شناسهٔ خبر: 22569101 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حجت الاسلام ذوالنور خبر داد؛

برگزاری کنگره سراسری شهدای روحانی کشور در سال ۹۷

نماینده مردم قم در مجلس تعداد شهدای روحانی دفاع مقدس را بیش از ۴ هزار شهید اعلام کرد و از برگزاری کنگره سراسری شهدای روحانی کشور در سال ۹۷ خبر داد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا، حجت الاسلام مجتبی ذوالنور نماینده مردم قم در مجلس پیش از ظهر امروز در جریان دیدار شورای عالی ستاد کنگره شهدای روحانی استان قم با حضرت آیت الله مکارم شیرازی با تسلیت ایام عزاداری پایان ماه صفر گفت: روحانیت به شکل های مختلفی در دوران دفاع مقدس حضور مؤثر و چشم گیر داشته است.

وی افزود: پرچمدار جریان در همه قیام ها، نهضت ها و انقلاب های الهی و حق طلبانه روحانیت بوده است که یک مقطع ملموس آن دوران 8 ساله دفاع مقدس به شمار می رود، همچنین روحانیت در انقلاب اسلامی نیز پیشگام بوده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان این که تنوع حضور روحانیت در دفاع مقدس فراوان بوده است، اظهار داشت: یکی از نقش های روحانیت کلان و محوری است که اختصاص به شخصیت هایی همانند حضرت امام داشت و نقشی بی بدیل بود و کسی نمی توانست آن را ایفا کند.

وی ادامه داد: در سال 65 مهران برای دومین بار به اشغال دشمن در آمد که فرماندهان برای مقابله نیازمند امکانات و 70 گردان بودند در حالی که تنها 23 گردان وجود داشت، حضرت امام فرمودند که مهران به هر قیمتی باید آزاد شود که این فرمان جنگ را تکلیفی و عاشورایی کرد و همه نیروها احساس می کردند که فرمان امام زمان(عج) از حلقوم نائب حضرت خارج شده است.

حجت الاسلام ذوالنور با فرمان حضرت امام نیروها با عده و عُده محدود عملیات کرده و مهران را آزاد کردند، ابراز داشت: یکی از عوامل دیگر مؤثر پیروزی در این عملیات حضور پررنگ روحانیت بود، اثر وضعی روحانیت در جبهه ها حتی طلاب  کم سن و سال تقویت معنویت در جبهه ها بوده است.

وی با اشاره به نقش پشتیبانی روحانیت در جنگ تحمیلی عنوان کرد: ائمه جمعه و ائمه جماعات در پشتیبانی از جنگ مردم را بسیج می کردند که این نقش از غیر روحانیت بر نمی آمد، همچنین روحانیت حضور مسؤولیتی نیز داشتند.

نماینده مردم قم در مجلس نقش دیگر روحانیت در دفاع مقدس را فرماندهی دانست و خاطرنشان کرد: از حضرت امام که فرمانده کل قوا بودند به پایین سطوح گوناگونی بود که روحانیت نقش فرماندهی داشتند که شهید ردانی پور و شهید کاوه از جمله این شهیدان به شمار می روند.

وی به نقش تبلیغی روحانیت در جنگ اشاره و اضافه کرد: نقش اصلی رویک روحانی افزون بر نقش های دیگر فعالیت تبلیغی بود، روحانیت در خط مقدم جبهه همانند مساجد و حسینیه ها به ترویج فرهنگ اهل بیت(ع)، تبیین احکام، پاسخ به سؤالات شرعی، تقویت معنویت و اخلاق و موارد دیگر پرداخته است.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این که با فعالیت های فرهنگی و تبلیغی روحانیت که جو معنوی در جبهه ایجاد می شد، گفت: حدود 20 امام جمعه و بیش از 40 امام جمعه موقت در جنگ شهید شدند، فعالد دیگر روحانیت در جبه های حق علیه باطل نقش رزمی بود که حجم بسیاری از شهدای طلبه از این دسته هستند.

وی نقش مهم دیگر طلاب و روحانیت در دفاع مقدس را نقش رزمی تبلیغی برشمرد و افزود: بسیاری از طلاب به کارهای رزمی علاقه مند و آشنا بودند و هم به کارهای فرهنگی علاقه مندی و اشتیاق داشتند از این رو زمانی که که لازم بود به عنوان رزمنده پیشتاز باشند همین کار را می کردند و جایی که لازم بود کار فرهنگی و تبلیغی داشته باشند به این مهم می پرداختند که تنوع تأثیر آن ها بسیار بود.

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان این که نقش دیگر طلاب فعالیت های تخصصی بود، اظهار داشت: طلاب بسیاری داشتیم که توانایی هایی همانند تخریبچی، اطلاعات عملیات، هوافضا، خلبان هلی کوپتر، پزشک و غواص داشتند.

وی تعداد شهدای روحانیت در دفاع مقدس را بیش از 4 هزار و 300 شهید اعلام کرد و افزود: در برگزاری یادواره ها نیز شهدای طلبه جدیدی کشف شدند، کنگره هایی در سراسر کشور برگزار شده که کنگره قم آخرین کنگره استانی است.

نماینده مردم قم در مجلس از برگزاری کنگره سراسری شهدای روحانی کشور در سال 97 خبر داد و اظهار داشت: پیش بینی شده که این برنامه مهم در تهران و قم برگزار شود که در قم از مراجع تقلید و علما بهره مند خواهیم شد.

وی ادامه داد: همچنین نسبت به شخصیت های  شهدای شاخص روحانیت همایش هایی برگزار شده و کتاب هایی منتشر شده است؛ مدفن 108 طلبه غیر ایرانی شهید در قم قرار دارد که برای این عزیزان هم برنامه هایی برگزار شده است.

حجت الاسلام ذوالنور با بیان این که هزار نفر از شهدای روحانی به نحوی متعلق به قم بوده اند، ابراز داشت: روز 9 دی یادواره شهدای استان قم برگزار خواهد شد، کتب متعددی دراین مدت تدوین شده است، تدبیر رهبر انقلاب این بود که یادواره صرفا یک مراسم تجلیل نباشد بلکه کنگره ها باید کار کنند و محتوا عمیق و قابل ارائه باشد./1323/پ۲۰۲/ی

نظر شما