شناسهٔ خبر: 22570121 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تابناک | لینک خبر

طمع سود شیرین سیب صادراتی سمیرم به کام دلالان

نماینده مردم سمیرم در مجلس با بیان اینکه ۲۵ درصد سیب صادراتی سمیرم به دلیل نبود صنایع تبدیلی کارآمد از بین می‌رود،گفت: علی رغم خشکسالی‌های اخیر استان اصفهان، سیب صادراتی سمیرم هنوز هم مزیت صادراتی منطقه است.

صاحب‌خبر -
اصغرسلیمی درگفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری خانه ملت درباره حال و روز سیب صادراتی سمیرم،گفت:بنابرآمارهای موجوددر حال حاضر۲۵ هزار هکتاراز اراضی سمیرم زیرکشت درختان سیب درختی قرار دارند و این در حالی است که سیب درختی سمیرم ازنظر شکل و مرغوبیت درکشور های منطقه حرف اول را می زند اما متأسفانه در۲۰ شهریور تا ۱۵ آبان که زمان برداشت سیب های درختی است، کشاورزان دچار مشکلات عدیده ای  در زمینه  برداشت محصول هستند.

نبض کند صادرات سیب سمیرم را بایددر تعرفه بالای صادراتی  جستجو کرد

نماینده مردم سمیرم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کندی نبض صادرات سیب سمیرم را بایددر تعرفه بالای صادراتی و عدم توسعه کارخانجات صنایع تبدیلی جستجوکرد،تصریح کرد: نبودصنایع تبدیلی کافی بستر را برای خرید سیب درختی سمیرم توسط دلالان با قیمت نازل فراهم می‌کند.

 وی ادامه داد: نرخ های تعیین شده دلالان برای خرید سیب صادراتی سمیرم جوابگویی هزینه های تولید از جمله  سم، کود و آب های مصرفی برای کشاورزان نیست.

سالانه بین 250 تا 300هزار تن سیب درختی در سمیرم تولید می‌شود

 سلیمی با بیان اینکه اینکه سالانه بین 250 تا 300هزار تن سیب درختی در سمیرم تولید می‌شود،ادامه داد: تنش آبی موجب کاهش تولید سیب مرغوب صادراتی سمیرم شده است بنابراین ما  انتظار داریم، وزارت کشاورزی با برنامه ریزی تولیدی تدابیری اتخاذ کندکه در راستای آن بتوان با استفاده از  توسعه مکانیزه آبیاری در مصرف  منابع  آبی در کشور نیز جلوگیری کرد.

 نماینده  مردم سمیرم در مجلس افزود: بهبود اقتصادکشاورزی با توسعهصادرات تولیدات کشاورزی ارتباط مستقیم دارد  بنابراین می‌توان سیب های صادراتی سمیرم را علاوه بر صادرات به بازارهای صادراتی در اماکن دولتی و نظامی از  جمله  ادارات و پادگان  های نیزتوزیع کرد تا علاوه بر افزایش سرانه بهداشت جامعه بتوان شاخص اقتصاد کشاورزی استان را نیز درکشور ارتقا داد.

عضوهیئت رییسه کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس با بیان اینکه برای قبضه بازار صادراتی سیب بایددیپلماسی اقتصادی و بازاریابی بهینه با یک برنامه ریزی اقتصادی در اولویت قرار بگیرد، یادآورشد: ایجادصنایع تبدیلی برای حذف دلالان از بازارسیب ضرورتی انکار پذیراست زیرا با توسعه کارخانجات صنایع تبدیلی می‌توان پس از فرآوری محصول تولیدات را با ارزش افزوده در بازار های جهانی با نرخ بهینه بفروش رساند.

نظر شما