شناسهٔ خبر: 22572049 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت؛

از کاهش چشمگیر فعالیت رسانه‌ای داعش تا هجمه بی‌سابقه علمای لبنان علیه سعودی

دارالافتای مصر در گزارشی تاکید کرد که فعالیت داعش در رسانه‌ها به دلیل تحمل شکست‌های پیاپی بسیار کاهش یافته است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری رسا ـ گروه بین الملل: در بسته خبری این هفته «جهان اسلام در هفته‌ای که گذشت» سرخط مهمترین اخبار هفته گذشته را مرور خواهیم کرد:

شیعه و سنی لبنان متحد علیه دسیسه عربستان
شیخ احمد القطان رییس جمعیت قولنا و العمل لبنان با اشاره به پسرفت جوامع اسلامی گفت: غرق شدن در تمدن غرب یکی از مشکلات موجود برای عزت مسلمانان به شمار می آید. فرهنگ غرب به شدت در جوامع اسلامی نفوذ کرده و شاهد گسترش پروژه های استکبار دشمنان قرآن و اسلام هستیم.

شیخ ماهر حمود رییس اتحادیه جهانی علمای مقاومت درباره توطئه استعفای سعد الحریری از نخست وزیری لبنان گفت: تأکید بر عدم ربوده شدن یا اسارت یا بازداشت سعد الحریری یک دروغ وقیحانه است که به ذهن مردم بی احترامی می کند. شعارهای اصلاحات و مبارزه با فساد از سوی عربستان نیز کاملا دروغ به شمار آمده و تنها با هدف تامین امنیت و آینده رژیم صهیونیستی صورت می گیرد.

حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله خاطرنشان کرد: تهدیدهای و وعده های عربستان علیه لبنان در هفته های گذشته با تکیه بر آغاز جنگ جدید رژیم صهیونیستی صورت می گیرد اما روشن است که صهیونیست ها هیچ آمادگی برای جنگ ندارند چرا که این رژیم تنها به مصالح خود می اندیشد.

آیت الله عفیف نابلسی امام جمعه صیدای لبنان با اشاره به استعفای سعد الحریری از نخست وزیری لبنان گفت: انتظار می رود لبنان پس از استعفای سعد الحریری وارد بحران سیاسی داخلی طولانی مدت شود. وی تصریح کرد: اجازه نمی دهیم دولت پیر و ظالم و احمق عربستان سعودی به تهدید ثبات سیاسی و همبستگی داخلی و اوضاع اقتصادی لبنان بپردازد.

حجت الاسلام سید علی فضل الله امام جمعه بیروت پس از دیدار  با شیخ عبداللطیف دریان مفتی لبنان گفت: شیخ عبداللطیف دریان شخصیتی اسلامی معتدل به شمار آمده که در راستای وحدت همگانی تلاش می کند. ما باید با یکدیگر همکاری کنیم تا دیدگاه ها را در راستای مصالح مسلمانان و لبنانی ها نزدیک کرده و تقریب میان کشورهای عربی و اسلامی را محقق سازیم.

حجت الاسلام شیخ صادق نابلسی از روحانیان لبنان تصریح کرد: پیام های فراوانی میان عربستان و رژیم صهیونیستی در این زمینه رد و بدل می شود و سعودی های می خواهند حزب الله را مجبور به عقب نشینی از سوریه و یمن و عراق کنند در حالی که خودشان در این کشورها حضور دارند.

حجت الاسلام شیخ احمد قبلان عالم شیعی لبنان با اشاره به استعفای نخست وزیر این کشور تاکید کرد که دشمنان با هدف ایجاد فتنه و ناامنی درون لبنان سعد الحریری با مجبور به استعفا کردند.

شیخ ماهر عبدالرزاق رییس جنبش اصلاح و وحدت لبنان با تمجید از عملکرد رییس جمهور و رییس پارلمان لبنان گفت: هدف از استعفای الحریری نیز شعله ور کردن آتش فتنه و تنش در لبنان به شمار می آید اما رییس جمهور و رییس پارلمان به خوبی توانستند لبنان را به سوی وحدت ملی سوق داده و این کشور بار دیگر توانست بر پروژه فتنه فائق آید.

حجت الاسلام شیخ علی دعموش نایب رییس شورای اجرایی حزب الله لبنان تصریح کرد: سوریه به دلیل حمایت از مقاومت در معرض هدف عربستان قرار داد و ایران نیز به این دلیل با دشمنی آل سعود مواجه شده است. عربستان با ارسال تروریست ها به منطقه درصدد نابودی مقاومت بود و به شدت تلاش می کند فتنه مذهبی و طایفه ای را گسترش داده و امنیت لبنان را تحت تاثیر قرار دهد.

شیخ زهیر الجعید هماهنگ کننده جبهه العمل الاسلامی لبنان با اشاره به عادی سازی روابط برخی کشورهای عربی با اسرائیل خاطر نشان کرد: برخی کشورها، پادشاهان و حاکمان منطقه‌ای در حالی فریاد حمایت از رژیم صهیونیستی را سر می‌دهند که جوانان فلسطینی ما کشته شده و قداست مسجد الاقصی به شکل روزانه مورد تعرض قرار می‌گیرد.

حجت الاسلام شیخ نعیم قاسم معاون دبیرکل حزب الله لبنان با بیان آنکه حزب الله رکن اساسی تشکیل دولت و استقرار و ثبات سیاسی و امنیتی لبنان تبدیل شده، انتقادات به حزب الله را نادرست توصیف کرده و اظهار داشت: ابزارهای فتنه‌انگیزی در لبنان با فشار اقتصادی به دنبال باج‌گیری هستند.

حجت الاسلام سید هاشم صفی الدین رییس شورای اجرایی حزب الله با انتقاد از دخالت آشکار عربستان سعودی در امور داخلی لبنان خاطر نشان کرد که سعودی‌ها درصدد اجرای سناریوی قطر در لبنان هستند.

حجت الاسلام شیخ نبیل قاووق عضو شورای مرکزی حزب الله لبنان اظهار داشت: پرچمی که تا دیروز در منطقه الدبشه به اهتزاز در می‌آمد امروز در دیرالزور، المیادین و مرزهای مشترک عراق و سوریه به اهتزاز در می‌آید. وی ادامه داد: هر پیروزی که از سوی محور مقاومت به دست می‌آید بر توان و قدرت بازدارندگی مقاومت اسلامی افزوده و دشمن اسرائیلی را نسبت به هرگونه تجاوز منع می‌سازد.

نجباء عراق در لیست تروریستی آمریکا
حجت الاسلام شیخ اکرم الکعبی دبیرکل نُجَباء، در واکنش به لایحه تحریمى کنگره آمریکا ضد این جنبش مقاومت گفت: این از بزرگترین نعمتهای خداوند متعال برای ما است که دشمنان، ما را در لیست شریفان قرار دادند. پیش از این کنگره ایالت متحده آمریکا، جنبش مقاومت نُجَباء  را به عنوان گرو تروریستی خارجی معرفی کرده بود.

حجت الاسلام سید عمار حکیم رییس ائتلاف ملی عراق بر لزوم برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در زمان مقرر تأکید کرد و گفت: انتخابات از پایه های اساسی نظام دموکراسی به شمار آمده و باید بر اساس قانون اساسی در زمان مقرر برگزار شود.

آیت الله شیخ بشیر النجفی از مراجع تقلید عراق با بیان اهمیت احیای شعائر حسینی تاکید کرد که احیای شعائر حسینی به معنای احیای دین اسلام اصیل و ناب محمدی(ص) است.

آیت الله سید محمد سعید حکیم از مراجع تقلید عراق اظهار داشت: زیارت‌ها و مناسبت‌های مذهبی یادآور مقدسات، شریعت و اخلاق اسلامی ما است که از قرآن کریم و سیره ائمه معصومین(ع) برخاسته است.

آیت الله سید محمد تقی مدرسی از مراجع تقلید عراق با اشاره به لزوم انجام کارهای پژوهشی و تحقیقاتی تصریح کرد که غربی‌ها خدمات مسلمانان در عرصه‌های مختلف علمی را کتمان می‌کنند.

جاسوسی برای قطر؛ برگ جدیدی از اتهام زنی علیه روحانی بحرینی
شیخ علی سلمان، دبیرکل جمعیت اسلامی الوفاق به عنوان بزرگ‌ترین جمعیت معارض بحرین در واکنش به اتهامات وارده علیه وی مبنی بر جاسوسی برای قطر تأکید کرد، هرگز در طول حیاتش به وطن خود خیانت نکرده است.

جمعیت اسلامی الوفاق بحرین در بیانیه‌ای اتهامات جدید وارده به شیخ علی سلمان دبیرکل این جمعیت در خصوص جاسوسی برای قطر را بی‌اهمیت، حیله‌گرانه، ساختگی و نمایانگر حجم بحران دولت بحرین برشمرد.

حجت الاسلام شیخ میثم السلمان مسؤول آزادی های دینی دیده بان حقوق بشر بحرین در واکنش به اتهام زنی دولت به شیخ علی سلمان دبیرکل جمعیت الوفاق اسلامی، تأکید کرد که گفت وگوهای تلفنی میان حمد بن جاسم وزیر سابق خارجه قطر با شیخ علی سلمان کاملا با موافقت پادشاه بحرین صورت گرفته و از قصر پادشاهی و در چارچوب طرح صلح عربستان، آمریکا و قطر انجام می یافت.

جریان الوفاءالاسلامی بحرین با اشاره به وضعیت منطقه تاکید کرد که رژیم آل خلیفه و ‌آل سعود با بحران شدید اقتصادی، امنیتی و سیاسی دست و پنجه نرم می‌کنند.

روایت دارالافتای مصر از کاهش فعالیت رسانه ای داعش
دیده‌بان فتواهای تکفیری و نظریات افراطی وابسته به دارالافتای مصر در گزارشی تاکید کرد که فعالیت داعش در رسانه‌ها به دلیل تحمل شکست‌های پیاپی بسیار کاهش یافته است.  این دیده بان خاطر نشان کرد: تولیدات رسانه‌ای داعش در ماه سپتامبر یک سوم میزان تولید رسانه‌ای در سال 2015 بوده است خصوصا آنکه در این تولیدات هیچ اشاره‌ای به موضوعاتی مانند برپایی حکومت از آندلس تا رم نشده است.

احمد کریمه استاد فقه مقارن دانشگاه الازهر مصر گفت: اینگونه نیست که تمامی جریان‌های صوفیه، انحرافی و به دور از تعالیم و دستورات اسلام صحیح باشند بلکه تعداد اندکی از صوفیان با رفتارشان به این فرقه آسیب رساندند. وی افزود: بیشتر قواعد صوفیان مطابق با شریعت اسلامی و سنت نبوی است از این رو باید میان صوفیان واقعی و صوفی نماها تمایز قائل شد.

محی الدین العفیفی دبیرکل مجمع پژوهش‌های اسلامی الازهر با حضور در جمع مبلغان دین بر ضرورت استفاده آنها از تکنولوژی‌های روز در عرصه تبلیغ تاکید کرد.

حماس: رژیم صهیونیستی را هرگز به رسمیت نمی‌شناسیم
شیخ محمد الموعد سخنگوی رسمی شورای علمای فلسطین تصریح کرد که در شرایط حساس منطقه نباید  امت اسلامی از آزادسازی قدس شریف مغفول بماند بلکه مسلمانان باید بیش از پیش به مساله فلسطین اهتمام ورزند.

خالد البطش از اعضای ارشد جهاد اسلامی فلسطین رژیم صهیونیستی را از هدف‌قرار دادن رهبران جهاد اسلامی بر حذر داشت و گفت پاسخ جهاد اسلامی به رژیم صهیونیستی نیاز به بحث و فکر ندارد و اینچنین اقدامی قطعا با واکنش روبرو خواهد شد.

سامی ابوزهری سخنگوی رسمی جنبش حماس با بیان اینکه مقاومت به یک فرهنگ در فلسطین تبدیل شده است اعلام کرد که حماس هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی شناسد.

عربستان: عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان در اظهاراتی تهدید آمیز علیه ایران گفت: کاسه صبرمان لبریز شده است و ما پاسخ دشمنی و تجاوزات ایران را می‌دهیم.

یمن: دیده بان حقوق بشر ادعاهای عربستان مبنی بر این که با اجازه فعالیت به بنادر تحت کنترل خود محاصره یمن کاهش داده است، نادرست دانست و از شورای امنیت خواستار تحریم کسانی شد که در ارسال کمک ها به یمن اخلال ایجاد می کنند./983/ب952/ک

نظر شما