شناسهٔ خبر: 22569638 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

یک روزنامه بحرینی؛

بارزانی به زودی نتایج همه پرسی اقلیم کردستان عراق را لغو می کند

یک روزنامه بحرینی به نقل از یک منبع آگاه کُرد، اعلام کرده است که مسعود بارزانی به زودی نتایج همه پرسی اقلیم کردستان عراق را لغو خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر، روزنامه «اخبار الخلیج» بحرین در گزارشی مدعی شده است که دولت عراق به زودی پیامی امضا شده به وسیله مسعود بارزانی رئیس پیشین اقلیم کردستان عراق دریافت خواهد کرد که بر اساس آن نتایج همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق، لغو می شود.

این روزنامه قدیمی بحرینی به نقل از یک مقام ارشد کُرد که نخواست نامش فاش شود گزارش داده که اربیل به بغداد اطمینان خاطر داده که پیامی رسمی از شخص مسعود بارزانی در خصوص لغو همه پرسی جدایی اقلیم کردستان از عراق دریافت خواهد کرد. به گفته این منبع، کُردها فقط از بغداد خواسته اند که این مسأله را به صورت رسمی اعلام نکند تا وجهه رهبران کُرد در برابر مردم اقلیم کردستان تخریب نشود.

به گفته این منبع، لغو نتایج همه پرسی اقلیم کردستان در پایان ماه جاری میلادی (نوامبر) یا اوایل ماه «دسامبر» امضا خواهد شد اما نکته نگران کننده این مسأله برای رهبران کُرد، رویارویی با مردم اقلیم کردستان بعد از دعوت از آنها برای مشارکت در همه پرسی و پس از آن لغو نتایج آن است.

این منبع کُرد تأکید کرده که تعلیق نتایج همه پرسی به صورت آشکار مقدمه ای برای لغو نتایج آن از سوی مسئولان اقلیم کردستان عراق بوده است اما برای جلوگیری از شوکه شدن مردم اقلیم یا نا امیدی آنها اعلام لغو نتایج همه پرسی زمان بر خواهد بود.

این منبع تأکید کرده که «نچیروان بارزانی» نخست وزیر اقلیم کردستان به زودی با «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه دیدار خواهد کرد تا اربیل در برابر لغو نتایج همه پرسی، ضمانت هایی از بغداد در خصوص بودجه اقلیم و حضور نظامی نیروهای ارتش عراق در اقلیم کردستان دریافت کند.

به گفته این مقام کُرد، ممکن است «حیدر العبادی» نخست وزیر عراق هم در این نشست حضور داشته باشد و این دیدار به صورت سه جانبه برگزار شود و اردوغان نقشی محوری در حل و فصل اختلافات موجود میان بغداد و اربیل داشته باشد.

نظر شما