شناسهٔ خبر: 22571800 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: جماران | لینک خبر

مسمومیت با مونوکسیدکربن کشنده اما قابل پیشگیری

مونوکسیدکربن را قاتل بی‌صدا یا خاموش می نامند زیرا شما نه می‌توانید متوجه حضور آن در بدن خود شوید و نه می‌توانید آن را استشمام کنید؛ چون گاز مونوکسیدکربن یک

صاحب‌خبر - مونوکسیدکربن را قاتل بی‌صدا یا خاموش می نامند زیرا شما نه می‌توانید متوجه حضور آن در بدن خود شوید و نه می‌توانید آن را استشمام کنید؛ چون گاز مونوکسیدکربن یک گاز بی‌رنگ و بدون بو است اما شما با دانستن علایم آن می‌توانید از مسمومیت با این گاز پیشگیری کرده و جان خود و خانواده خود را نجات دهید.
به گزارش روز شنبه مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی خراسان جنوبی طبق آمار اورژانس استان سال گذشته طی 81 حادثه مسمومیت با مونوکسیدکربن، 117 نفر در استان دچار مسمومیت شدند و متاسفانه 5 نفر نیز جان باختند.
از لحاظ تعداد حادثه شهرستان نهبندان با 17 حادثه، از لحاظ تعداد مسمومان شهرستان قاینات با 43 مسموم و از لحاظ تعداد فوتی شهرستان های بیرجند و قاینات هر کدام با 2 فوتی بیشترین آمار مسمومیت با مونوکسیدکربن در استان را به خود اختصاص دادند.
بیشترین علل مسمومیت با مونوکسیدکربن در استان استفاده از زغال و چوپ و روشن کردن وسایل گازسوز غیراستاندارد در محیط بسته برای گرمایش می باشد و از سایر علل نیز می توان به خوابیدن در کنار چاه موتورهای گازوئیلی، روشن بودن خودرو در پارکینگ و محیط سر بسته، استفاده از پیکنیک برای گرمایش داخل خودرو و نشت گاز از لوله های دودکش بخاری، آبگرمکن و پکیچ اشاره کرد.
علایم مسمومیت مختصر با گاز منوکسیدکربن غیراختصاصی هستند و مانند علایم سرماخوردگی، آنفلوآنزا یا سایر مسمومیت‌هاست مانند: سردرد، تهوع، شکم درد، احساس ناخوشی، احساس زخم در گلو و سرفه خشک است اما در مسمومیت با منوکسیدکربن برخلاف سرماخوردگی ما تب نداریم.
نوزادان، زنان باردار، سالمندان، افراد مبتلا به بیماری های خونی، بیماران با بیماری های قلبی یا ریوی گروه هایی هستند که بیشتر در معرض عوارض ناشی مسمومیت با مونوکسید کربن قرار دارند.
اولین و مهمترین اقدام برای نجات فردی که دچار مسمومیت با مونوکسیدکربن رساندن اکسیژن و هوای تازه به فرد است؛ به همین دلیل به محض مشاهده فردی که دچار مسمومیت با co شده، باید پنجره‌ها را باز کرد تا هوای تازه سریعا وارد اتاق شود و در صورت امکان، فرد مسموم را از محل خارج کنید.
سپس منبع نشت گاز را باید شناسایی و قطع کرد، بسرعت با اورژانس 115 تماس گرفته شود و تا رسیدن اورژانس هیچ خوراکی یا نوشیدنی به فرد گاز گرفته داده نشود چون به دلیل حالت تهوع، احتمال خفگی بیشتر می‌شود.
استفاده از وسایل گرمایشی استاندارد، اطمینان از مکش کامل و مناسب لوله‌های بخاری، بازبینی صحت کار وسایل گرمایشی و باز بودن مسیر دودکش ضروری است.
همچنین از وسایل گازسوز و گرمایشی بدون دودکش نباید استفاده کرد. دودکش‌ بخاری هر‌چه کوتاه تر و مستقیم باشد، بهتر است و دودکش های‌ بالای پشت‌بام باید دارای کلاهک مخصوص و حداقل 75 سانتیمتر از سطح پشت بام بالاتر باشند.
در فصل سرما همه روزنه‌های جریان هوا ‌را در منزل یا محیط کار مسدود نکنید و از نصب آبگرمکن در حمام خودداری شود.
خودرو را در پارکینگ دربسته به مدت طولانی روشن نگه ندارید و نحوه استفاده از وسایل گرمازا را براساس اقتضای سن فرزندان،‌ به آنها بیاموزید.
به گزارش ایرنا شبکه های اجتماعی امروز (شنبه) از مسمومیت 6 نفر در 2 حادثه گازگرفتگی جداگانه در استان خراسان جنوبی خبر دادند. در این حوادث که دیروز روی داد، پیرمرد 62 ساله در بیرجند و خانواده 5 نفره در شهرستان درمیان دچار مسمومیت با منوکسیدکربن و به مراکز درمانی منتقل شدند.
سایت ایرنا خراسان جنوبی: www.irna.ir/skhorasan
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
دریافت و انتشار: رسول محمدحسنی
3028

نظر شما