شناسهٔ خبر: 22570984 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم بررسی می‌کند

بایدها و نبایدهای احداث مجتمع تفریحی وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج

R41452/P1486/S6,69/CT7

عمومی شدن خدمات اقامتگاهی، تفریحی و سرگرمی مهم‌ترین خواسته مسئولان و مردم کهگیلویه و بویراحمد از وزارت نفت برای احداث مجتمع تفریحی در پارک جنگلی یاسوج است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، وزارت نفت بنا دارد در 75 هکتار از پارک جنگلی بکر و کم نظیر یاسوج نسبت به احداث یک مجتمع رفاهی همچون محمود آباد شمال در مرکز استانی که 25 درصد نفت و گاز کشور را تولید می‌کند، اقدام کند.

به طور حتم اجرایی شدن این پروژه بزرگ و موثر در توسعه کهگیلویه و بویراحمد و ضروری برای کارکنان وزارت نفت ملزوماتی از جمله تعامل و همگرایی مسئولان استانی با مدیران مجموعه وزارت نفت را می‌طلبد.

شکی نیست که مسئولان کهگیلویه و بویراحمد با رعایت مسائل زیست محیطی بدون هیچ گونه ملاحضه کاری باید نهایت همکاری را در زمینه کوتاه کردن سیکل اداری و تامین زیرساخت‌ها داشته باشند و در مقابل وزارت نفت نیز باید نیمه پر و خالی لیوان را با هم ببیند یعنی تنها به فکر کارکنان خود نباشد بلکه در کنار رفاه مجموعه پرسنل نفت به فکر توسعه این استان کمتربرخوردار باشد.

به طور حتم وزارت نفت زمانی حق مطلب را ادا کرده که با بفکر طراحی ساختاری مناسب با هدف عمومی شدن خدمات اقامتگاهی، تفریحی سرگرمی این مجتمع با هدف ماندگاری مسافر و به نوعی معرفی ظرفیت‌های این استان در بخش‌های مختلف باشد.

توسعه بدون ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری اتفاق نمی‌افتد

رئیس اتاق بازرگانی کهگیلویه و بویراحمد احداث مجتمع رفاهی نفت در یاسوج را ضروری و موثر در توسعه دانست و گفت: توسعه بدون ایجاد فرصت‌های سرمایه گذاری در بخش‌های مختلف اتفاق نمی‌افتد.

جبار کیانی‌پور افزود: به طور حتم در صورت احداث این مجتمع شاهد حضور مسافرانی از تمام نقاط کشور، افزایش پروازها و حجم ورود مسافر به استان بوده که در صورت ماندگاری شاهد رونق بازار و حتی معرفی ظرفیت‌های استان برای سرمایه گذاری هستیم.

وی با اشاره به اینکه پارک جنگلی یاسوج به عنوان یک ظرفیت کم نظیر طبیعی به محلی امن برای معتادان تبدیل شده است، بیان کرد: با آغاز عملیات اجرایی مجتمع رفاهی نفت و حتی بعد از احداث تاسیسات شاهد اشتغال افراد متعددی هستیم.

کیانی‌پور بیان کرد: با ایجاد هر زیرساخت گردشگری در کنارش به صورت زنجیروار اتفاقات دیگری می‌افتد به طور مثال در کنار مجتمع وزارت نفت سرمایه گذار دیگری اقدام به احداث هتل آپارتمان می‌کند.

مهر تایید مدیرکل میراث فرهنگی مازندران بر دغدغه علی محمد احمدی

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با مطلوب ارزیابی کردن نقش مجتمع رفاهی نفت در محمودآباد شمال گفت: احداث مجتمع رفاهی وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج محرک توسعه است.

دلاور بزرگ‌نیا در گفت‌وگوی تلفنی با خبرنگار تسنیم در یاسوج اظهار داشت: مجتمع رفاهی محمودآباد شمال در زمان تاسس با هدف اقامتگاهی برای اجلاس اوپک احداث شد و به طور حتم نقش بسزایی در توسعه گردشگری و جذب گردشگر داشته است.

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار تسنیم که آیا احداث مجتمع رفاهی نفت در پارک جنگلی استان می‌تواند در توسعه استان نقش داشته باشد عنوان کرد: به طور حتم نقش این طرح در توسعه استان انکارناپذیر بوده و به نوعی این پروژه محرک توسعه است.

بزرگ‌نیا ابراز کرد: ضروری است مدیران کهگیلویه و بویراحمد با رایزنی با مسئولان وزارت نفت پیگیر عمومی کردن خدمات این مجتمع باشند و از هیچ تلاشی برای احداث بخشی از محیط به ابنیه و تاسیسات سرگرمی و تفریحی دریغ نکنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مازندران با تاکید بر اینکه مدیران کهگیلویه و بویراحمد باید پیگیر راه‌اندازی بخش سرگرمی و تفریحی مجتمع نفت در پارک جنگلی یاسوج باشند، گفت: در این صورت ماندگاری مسافر بیشتر و احداث هتل توجیه می‌شود.

بزرگ‌نیا افزود: به طور حتم در صورت راه اندازی و احداث مجتمع رفاهی نفت در یاسوج و ماندگاری مسافر، سرمایه‌گذار راغب به ایجاد طرح‌های متعدد در بخش‌های مختلف همچون ساخت هتل و هتل آپارتمان می‌شود که تامین این زیرساخت‌ها کهگیلویه و بویراحمد را به مقصد گردشگری تبدیل می‌کند.

وی با بیان اینکه مسئولان کهگیلویه و بویراحمد با هماهنگی وزارت نفت پیگیر دیده شدن فضای سرگرمی و تفریحی در مجتمع رفاهی نفت در یاسوج باشند، افزود: در صورتی وزارت نفت راضی به عموم شدن تمامی خدمات مجتمع رفاهی نفت در پارک جنگلی یاسوج نشد مدیران استانی پیگیر عمومی شدن بخش تفرجگاهی این مجتمع باشند.

وزیر نفت پیگیر انتقال مالکیت پارک جنگلی

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از احداث مجتمع رفاهی وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج خبر داد و افزود: با توجه به پیگیری‌های انجام شده توسط مسئولان استانی از سال‌های گذشته تاکنون و همچنین تایید وزیر و مسئولان وزارت نفت، مجتمع رفاهی وزارت نفت در 75 هکتار از اراضی پارک جنگلی یاسوج احداث می‌شود.

پژمان نیک اقبالی اظهار داشت:  احداث تاسیسات پارک جنگلی یاسوج را شبیه محمودآباد شمال عنوان کرد و افزود: وزیر نفت طی مکاتبه انجام شده از مسئولان وزارت نفت انتقال مالکیت و مستندسازی منطقه بنام وزارت را خواستار شده است.

وی با اشاره به اینکه پارک جنگلی یاسوج در مساحت 938 هکتار در گذشته به شهرداری یاسوج واگذار شده است، بیان کرد: منابع طبیعی معتقده بوده امکان تفکیک سند و انتقال قطعی به وزارت نفت وجود ندارد زیرا این زمین طی یک فرایند قانونی و مشخص به شهرداری یاسوج واگذار شده است.

نیک اقبالی تاکید کرد: شهرداری یاسوج آمادگی خود را برای واگذاری 75 هکتار از عرصه‌های پارک جنگلی به وزارت نفت برای احداث مجتمع رفاهی را اعلام کرده و در این زمینه مشکلی وجود ندارد.

وی افزود: پارک جنگلی یاسوج به سماحت 938 هکتار طبق ماده 147 قانون برنامه پنجم در تاریخ 10 شهریورماه 91 به شهرداری یاسوج واگذار شده و البته 7 هکتار جداگانه به اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری واگذار شده است.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هرگونه کارشکنی و دست اندازی برای احداث مجتمع رفاهی وزارت نفت در یاسوج خیانت به این استان است.

عزم جزم احمدی برای احداث مجتمع رفاهی نفت در یاسوج

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: هرگونه کارشکنی و دست اندازی برای احداث مجتمع رفاهی وزارت نفت در یاسوج خیانت به این استان است.

علی محمد احمدی اظهار داشت: در زمینه احداث مجتمع رفاهی وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج هرگونه عدم دلسوزی، کارشکنی و دست اندازی خیانتی فراموش نشدنی به مردم این دیار است.

وی با تاکید بر اینکه اشتغال, اقتصاد مقاومتی و جذب سرمایه مهمترین اولویت نظام دولت تدبیر و امید است، عنوان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد محدودیت و فقر سرمایه وجود دارد که برای جبران این مهم با تمام توان از سرمایه گذاران حمایت میکنیم.

احمدی با بیان اینکه مجتمع وزارت نفت با سرمایه گذاری 100 میلیارد تومانی در پارک جنگلی یاسوج قابل مقایسه با محمود آباد شمال نیست، ادامه داد: برای بازپرداخت هزینه‌های انجام شده شهرداری یاسوج در پارک جنگلی از سوی وزارت نفت پیگیری میکنم.

نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه تلاش‌های سید موسی خادمی استاندار سابق، جاوید شهردار سابق یاسوج، شورای شهر و تمامی مسئولان و نماینده گان مجلس برای احداث مجتمع رفاهی نفت در پارک جنگلی قابل تقدیر است، افزود: توپوگرافی، اقلیم و وضعیت پارک جنگلی یاسوج قابل مقایسه با محمودآباد شمال نیست زیرا در این محدود تراکم کارکنان عملیاتی نفت در بوشهر، خوزستان و سایر استان‌ها قابل مقایسه با شمال نیست.

وی با تاکید بر اینکه آگاهانه و ناآگاهانه نباید در میدان رقیب بازی کنیم، تصریح کرد: به طور حتم گردشگرانی نفتی که به این مجتمع بیایند در چند روز اقامت خود از پکیج گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد استفاده می‌کنند.

احمدی خطاب به مدیران دستگاه‌های اجرایی گفت: ما مسئولان در زمینه دلسوزی برای مردم تعهد داریم و نباید در زمینه احداث مجتمع نفت تنها دنبال مطلوب خود باشیم و یه جایی نیز باید بگذریم.

وی تصریح کرد: شهرداری یاسوج با توجه به مصوبه دولت و کمک انجام شده طبق مصوبه 3 میلیارد تومان در پارک جنگلی هزینه کرده که قول می‌دهم با پیگیری از طریق اکبری از مسئولان وزارن نفت این میزان اعتبار را بازپس بگیریم.

نماینده عالی دولت در استان کهگیلویه و بویراحمد یکی از برکات احداث مجتمع رفاهی وزارت نفت را همینکه بگویند کمپین نفت در یاسوج وجود دارد، دانست و افزود: به طور حتم با اجرایی شدن این طرح شن و ماسه، آسفالت و... مورد نیاز در استان تامین می‌شود.

وزارت نفت روی برادری شهرداری یاسوج حساب کند

شهردار یاسوج با تاکید بر اینکه مخالفتی با احداث مجتمع رفاهی وزارت نفت در پارک جنگلی نداریم، گفت: وزارت نفت موظف به پرداخت حق و حقوق شهرداری بوده و خواسته شهرداری یاسوج از مسئولان و متولیان امر مشارکت در احداث مجتمع رفاهی وزارت نفت است.

نستهن مقدم با بیان اینکه شهرداری یاسوج برای تامین زیرساخت‌های مختلف 30 میلیارد ریال در پارک جنگلی هزینه کرده است، عنوان کرد: انتظار می‌رود در صورت قطعیت سرمایه گذاری وزارت نفت در این پارک این میزان اعتبار به شهرداری بازگردانده شود.

وی با تاکید بر اینکه شهرداری و شورای اسلامی شهر یاسوج با کلیات اجرای طرح مخالفتی ندارند، ابراز کرد: انتظار داریم در زمینه جزئیات طرح هماهنگی کامل با مجموعه مدیریت شهری وجود داشته باشد.

نگرانی عجیب رئیس شورای شهر یاسوج

رئیس شورای شهر یاسوج  از بی‌توجهی به نظرات شورای شهر در زمینه مصوبات احداث مجتمع رفاهی نفت در پارک جنگلی گلایه کرد و گفت: در نشست‌های بررسی و برنامه‌ریزی جزئیات این طرح از شورای شهر به عنوان نمایندگان مردم باید دعوت شود تا بتوانیم از منافع مردم حمایت کرده و لحاظ کنیم.

سید هدایت اکبری پارک جنگلی را در محدود خدمات شهری دانست و بیان کرد: هرگونه ساخت و ساز در حریم و محدوده شهر باید با هماهنگی شورا و شهرداری انجام شود و البته دست سرمایه گذاران را به گرمی می‌فشاریم.

منابع طبیعی دنبال نبش قبر

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: پارک جنگلی یاسوج به مساحت 938 هکتار برای مدت 15 سال به شهرداری یاسوج واگذار شده و در صورت 75 هکتار از این میزان به وزارت نفت باید شهرداری بیاید و فسخ قرارداد کند.

عزت‌الله بهشتی افزود: شهرداری یاسوج تاکنون به تعهداتش در زمینه 400 هکتار عملیات اصلاحی و 400 هکتار حفاظت عمل نکرده و بیشترین قطع درخت و آتش سوزی مربوط به همین پارک است.

دلسوزی عجیب زارعی برای کارمندان نفت/بگذارید پرسنل نفت در پارک جنگلی تفریح کنند

نماینده بویراحمد و دنا در مجلس شورای اسلامی گفت: مدیران دستگاه‌های اجرایی کهگیلویه و بویراحمد برای احداث مجتمع رفاهی نفت در پارک جنگلی یاسوج ساز مخالف نزنند.

غلام محمد زارعی با بیان اینکه استفاده تفریحی و گردشی یک مجموعه همچون وزارت نفت از محیط طبیعی همچون پارک جنگلی یاسوج یک ضروروت است، افزود: نخستین بار به مجموعه وزارت نفت پیشنهاد سی‌سخت را دادیم که مورد بازدید قرار گرفت ولی در پیش بینیهای بعدی احساس کردیم در ان مکان امکانش وجود ندارد که در بازدید وزیر نفت از پارک جنگلی این محل مورد تایید شخص وزیر قرار گرفت.

زارعی افزود: بنا به دلایل متعدد اجرای طرح مجتمع رفاهی وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج به سرعت پیش نرفت هر چند خمیر مایه و پایه کار محکم است و هیچ نگرانی در این زمینه وجود ندارد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ذات جلسه یعنی هم گرایی و هم اندیشی برای بهبود وضعیت موجود و برطرف کردن مشکلات، پس انتظار میرود در این نشست‌ها به یک جمع‌بندی نهایی برای حمایت از سرمایه‌گذار پارک جنگلی برسیم.

زارعی ادامه داد: در صورتی برخ دستگاه‌های اجرایی در زمینه احداث خدمات رفاهی وزارت نفت در پارک جنگلی یاسوج تضادی دارد آن را حل و فصل کنند و نباید ساز مخالف از ما شنیده شود زیرا یک کار مهم در حال انجام است.

امیدواریم مسئولان وزارت نفت و  کهگیلویه و بویراحمد بویژه علی محمد احمدی نماینده عالی دولت در این استان با برگزاری نشست‌های علمی با حضور صاحبنظران نقاط مثبت و منفی اجرای این پروژه را ارزیابی و تصمیم‌گیری کنند و تنها به این فکر کنند که در اجرای این طرح " نه سیخ بسوزد و نه کباب" و به به اینکه در این نشست‌ها دنبال بازی "برد-برد " باشند زیرا مذاکره چیزی جز بده و بستان نیست.

گزارش از سجاد نوبهار

انتهای پیام/

نظر شما