شناسهٔ خبر: 22570889 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: قدس آنلاین | لینک خبر

جشنواره ملی نقاشی‌خط در استان یزد برگزار می شود

یزد - سرپرست اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزدگفت: با اهداف ترویج و اشاعه فرهنگ کلام نور، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با آموزه‌های قرآن و عترت، وگرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر جشنواره ملی نقاشی‌خط در استان یزد برگزار می شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قدس آنلاین، علی غیاثی ندوشن پیش از ظهر شنبه در نشست خبری با خبرنگاران استا یزد اظهارداشت: جشنواره ملی نقاشی‌خط در استان یزد با اهداف ترویج و اشاعه فرهنگ کلام نور، گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با آموزه‌های قرآن و عترت، گرامیداشت تولیدکنندگان و پدیدآورندگان آثار برتر فرهنگی و هنری در زمینه کلام وحی، آموزه‌های قرآن و عترت، کمک به انتشار گسترده‌تر این آثار والگوسازی و تبیین فرهنگ متعالی قرآن با استفاده از زبان و بیان هنر نقاشی‌خط برگزار می‌شود.

وی افزود: این جشنواره پیروی تفاهم‌نامه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد و معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اسفندماه سالجاری برگزار خواهد شدو ۱۲ بهمن‌ماه آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ملی نقاشی‌خط در یزد است.

غیاثی تصریح کرد: شناسایی و تقدیر از هنرمندان برجسته نقاشی‌خط کشور به وی‍ژه آنانی که در حوزه قران و عترت فعالیت می‌کنند و گسترش فعالیت‌های فرهنگی، هنری و مذهبی مرتبط با آموزه‌های قرآن و عترت را از دیگر اهداف این جشنواره می باشد .

سرپرست اداره کل ارشاد اسلامی استان گفت: اواسط آبان ماه سال جاری فراخوان این جشنواره اعلام شد و سیره ائمه اطهار(ع)، صلح جهانی، برادری و مساوات، وحدت، خانواده، مهجوریت قرآن، امر به معروف و نهی از منکر، نماز، عفاف و حجاب، سبک زندگی، اقتصاد مقاومتی، قصه‌های قرآنی و اسماءالحسنی از موضوعات این جشنواره است.

وی خاطر نشان ساخت: بخش‌های این جشنواره در سه بخش غیررقابتی، رقابتی و ویژه است و بخش غیررقابتی ویژه اساتید مدعو، بخش رقابتی شامل موضوعات جشنواره که سایر هنرمندان می‌توانند با ارسال آثار خود در این بخش شرکت کنند و بخش ویژه نیز صرفاً مربوط به آثار مرتبط با سوره مبارکه واقعه است.

غیاثی در مورد جوایز این جشنواره گفت: هنرمند رتبه اول بخش رقابتی ۳۰ میلیون ریال همراه با لوح تقدیر و تندیس جشنواره، هنرمند رتبه دوم ۲۵ میلیون ریال همراه با لوح تقدیر و تندیس جشنواره و هنرمند رتبه سوم ۲۰ میلیون ریال همراه با لوح تقدیر و تندیس جشنواره دریافت خواهند کرد و علاوه بر این نیز به پنج هنرمند برگزیده نیز هر کدام ۱۰ میلیون ریال همراه با لوح تقدیر اهدا می‌شود .

غیاثی ندوشن آخرین مهلت ارسال آثار به دبیرخانه این جشنواره به آدرس یزد، بلوار دانشجو، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، معاونت هنری، دبیرخانه جشنواره ملی نقاشیخط آیات را ۱۲ بهمن‌ماه ۹۶ عنوان کرد و افزود: نمایشگاهی از آثار این جشنواره از ۱۷ تا ۲۴ اسفندماه همزمان با برگزاری جشنواره در محل گنجینه فرهنگ و هنر یزد دایر خواهد شد.

جشنواره‌های سراسری قرانی در قالب 11جشنواره برگزار می شود

معاون جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های معاونت قران و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این نشست گفت : جشنواره‌های سراسری قرانی آیات با هدف تبلیغ و ترویج فرهنگ اسلامی و قرانی از سوی وزارت ارشاد در قالب 11 جنشواره در کشور در حال برگزاری است که استان یزد میزبانی بخش نقاشی‌خط  آن را برعهده گرفته است.

علی تن  افزود : هدف از برگزاری این جشنواره‌ها  صرفاً رقابت بین هنرمندان ندانست بلکه تولید آثار قوی قرانی توسط هنرمندان از اهداف مهم این جشنواره‌ها است.

وی تصریح کرد: یکی از مهمترین ایراداتی که در کشور به جشنواره‌ها وارد می‌شود برگزاری ناقص آنها می باشد  وزارت اشاد در همین راستا سعی در برگزاری کامل جشنواره‌های قرانی آیات در کشور دارد

 علی تن خاطر نشان ساخت: در همین جشنواره یزد نیز علاوه بر استفاده کامل از هنرمندان، آثار برگزیده آنها نیز در قالب چاپ کتاب و نمایش آنها در نمایشگاه‌های دیگر استان‌ها و بیلبوردهای شهری و حتی نمایشگاه‌های خارج از کشور بهره خواهیم برد و تلاش بر استفاده از همه ظرفیت‌ها و آثار آنها داریم.

نصرالله افجه‌ای از هنرمندان برجسته نقاشی خط کشور که دبیر هنری این جشنواره نیز هست، در این نشست ضمن بیان توضیحاتی از بیوگرافی خود، پیرامون این رشته هنری سخنانی ایراد کرد.

همچنین نوید وکیلی و انتظاری به عنوان طراحان سایت و پوستر جشنواره از این موارد توضیحاتی بیان کردند.

 در پایان نیز از پوستر و سایت جشنواره به آدرس « yazdq.ir » نیز رونمایی شد.

نظر شما