شناسهٔ خبر: 22569161 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ابرازهمدردی مقامات افغانستان با زلزله زدگان ایران و عراق

کابل- ایرنا- اغلب مقامات بلند پایه افغانستان و برخی از شخصیت های سیاسی این کشور درپی زمین لرزه شامگاه 21 آبان ماه جاری با صدور بیانیه های جداگانه و مجاری دیپلماتیک ابراز همدردی خود با حادثه دیدگان این زلزله در ایران و عراق و مراتب تسلیت به ملت و مردم دو کشور را اعلام کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، در نخستین ساعات بعد از وقوع این حادثه به نقل از «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری افغانستان ؛ صفحه اجتماعی مربوط به کاخ ریاست جمهوری این کشور نوشت ؛ بابت رویداد زلزله در ایران و عراق که بر اثر آن خسارات جانی و مالی به شهروندان آن کشورها وارد شده ‌است، متأثر شدم.
رئیس ‌جمهوری افغانستان، مراتب تسلیت و همدردی خود را به نمایندگی از دولت و مردم افغانستان را به دولت و مردم ایران و عراق ابراز داشته و برای خانواده‌های جان باختگان حادثه از درگاه ایزد متعال صبر و بردباری و برای مجروحان شفای عاجل استدعا کرد.
«عبدالله عبدالله» رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان نیز در بیانیه ای رسمی اعلام کرد که با تأسف آگاهی حاصل کردم که در نتیجه وقوع زلزله در شمال ‌شرق عراق و غرب کشور ایران، تعدادی از مردم بر اثر زلزله جان باخته و شمار زیادی هم مصدوم شدند.
عبدالله افزوده که از رویداد این حادثه طبیعی غم انگیز متاثر شدم و به نمایند‌گی از دولت و مردم افغانستان، به خانواده‌های قربانیان، مردم و دولت‌های دوست جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق، همدردی خویش را ابراز می ‌دارم و برای مجروحان شفای عاجل می‌طلبم.
«محمد حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی ریاست جمهوری افغانستان نیز در صفحه رسمی مشاورین امنیت ملی با انتشار بیانیه اعلام کرد که با تاثر اطلاع یافتم که در مناطق مرزی ایران و عراق زلزله طبیعی رخ داد و در آن صدها نفر کشته و شمار زیادی زخمی شدند.
اتمر در بیانیه افزود که من از شنیدن این خبر بطور عمیقی متاثر شدم و از طرف خود به دولت و ملت ایران و عراق تسلیت عرض می کنم و برای جان باختگان این رویداد بهشت برین و برای زخمی شفای عاجل خواهانم.
وی تاکید کرده است که ملت های کشورهای ایران، عراق با افغانستان رابطه دوستانه دارند و غم شادی مردم این کشورها مشترک است و مردم افغانستان نیز از این حادثه غمگین شدند.
صلاح الدین ربانی وزیر امور خارجه و رئیس حزب «جمعیت اسلامی افغانستان» هم در پیام های جداگانه خطاب به وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و عراق، به خاطر وقوع زلزله در بخش هایی از این دو کشور که باعث تلفات زیاد جانی و خسارات مالی شده است تسلیت گفتند.
در پیام وزیر امور خارجه افغانستان تصریح شده است که به نمایندگی از دولت و مردم جمهوری اسلامی افغانستان خود را در غم و اندوه مردم کشورهای دوست و برادر، ایران و عراق شریک دانسته و ضمن بیان مراتب همدردی خویش، برای قربانیان این زلزله بهشت برین و برای زخمی ها شفای عاجل و برای خانواده های جان باختگان و مصدومان صبر و شکیبایی از درگاه الهی استدعا می کنیم .
«حامد کرزی» رئیس جمهوری پیشین افغانستان نیز در صفحه اجتماعی خود نوشت که اطلاع حاصل نمودم بر اثر زلزله شدیدی که در مناطق غربی جمهور اسلامی ایران و شرق عراق به وقوع پیوست شمار زیادی از شهروندان این کشورها متقبل زیان های جانی و مالی شده اند که این سبب نهایت اندوه و تأثرم شد.
کرزی در پیام عمیق ترین مراتب تسلیت و همدردی خود را به ملت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق ابراز داشته است .
«سیدعیسی حسینی مزاری» دبیر کل موسسه «تبیان» هم طی بیانیه ای ضمن ابراز همدردی با زلزله زدگان جمهوری اسلامی ایران و عراق از مردم افغانستان به ویژه مهاجران افغانستان در شهرهای مختلف ایران تقاضا کرده است با اهدای کمک های نقدی و غیر نقدی خویش به یاری زلزله زدگان بشتابند و به این گونه ثابت کنند که در شادی مردم ایران شاد و در غم های آنها غمگین هستند .
او از مسئولان نمایندگی های موسسه تبیان در ایران خواست که برای جمع آوری کمک های مهاجرین افغان و ارایه کمک به زلزله زدگان پیش گام شده و وارد عمل شوند.
زلزله شامگاه یکشنبه 21 آبان ماه با بزرگی 7.3 در مقیاس قدرت درونی زمین ریشتر در پنج کیلومتری شهر ازگله از توابع استان کرمانشاه و در نزدیکی مرز ایران و عراق با فاصله ۳۲ کیلومتری جنوب غربی شهر حلبچه عراق رخ داد و تعداد جان باختگان در ایران به ۵۷۴ تن و مجروحان حادثه به 9 هزار و 338 تن رسید.
آساق*291*1104**1663**انتشار دهنده: خسرو حسینی

انتهای پیام /*

نظر شما