شناسهٔ خبر: 22569700 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایبنا | لینک خبر

مدیرمسئول انتشارات حقوق شهروندی:

فقر کتاب‌های حقوق شهروندی با وجود متون غنی اسلامی احساس می‌شود

مونس کشاورز، دبیرکنگره بین‌المللی حقوق شهروندی گفت:‌ با وجود متون اسلامی متعدد با محتوای حقوق شهروندی و منابع معتبر اسلامی در این موضوع، متون علمی که به صورت مصداقی به موضوع و مصادیق حقوق شهروندی در جامعه امروز اشاره کند، کم است و باید دراین حوزه بیشتر قلم زد.

صاحب‌خبر -
 
به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) یکصد و پنجاه تن از نویسندگان کتاب و پژوهشگران دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی با معاون کتابخانه ملی ایران در ساختمان آرشیو ملی ایران دیدار کردند.

مونس کشاورز، مدیرمسئول انتشارات حقوق شهروندی با اشاره به ضرورت تجلیل نویسندگان کتاب در این دیدار گفت: دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی از نخستین روزهای تاسیس در راستای ترویج فرهنگ شهروندی بر نقش و جایگاه کتاب و متون حقوق شهروندی در ماندگار شدن این حوزه و شاخه از علم تاکید داشته و فراخوان‌های کتاب، مقاله و پایان نامه و رساله‌های حقوق شهروندی همگی در راستای همین نگاه بوده است. در این راستا ضروری است که نویسندگان و اهالی قلم و به طور ویژه جوانانی که در حوزه حقوق شهروندی قلم می‌زنند ارج نهاده شوند تا باانگیزه و امید بیشتری در این راه گام بردارند. 

مدیرمسئول انتشارات حقوق شهروندی هدف از تاسیس این انتشارات تخصصی را ضرورت ترویج گفتمان‌سازی علمی و ایجاد ادبیات علمی حقوق شهروندی ذکر کرد و افزود: انتشارات تخصصی حقوق شهروندی از پاییز 96 فعالیت خود را با مجوز رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز کرد تا به صورت تخصصی به چاپ و نشر متون علمی در حوزه حقوق شهروندی بپردازد.

وی مهم‌ترین دلیل برای ایجاد انتشارات تخصصی حقوق شهروندی را فقر منبع علمی در این حوزه اعلام کرد و ادامه داد: با وجود متون اسلامی متعدد با محتوای حقوق شهروندی و منابع معتبر اسلامی در این موضوع ولی متون علمی که به صورت مصداقی به موضوع و مصادیق حقوق شهروندی در جامعه امروز اشاره کند، کم است و باید در این حوزه بیشتر قلم زد.

کشاورز ادامه داد: فقر منابع در حوزه حقوق شهروندی عامل عدم توفیق در این حوزه است. نویسندگان هم شاهد این موضوع هستند که گاهی موضوعی از موضوعات حقوق شهروندی را برای کار پژوهشی انتخاب می‌کنند ولی در زمان اجرا از نظر وجود منابع به مشکلاتی برمی‌خورند.

وی تاکید کرد: برای ورود به بحث اجرایی در کشور باید تطبیق‌سازی از نظر زیرساخت‌های فرهنگی، مذهبی و غیره صورت بگیرد که اکثرا ناکارآمد است و ناقص می‌ماند که البته در این باره فراخوان‌های زیادی داشته‌ایم، فراخوان کتاب، فراخوان مقاله و غیره که امیدواریم مفید واقع شود.

به گفته کشاورز، در زمینه حقوق شهروندی حدود ۳ هزار سند بازیابی شد، حدود ۸۰۰ مقاله و ۲۰۰ عنوان کتاب به داوری رسیده است.

وی درباره ضرورت «هم‌افزایی» میان دستگاه‌های متولی امر فرهنگی در کشور اظهار کرد: دستگاه‌هایی مثل شهرداری، نهادهای تخصصی، کتابخانه‌های عمومی کشور، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و غیره می‌توانند با ظرفیت مشخص و ارتباطی که با جامعه دارند با موضوعات مختلف و مناسبت‌های مختلف مردم را به سمت کتابخوانی سوق دهند و یا اینکه با همکاری هم طرح‌های مشترکی برگزار کنند.

کشاورز تاکید کرد: ما در دبیرخانه حقوق شهروندی، همین برنامه را  با حضور دوراندیش، معاون توسعه مدیریت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داشته‌ایم، بنابراین این یک جریان‌سازی فرهنگی در زمینه حقوق شهروندی  و خدمتی ماندگار است. این هم‌افزایی به استفاده بهتر از ظرفیت‌ها و ایجاد احساس هویت برای جوان‌های نویسنده کمک می‌کند.

وی همچنین با ذکر بخشی از پیام اشرف بروجردی، ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی به مناسبت هفته کتاب سخنانش را خاتمه داد: امروز با گسترش روزافزون فضای مجازی، شکل مطالعه در جامعه تغییر کرده است. امروز برای تحریک دیگران به مطالعه می‌توان از روش معکوس عمل کرد. به دیگران بگوئید کتاب نخوانید؛ چون آگاه می‌شوید و مطالبات اجتماعی شما بیشتر می‌شود. شاید این تلنگری باشد تا افراد بیشتر به کتابخوانی ترغیب شوند.

در ادامه این مراسم تعدادی از نویسندگان کتاب‌های دبیرخانه دائمی حقوق شهروندی به ارائه مباحثی درباره ضرورت ترویج کتاب‌خوانی در کشور، ضرورت و اهمیت تجلیل از نویسندگان کتاب، درخواست حمایت مادی و معنوی از مولفان و پدیدآورندگان آثار مکتوب پرداختند.

فضای مجازی ما را از فضای کتاب‌خوانی دور می‌کند 

آناهیتا سیفی، استاد دانشگاه علامه طباطبائی با بیان اینکه پیشرفت و توسعه هر کشوری در گرو ترویج کتاب و کتاب‌خوانی و علم و علم‌آموزی است، یعنی هیچ کشوری به پیشرفت نمی‌رسد مگر اینکه این فرهنگ بیشتر در آن کشور ترویج یابد، گفت: از نیازهای اساسی هر جامعه، افزایش سطح آگاهی عمومی است، که این نیاز محقق نمی‌شود مگر با رونق کتاب و کتاب‌خوانی.

وی با اشاره به ارتباط رسانه‌های سمعی بصری و فضای مجازی با کتاب و کتابخوانی افزود: این فضاها ما را بیشتر از فضای کتاب و کتاب‌خوانی دور می‌کند و این آسیب‌ها را ما با آموزش‌هایی می‌توانیم کمتر کنیم.

سیفی در پایان عنوان کرد: همان‌طور که سهراب سپهری گفته است، کتاب آسمانی ما به راستی با ارزش‌ترین شاهکار ادبی جهان است، همچنین باید از سقراط یاد کرد وقتی که می‌گوید جامعه وقتی فرزانگی و سعادت می‌یابد که مطالعه کار روزانه‌اش باشد.

در حاشیه این مراسم هم نمایشگاهی از کتب حقوق شهروندی دایر شده بود.

نظر شما