شناسهٔ خبر: 22569565 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ستاد توسعه فرهنگ | لینک خبر

ستاری در آیین اختتامیه پنجمین نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع‌رشیدی :

بزرگ‌ترین شرکت‌های کشور از دل نمایشگاه‌ها خارج می‌شوند

صاحب‌خبر -

 
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: جوانانی که در نمایشگاه‌ها حضور دارند، بزرگترین شرکت‌های کشور را راه‌اندازی می‌کنند.
 
 به  گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، سورنا ستاری در آیین اختتامیه پنجمین نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع‌رشیدی اظهار کرد: از  سه سال پیش روند بسیار مناسبی در آذربایجان‌شرقی شروع شده و ما نیز از ابتدای روی کارآمدن دولت تدبیر و امید، اقتصاد دانش بنیان را مورد توجه قرار داده‌ایم.

وی ادامه داد: واقعیت این است که برای کشوری که ۱۰۰ سال اقتصاد نفتی را تجربه کرده سخت است که جهت گیری اقتصاد خود را عوض کند و به استفاده از نیروی انسانی که عمدتا جوان هستند، توجه کرده و از این طریق ثروت آفرینی کند.

وی خاطرنشان کرد: در چنین اقتصاد جدیدی، نیاز به المان‌های جدیدی داریم که در اقتصاد نفتی مطرح نبود؛ بحث‌های کارآفرینی سالیان سال بود که به واسطه‌ی اقتصاد نفتی سرکوب می‌شد.

ستاری گفت: در جامعه‌ای که استخدام و مدرک مورد توجه است توانمندی‌های فرد، استعداد، نوآوری و اعتماد به نفس جوانان دیده نمی‌شود؛ در اقتصاد جدید نیاز است که بسیاری از المان‌ها عوض شوند.

وی خاطرنشان کرد: در سیستم نفتی معنی اشتغال این است که باید پول داشت تا شغل ایجاد کرد اما در سیستم جدید باید نیروی انسانی باشد که نوآوری، خلاقیت و اعتماد به نفس داشته باشد؛ این موارد را جا انداختن در اقتصاد نفتی کار بسیار سختی است اما می‌بینیم که چنین روندی در کشور شروع شده است.

معاون علمی و فناوری رییس جمهور بیان کرد: استارتاپ‌هایی داریم که در مرز یک میلیارد دلار بوده و اکثرشان هفته‌ای بیش از ده درصد رشد می‌کند، این بدان معنی است که هیچ چیزی اقتصادی‌تر از سرمایه‌گذاری بر روی جوانان توانمندمان نیست.

وی گفت: پژوهش در مغزهاست و درآمد از طریق آن نیز از کار‌های دیگر و پروژه‌های دیگر بسیار بهتر است و اعمال روش جدید در اقتصاد، قطعا المان‌های بسیاری را لازم دارد.

ستاری بیان کرد: اگر می‌خواهید که فرزندان خود را نگه دارید باید به نوآوری و فناوری و توانمندی‌های جوانان توجه کنید؛ آینده این استان در دست معدن و جای دیگر نیست بلکه در دست جوانان است؛ اقتصاد مواد خام، گذشته‌ی سرمایه‌گذاری است.

وی خاطرنشان کرد: اقتصاد‌های بزرگ دنیا هیچکدام بر اساس درآمدهای زیر زمینی شکل پیدا نمی‌کنند، شرکت‌های بزرگ دنیا هم دیگر نفتی و بانکی نیستند.

 رییس بنیاد ملی نخبگان افزود: در سال ۲۰۰۶ یک سری شرکت‌های نفتی، بانکی، خودرو‌سازی و... بزرگترین شرکت‌های دنیا بودند اما امروزه گوگل، فیس‌بوک، مایکروسافت و... شرکت‌های بزرگ دنیا هستند، این شرکت‌های جدید از از کجا آمدند؟

وی با تاکید بر این که به زودی استارت‌آپ‌هایی خواهند بود که ۴ و ۵ میلیارد دلار را رد می‌کند، گفت: به زودی همین جوانانی که در نمایشگاه‌ها حضور دارند بزرگترین شرکت‌های کشور را راه‌اندازی می‌کنند؛ اکنون چنین روندی در کشور اتفاق می‌افتد.

 ستاری بیان کرد: اساس و پایه‌ی این روش جدید که پایه اقتصاد کشور را تشکیل می‌دهد، جوانان تحصیل کرده، با اعتماد به نفس و خلاق هستند، نیروی که اگر پنج بار هم بر زمین بخورد بازهم سرپا ایستاده و تلاش می‌کند، جوانی که از یادگرفته هایش استفاده کرده و تا به موفقیت نرسد، دست برنمی‌دارد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری ادامه داد: تمامی شرکت‌های بزرگ دنیا داستان‌های مشابه دارند و هیچکدام "بچه‌ پولدار" نبودند، همین استارت‌آپ‌های کشور از دیجی‌کالا گرفته تا کافه بازار و... در ابتدای کار با پول توجیبی خانواده‌ها و از زیر زمین و زیر پله شروع کردند و صرف دو الی سه سال به این جایگاه رسیدند، چون اعتماد به نفس و ایده خوب و انتخاب خوبی داشتند، این‌ها حتی یک ریال هم وام نگرفتند.
وی گفت: اگر سرمایه‌گذاران استان به این توجه کنند که باید روی جوانان سرمایه‌گذاری کنند، نتایج بهتری خواهند گرفت؛ این اکوسیستم باید در استان شکل بگیرد و اگر به دنبال ارزش افزوده، اشتغال و... هستند باید به توانمندی جوانان اعتماد کنند.

 ستاری بیان کرد: جوانان ما درس نمی‌خوانند که استخدام شده و مدرک بگیرند بلکه درس می‌خوانند تا ارزش افزوده، کارآفرینی و اشتغال ایجاد کنند.

وی بیان کرد: هیچ چیز ارزشمندتر از نواوری بشر نیست، روی هر چیزی می‌شود قیمت گذاشت اما نوآوری بشر غیرقابل قیمت‌گذاری است، آذربایجان‌شرقی پتانسیل‌ها، جوانان، دانشگاه‌ها و روسای دانشگاه فوق العاده‌ای دارد.

Zaman Mehdizadeh, [18.11.17 15:08]
رییس بنیاد ملی نخبگان ایران همچنین افزود: در این استان، استاندار هم حامی بوده و به این نتیجه رسیدیم که اقتصاد آذربایجان‌شرقی در مغز و ذهن بچه هاست نه معادن و...! می‌توانیم این توانمندی و خلاقیت جوانان استان را تبدیل به ثروت و اقتصاد کنیم، امید است که آن زیست بوم را بتوانیم در این استان به خوبی ایجادکنیم.

پنجمین نمایشگاه بین المللی نوآوری و فناوری ربع رشیدی یا رینوتکس که از چهار روز پیش با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در تبریز آغاز به کار کرده بود، با برگزاری مراسم اختتامیه به طور رسمی به کار خود پایان داد.

این مراسم  با حضور  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور و رئیس بنیاد ملی نخبگان و جمعی از مقامات عالی کشوری و استانی برگزار شده و از ایده ها و طرح های برگزیده تقدیر شد.

  پنجمین نمایشگاه و جشنواره نوآوری و فناوری ربع‌رشیدی با همکاری و حضور شرکت های دانش بنیان و مراکز و موسسات داخلی و خارجی برگزار شده و صاحبان نوآوری ها ؛ مخترعان و ایده های نوین، فرصت برقراری ارتباط با صنایع و سرمایه گذاران را پیدا کرده و  به معرفی محصولات و طرح های خود را پرداختند. 

 در این نمایشگاه 21 منطقه (زون) ویژه تخصصی و 28 رویداد جانبی پیش بینی شده بود و همچنین در حاشیه این نمایشگاه همچنین 1750 طرح مبتنی بر علم و فناوری نیز ارایه شده و تلاش شد تا ارتباط موثری بین مراکز علمی، آموزشی و پژوهشی از یکسو و مراکز صنعتی و تجاری از سوی دیگر برقرار شود.

نظر شما