاه‌های غیرمجاز احکام جمعی را صادر کنند و اجازه ندهند که روند پر کردن این چاه‌ها طولانی شود.

تبادار با تاکید بر نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های آب و نظارت بر نحوه برداشت آب از سوی این چاه‌‌ها، گفت: اگر صاحبان چاه‌های مجاز و کنتوردار بیشتر از سقف تعیین شده برداشت کنند باید با آنها برخورد شود و در صورت تکرار این تخلف جواز چاه آنها باطل شود.

وی با بیان اینکه در برخورد با بحران آب باید حرکت رو به جلو داشته باشیم و جلساتی که گرفته می‌شود خروجی مناسب داشته باشد، خاطرنشان کرد: برای مقابله با بحران آب باید از ظرفیت اساتید دانشگاه‌ شیراز، کارشناسان کشاورزی و آب منطقه‌ای بهره برد.

روند کند پر کردن چاه‌های غیرمجاز استان فارس

حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه در استان فارس 135 آبخوان دارای شبکه پایش وجود دارد، اظهار داشت: 50 تا آبخوان استان فارس دارای افت بیش از 10 متر نسبت به ابتدای دوره اندازه‌گیری بوده‌اند.

وی با بیان اینکه 79 درصد از آب مصرفی استان فارس از طریق منابع زیرزمینی و 21 درصد از طریق آب‌های سطحی تامین می‌شود، افزود: متوسط استفاده آب زیرزمینی در کشور 45 درصد است و این نشان دهنده برداشت بالای آب‌های زیرزمینی در استان فارس است.

دهقانی با بیان اینکه 17 هزار و 624 چاه غیرمجاز با تخلیه 872 میلیون متر مکعب آب در استان فارس وجود دارد و در مجموع 6 درصد چاه‌های غیرمجاز کشور متعلق به فارس است، خاطرنشان کرد: امسال تعهد ما برای پر و مسلوب المنفعه کردن چاه‌های غیرمجاز 2 هزار و 250 حلقه چاه غیرمجاز بوده که متاسفانه تاکنون 413 حلقه چاه پر شده است.

وی با بیان اینکه قبلا دستگاه قضایی برای پر کردن چاه‌های غیرمجاز احکام جمعی صادر می‌کرد و ما اجازه داشتیم تمام چاه‌های غیرمجاز آن منطقه را پر کنیم، عنوان کرد:در حال حاضر به تمام دادستان‌ها ابلاغ شده که تنها چاه‌هایی که دستور قضایی دارند پر شوند که روند گرفتن دستور قضایی نیز زمان‌‌بر است و حدود 4 سال طول می‌کشد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس افزود: چاهی که امسال به صورت غیرمجاز حفر می‌شود اگر سریع پر نشود بعد از 4 سال در اطرافش باغ و زمین کشاورزی احداث می‌شود و پر کردن آن بعد از 4 سال دردسر مضاعف دارد.

مصرف 75 درصد آب فارس در بخش کشاورزی

محمدمهدی قاسمی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه مصرف 92 درصدی آب در بخش کشاورزی را قبول نداریم زیرا بخش خانگی و صنعت کنتور دارند و مصرف این دو را جمع می‌کنند و مابقی مصرف آب را به پای بخش کشاورزی می‌نویسند، اظهار داشت: در این محاسبات باید میزان تبخیر و هدررفت آب از لوله‌ها نیز در نظر گرفته شود با این وجود منکر مصرف بالای آب در بخش کشاورزی نیستیم اما با توجه به میزان مصرف آب در زمین‌های کشاورزی می‌گوییم مصرف آب کشاورزی استان حدود 75 درصد است.

وی با تاکید بر ساماندهی چاه‌های غیرمجاز، گفت: باید ظرف حداکثر سه سال تمام چاه‌های استان فارس مجهز به کنتور هوشمند حجمی شوند تا میزان مصرف آب در بخش کشاورزی مدیریت شود.

کمبود بودجه برای اجرای طرح‌های آبخیزداری

مهرزاد بوستانی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس، نیز در این جلسه با بیان اینکه کمترین اعتبار دستگاه‌های دولتی برای طرح‌های آبخیزداری هزینه می‌شود، گفت: این در حالی است که ما در بخش «گربایگان» فسا تجربه خوبی در زمینه اجرای طرح آبخیزداری داشته‌ایم و اجرای این طرح سبب تقویت سفره‌های آب زیرزمینی آن منطقه شده است.

وی افزود: ما مدام در حال برداشت مجاز و غیرمجاز از آبخوان‌های استان فارس هستیم اما هیچ اقدامی برای تجدید منابع این آبخوان‌ها انجام نمی‌دهیم.

انتهای پیام/

نظر شما