شناسهٔ خبر: 22569639 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

واکنش قلیچدار اوغلو به جنجال اخیر میان ناتو و ترکیه

دبیرکل حزب اپوزیسیون مردم جمهوری خواه ترکیه درباره جنجال اخیر پیش آمده میان ناتو و ترکیه گفت: تنها با یک عذرخواهی ساده این مسئله حل نمی‌شود.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری دوغان، کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب مردم جمهوری خواه ترکیه با اشاره به جنجال اخیر به وجود آمده بر سر قرار دادن عکس مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار ترکیه نوین بر روی سیبل تیراندازی در رزمایش ناتو گفت: ما یک کشور معتبر و قوی هستیم. ما یک دولت مدافع حقوق بشر و دموکراسی هستیم. ممکن است انتقاداتی نسبت به ترکیه وجود داشته باشد، اعتراضی در این باره نداریم. اما هیچ کس نمی‌تواند علیه دولتمردان و تاریخ این کشور توهین کند. ما این اتفاق را به شدت محکوم می‌کنیم.

آنکارا می‌گوید در جریان رزمایش‌ها از نام رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه استفاده شد تا این گونه القا کند که او با کشورهای متخاصم ناتو همکاری می‌کند.

قلیچدار اوغلو افزود: ما در داخل کشور مسائل را به بحث می‌گذاریم. ما با همدیگر در نهایت یک خانواده‌ایم. ۸۰ میلیون جمعیت ترکیه با یکدیگر یک خانواده هستند و هیچ وقت قبول نمی‌کنیم که علیه این کشور و تاریخ این کشور کسی توهین کند.

وی ادامه داد: اکنون ما خواهان ارائه توضیحات از سوی مقامات درباره این توهین هستیم. تنها با یک عذرخواهی ساده این مسئله حل نمی‌شود.

رئیس جمهور ترکیه دستور داد، نیروهای این کشور رزمایش ناتو در نروژ را ترک کنند و به کشورشان بازگردند. به گفته اردوغان در جریان مانور آتاترک‌، بنیانگذار ترکیه و خود او را دشمن معرفی کرده‌اند. پس از وقوع این اتفاق ینس استولتنبرگ دبیرکل ناتو نیز عذرخواهی کرد.

به گفته استولتنبرگ، شخص یاد شده فورا از شرکت در تمرینات موسوم به "Trident Javelin" در استاوانگر اخراج شده و مقامات نروژی باید درباره اقدامات تأدیبی نسبت به او تصمیم بگیرند.

وزارت خارجه ترکیه با ابراز تاسف و غیراخلاقی و غیرقابل قبول خواندن این موضع ناتو اعلام کرد، طرف ترکیه مشارکت خود در رزمایش‌ها را بعد از این حادثه لغو کرد و به ناتو و مقامات نروژ ابلاغ کرد که ترکیه عمیقا از این مساله عصبانی است.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما