شناسهٔ خبر: 22570459 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

اوقاف لاهیجان در رقبات رتبه دوم استانی را دارد

صاحب‌خبر -

به گزارش روز دوشنبه ایرنا ،حجت‌الاسلام‌ سیدحامد میرحسینی اشکوری به مناسبت هفته وقف اظهارداشت: در لاهیجان که یک شهرستان مذهبی به شمار می رود 578موقوفه وجود دارد که 46 موقوفه دارای متولی بوده و غیر متصرفی به حساب می آیند .
وی با اشاره به اینکه وقف به عنوان یک سنت حسنه مورد تأکید ائمه اطهار و بزرگان دین قرارگرفته است و در قرآن کریم از آن تحت عنوان صدقه جاریه یادشده است افزود: مردم و مسئولان لاهیجان نگاه خوبی به موضوع وقف دارند و جلسات خوبی در راستای موضوع وقف تشکیل شده است و وقف می‌تواند با نیت‌های مختلف انجام گیرد.
وی با گلایه از پرداخت نکردن حقوق برخی موقوفات توسط متصرفان اظهار داشت: برخی مستاجران حقوق موقوفه را پرداخت نمی‌کنند و این برای متصرفان هم از نظر قانونی و هم از نظر شرعی مشکل ساز خواهد بود .
وی وظیفه اوقاف را اجرای نیت واقف دانست و یادآورشد: اوقاف موظف است زمین‌های موقوفه را به منصفانه ترین قیمت اجاره دهد و درآمد حاصل از آن را برای نیت واقف مصرف کند .
وی خاطرنشان کرد:در لاهیجان 108 بقعه متبرکه وجود دارد و رسیدگی به این بقاع نیز وظیفه اوقاف است و هیات های امنای این مکان ها نمایندگان اوقاف به شمار می آیند و باید از نظر حقوقی ، عمرانی ، مدیریتی و هم از نظر جذب خیرین فعالیت نمایند.
رئیس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان با تأکید بر اینکه وقف باید مردمی باشد گفت:در سال جاری 412مورد سند اجاره‌ای تنظیم شده است که از مجموع موقوفات لاهیجان 360 موقوفه سند مالکیت دارند و باید همه موقوفات سنددار شوند تا از خطر دست‌درازی در امان باشند.
اشکوری موقوفات را ظرفیت مناسبی برای معیشت مردم دانست و تصریح کرد: سال گذشته از ظرفیت اوقاف 50 میلیون تومان به نیازمندان کمک شد و 250میلیون تومان هم از درآمد اوقاف صرف بازسازی مساجد، حوزه‌های علمیه و کارهای فرهنگی شد.
همچنین به مناسبت هفته وقف، رییس اداره اوقاف و امور خیریه لاهیجان ، نیروهای اداره و جمعی از هیات های امنای بقاع متبرکه در گلزارشهدای انقلاب اسلامی حضور یافتند و با آرمان های شهدای انقلاب اسلامی ، دفاع مقدس و شهدای گمنام تجدید میثاق بستند .
شهرستان لاهیجان حدود 167هزار نفر جمعیت دارد و در 40کیلومتری مرکز استان قرار دارد.
رقبات که جمع رقبه است به ملک و زمینی گفته می شود که به کسی داده می‌شود تا پایان عمر از آن بهره و فایده ببرد.
خبرنگار:نظرپور **انتشار دهنده: بابایی
6029 /6030

انتهای پیام /*

نظر شما