شناسهٔ خبر: 22569712 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

تظاهرات هزاران نفری مردم زیمبابوه برای پایان زمامداری موگابه

هزاران نفر از مردم زیمبابوه با برپایی تظاهرات خواستار کنار رفتن رابرت موگابه از قدرت شدند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دیلی میل، همزمان با افزایش تنش های سیاسی در زیمبابوه، هزاران نفر از مردم این کشور با برپایی تظاهرات خواستار پایان زمامداری رابرت موگابه شدند.

این در حالی است که شب گذشته رابرت موگابه با وجود شایعاتی مبنی بر بازداشت خانگی وی، در یک دانشگاه حاضر شد.

ارتش زیمبابوه نیز با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد که نیروی دفاع زیمبابوه شماری از جنایتکاران اطراف رابرت موگابه رئیس جمهوری این کشور را شناسایی کرده‌اند تا آنها را به خاطر جرایمی که باعث رنج و مشقت اقتصادی و اجتماعی مردم شده است به دست عدالت بسپارند اما هنوز شمار دیگری از آنها آزاد هستند.

در ادامه این بیانیه آمده است که ارتش در حال حاضر با رئیس جمهوری و فرمانده کل قوا در تعامل است و به محض دستیابی به نتیجه مذاکرات با او، ملت را از آن آگاه خواهد کرد.

حزب حاکم زیمبابوه نیز در بیانیه ای که در روزنامه رسمی این کشور انتشار یافته و از طریق تلویزیون قرائت گردید اعلام کرد که هشت کمیته از ۱۰ کمیته هماهنگی این حزب در استان های زیمبابوه خواستار کناره گیری موگابه از قدرت و همچنین دبیرکلی این حزب شدند.

از هفته گذشته و پس از اقدام موگابه در برکناری معاون خود، اوضاع سیاسی و امنیتی زیمبابوه به هم خورد و روز سه‌شنبه، گزارش شد که چند تانک و تعدادی واحدهای پیاده ارتش زیمبابوه به سوی هراره، پایتخت زیمبابوه حرکت کرده‌اند. همزمان، ژنرال کنستانتینو چیونگا، رئیس ستاد ارتش اعلام کرد که نیروهای دفاعی، نگران پاکسازی طرفداران امرسون منانگاگوا، معاون برکنار شده رئیس جمهوری و طرد آنها از حزب حاکم «زانو پی اف » هستند.

روز چهارشنبه، واحدهای نظامی در مراکز حساس پایتخت مستقر شدند و گزارش شد که رابرت موگابه، رئیس جمهوری ٩٣ ساله که سی و هفت سال بر این کشور حکومت کرده در بازداشت خانگی است. فرماندهان ارتش نیز در یک نشست خبری گفتند که هدف آنها طرد جنایتکارانی است که اطراف رئیس جمهوری را گرفته اند.

ظاهرا برکناری معاون رئیس جمهوری نتیجه تلاش گریس موگابه، همسر ٥٢ ساله رئیس جمهوری برای تقویت موقعیت سیاسی خود و آماده کردن زمینه جانشینی همسرش بوده است.

نظر شما