شناسهٔ خبر: 22568817 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

تقویت اتحاد ملّی راهکار، مبارزه با استکبار

روزنامه شرق ویژه استان سیستان و بلوچستان در شماره 3011خود مطلبی با عنوان «تقویت اتحاد ملّی راهکار، مبارزه با استکبار» منتشر کرده است.

صاحب‌خبر -

در این مطلب آمده است: در کارزار انتخاباتی سال گذشته ی آمریکا بود که جمهوریخواهان افراطی، گزینه مقابله با ایران را محور سیاست بازگشت به دوران استیلای خود برجهان قرار دادند. پس از ورود دونالد ترامپ سرمایه دار فاقد تجربه و دانش سیاسی به کاخ سفید، جای تردیدی باقی نماند که جمهوریخواهان قصد گسترش فرمانروایی بلامنازع بر جهان، به ویژه خاورمیانه و کشورهای حاشیه ی خلیج فارس را درسر دارند، بدیهی است برای اجرای چُنین هدفی، تشدید مقابله با کشورهایی که رفتارهای استکباری آمریکا را به چالش کشیده اند در صدر برنامه های رییس جمهورجدید قرار می گرفت. از طرفی جهان با بحران تزاید جمعیت جوان بین نسلی مواجه بود. این پدیده که حدود هر نیم قرن یکبار تکرار می شود، با افزایش نسل جوان و بیکار در کشورهای توسعه نیافته و رکود اقتصادی در کشورهای صنعتی همراه است و موجب اتفاقاتی مانند، ظهور هیتلر، سقوط دولت ها، جنگ های داخلی و برهم خوردن نظم جهانی شده است. دولت جدید آمریکا برای گذار از رکوداقتصادی و شورش و مهاجرت نسل جوان و بیکار که هر روز خبرهای آن را می شنویم، سیاستی را در پیش گرفته که بازگشت به دوران جنگ سرد را تداعی می کند. با این تفاوت که ایران هراسی را جایگزین شوروی سابق نموده است. تامین هزینه های مداخله از جیب کشورهای نفت خیز خاورمیانه و حمایت از دولت دست راستی یهود در فلسطین اشغالی و تحریک کره شمالی به منظور مهار رشد صنعتی چین و ژاپن از جمله ی این سیاست ها است.
در این روزهایی که آخرین پایگاه های داعش در سوریه و عراق در حال برچیده شدن است و ظهور ایران به عنوان یک قدرت منطقه ای برخی رقبا از جمله عربستان را به واکنش کشیده است. بایستی رفتارهای فتنه جویانه این کشورها را که زیر چتر حمایت آمریکا اداره می شوند، بیش از گذشته رصدکرد. سفر سعد حریری نخست وزیر لبنان به عربستان و استعفای بی مقدمه وی در ریاض و سخنان تحریک آمیزی که برعلیه ایران ابراز نمود فرمان تشکیل کمیته ی مبارزه با فساد به ریاست محمدبن سلمان ولیعهد و بازداشت چهل نفر از شاهزادگان و مقامات وابسته به ولیعهد سابق چند ساعت پس از تشکیل این کمیته، همه دلالت بر آشفتگی سران کشورهای عرب در تحولات خاورمیانه دارد. بنا برتحلیل بیشتر کارشناسان، سیاست ها و اقدامات ترامپ موجب برهم خوردن ثبات نظام سنتی عربستان، اسرائیل و کشورهایی خواهد شد که تسلیم سیاست های ضد ایرانی وی شده اند. از طرفی افزایش مداخلات آمریکا در امور سایر کشورها و در پیش گرفتن رویه پیمان شکنی در تعهدات بین المللی، نه تنها روسیه، چین و هند، بلکه بیشتر کشورهای اروپایی را در مقابل آمریکا قرار خواهد داد.در سفر ترامپ به عربستان، که بنا به قول خودش برای دوشیدن این گاو شیری صورت گرفت، چنان رفتار غیر دیپلماتیکی از خود به نمایش گذاشت که هر عرب آزاده ای را آزرده خاطر می کرد. در نمایش رقص شمشیر، ترامپ با شمشیری در دست و در فاصله ای اندک با ملک سلمان با شکلک های کودکانه خود، به گونه ای مردم عرب را به سخره گرفت که بیشتر اعضای خاندان سعودی را آزرد. کدام ملت آزاده ای حاضر است، دوستی رییس دولتی را بپذیرد که آنان را گاوی شیرده می داند که باید شیر ش را دوشید تا تمام شود. ترامپ را چه دیوانه بدانیم و چه خودش را به دیوانگی زده باشد، نمادی از واقعیت نظام استکباری آمریکا است. تداوم این سیاست استکباری و تهی از تدبیر، دیر یازود ایالات متحده آمریکا را نیز به سرنوشت امپراتوری انگلیس در عصر فروپاشی استعمار دچار خواهد کرد. در چنین اوضاعی که امروز کشورهای منطقه و جهان با سیاست های آمریکا گرفتار آن شده اند، عقل و منطق حکم می کند که رهبران و تصمیم سازان جمهوری اسلامی ایران با سیاستی مدبرانه و صبورانه و با همکاری کشورهای همسو این دوره آشوب را مدیریت کرده تا با کمترین هزینه از آن عبورکنند. در شرایط کنونی بخش بزرگی از تهدیدات آمریکا زمینه عملی ندارد و ترامپ برای گریز از رسوایی های شخصی و انتخاباتی خود بیان می کند. تجربه دوران استعمار نشان داده است که استکبار در بیشتر کشورها با برانگیختن تعصبات قومی و مذهبی به ویژه در مناطقی که تنوع قومی و مذهبی آن پررنگ است، زمینه مداخلات خود را فراهم کرده است. استان سیستان و بلوچستان به دلیل اهمیت سوق الجیشی و تنوع قومی و مذهبی خود می تواند یکی از اهداف استکبار برای اجرای این سیاست شیطانی به شمار رود.
دکتر روحانی در جلسه ی روز یکشنبه 14 آبان هیئت دولت که مهندس دانیال محبی (ملایی) را به عنوان استاندارسیستان و بلوچستان جایگزین مهندس علی اوسط هاشمی نمود در جمله ای بسیار سنجیده به شرایط سیاسی منطقه و این ویژگی استان اشاره و ابراز داشت: استان سیستان و بلوچستان از لحاظ استراتژیک همچون پیشانی کشور است و توسعه این استان از اهمیت ویژه ای برخوردار است. امنیت ایران در شرایط التهابات در منطقه در کنار اهتمام مسئولین امنیتی، مرهون سیاست اعتدال دولت و تلاش برای حفظ عدالت و برابری بین مذاهب و افزایش امید و اعتماد اقوام و مذاهب به سیاست­ های نظام جمهوری اسلامی است و لذا حفظ تعادل و عدالت در میان همه شهروندان ضروری است.
دانیال محبی از شخصیت های سیاسی معتدل و مدبّر وآشنا به شرایط اجتماعی و جغرافیایی استان است. ایشان در دولت هشتم معاون سیاسی و امنیتی استانداری سیستان و بلوچستان بوده اند. به دلیل همین تجربه و کسب پختگی سیاسی در سالهای بعد، می توان ایشان را انتصابی مدبّرانه و مرزیه الطرفین به حساب آورد. از طرفی انتظار می رود که کنش گران احزاب و شخصیت های با نفوذ سیاسی و پیشوایان آزاد اندیش مذهبی استان نیز به وظیفه ملّی خویش عمل کرده و در این برهه ی حساس تاریخی به صورتی مطالبات برزمین مانده را از دولت دوازدهم درخواست نمایند که موجب تفرقه و شکاف ملّی و افزایش فشار نامتعارف بر دولت و استاندار جدید نگردد. بدون تردید استان سیستان و بلوچستان با شرایط خاص خود استحقاقی بیشتر از این دارد که تا کنون به آن رسیده است. در شرایط کنونی منطقه و جهان لازم است که شخصیت های صاحب تریبون ، به ویژه نسل جوانی که در فضای مجازی عرض نظر می کند، از بیان برخی موضوعات که بوی تعصبات قومی و مذهبی از آن به مشام می رسد پرهیز کرده و به ریسمان اتحاد قومی و ملّی متوسل شوند. با شناختی که راقم این سطور از اقوام ساکن استان و پیوند های خانوادگی آنان از شمال تا جنوب استان در طول سالها مطالعه و مشاهده کسب کرده است، اگر همین امروز یک نمونه گیری ژنتیکی از ساکنین این دیار انجام گیرد، همه ی آنها که سنگ برتری قومی و قبیله ای خود را به سینه می کشند از تداخل ژنتیکی مردم شمال و جنوب استان انگشت به دهان خواهند ماند. در مورد باورهای مذهبی هم تردیدی ندارم که کمتر خانواده ای در استان هست که باورمندان دو مذهب غالب استان یعنی شیعه امامی و سنّی حنفی در جمع آنها حضور نداشته باشد. اگر کارگزاران نظام و صاحبان تریبون در هر جایگاهی که هستند رهنمودهای مقام معظم رهبری و سیاست های دولت اعتدال و تدبیر را سرلوحه گفتار خویش قرار داده و مخلصانه به آن عمل نمایند دیگر شاهد مواردی از نقض حقوق شهروندی به ویژه در حوزه ی تامین حقوق اقوام و مذاهب نخواهیم بود. به عنوان یک شهروند قدیمی استان که روزگاری در همین زاهدان با همسایه های کلیمی و مسیحی وهمکاران زردشتی و سیک برادرانه زندگی و کار کرده ا م، تنها آرزویم این است که قبل از مرگ توسعه ی همه جانبه و رفاه مردم این گوشه ی استراتژیک وطنم را به چشم ببینم و از زبان مردم آن واژگانی را که حس تفرقه دینی و مذهبی و جدایی قومی و قبیله ای را تلقین می کند، هرگز نشنوم.
8006**6081دریافت کننده: نرگس تیموری**انتشار دهنده: حیدر سرایانی

انتهای پیام /*

نظر شما