شناسهٔ خبر: 22568476 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

استفاده عربستان از سلاح گرسنگی دادن پس از تحقیر شدن در یمن

عربستان پس از شکست نظامی و تحقیر شدن در یمن، از حربه گرسنگی دادن و ایجاد قحطی مصنوعی به دنبال تسلیم کردن مردم این کشور است.

صاحب‌خبر -

استفاده عربستان از سلاح گرسنگی دادن س از تحقیر شدن در یمن

  ششم فروردین ماه سال 1394 عربستان به فرمان محمدبن سلمان ولیعهد کنونی این کشور که سمت وزارت دفاع را نیز برعهده دارد یمن را هدف حملات نظامی خود قرار داد تا به زعم سعودی ها ظرف سه هفته منصور هادی رئیس جمهور مستعفی و فراری یمن را به قدرت برساند و انصارالله را نابود کند.
اکنون سه هفته وعده داده شده ولیعهد عربستان برای پیروزی بر یمنی ها به سه سال رسیده است و هیچ پایانی نیز بر این جنگ متصور نیست. با وجود اینکه عربستان به همراه امارات طی این مدت تمامی زیرساخت های اقتصادی یمن از جمله تاسیسات برق، بیمارستان ها، مخازن سوخت وآب، راهها و مدارس، مجتمع های مسکونی و حتی مراسم های سوگواری را بارها بمباران کرده اند با این وجود همچنان مقاومت مردم یمن با رهبری انصارالله و متحدشان نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح رئیس جمهور سابق و  رئیس حزب کنگره ملی یمن،  سعودی ها را از دستیابی به اهدافشان ناکام گذاشته است.
آن هم در حالیکه سعودی ها هم از حمایت امریکا و رژیم صهیونیستی برخوردارند و  هم به دلیل این که نیروی کافی برای پیشروی در نبرد زمینی ندارند هزاران مزدور را از سراسر جهان به استخدام خود در آورده اند. حالا سعودی ها با همه این امکانات نه تنها به اهدافشان نرسیده اند بلکه پایگاههای نظامی آنها در سه استان جیزان، عسیر و نجران هم هدف حملات نیروهای مقاومت قرار گرفته و برخی از این پایگاهها هم به تصرف این نیروها در آمده است.
ارتش و کمیته های مردمی یمن طی این مدت با استفاده از تاکیتک های رزمی و ابتکار نظامی خود و همچنین خودکفایی در ساخت تسلیحات مورد نیاز خود پایگاههای عربستان را در  دوردست ترین نقاط از جمله ریاض هدف قرار داده است. آنها توانسته اند با ابتکارات خود موازنه قدرت را برقرار سازند و علی رغم حملات پیاپی سعودی ها، با کمترین امکامات خود دورنمای پیروزی در این جنگ را برای خود ترسیم نمایند و همین دورنما سبب شده است تا عربستان با این همه دبدبه و کبکبه طعم حقارت را بچشد وبرای فرار از این حقارت به روش ناجوانمردانه محاصره کامل دریایی، زمینی وهوایی یمن و جلوگیری از ارسال کمک های بشر دوستانه به این کشور متوسل شود تا با قربانی کردن میلیونها یمنی، آنها را به تسلیم شدن وادار نماید.
سعودی ها البته برای توجیه اقدام خود حمله موشکی اخیر ارتش وکمیته های مردمی یمن به ریاض را  بهانه قرار داده اند و با کشیدن پای ایران  و حزب الله به ماجرا ادعا کرده اند که اقدام آنها برای جلوگیری از ارسال موشک های بالستیک به حوثی هاست. آن هم در حالی که کمک های بشردوستانه ارسالی به یمن تحت نظارت سازمان ملل قرار دارد.
به نظر می رسد سعودی ها پس از تحقیر وشکست در حمله نظامی به یمن حالا قصد دارند تحت پوشش اتهام زنی علیه ایران وحزب الله با دادن گرسنگی و ایجاد قحطی و قربانی کردن میلیون ها یمنی، مقاومت آنها را بشکنند آن هم در حالیکه این اقدام  مصداق جنایت جنگی است وبسیاری از سازمان های و کمیته های مستقل تحت نظارت سازمان ملل نیز در باره این جنایت وپیامدهای آن  هشدار داده اند و هیچ سندی هم در خصوص ادعاهای سعودی ها به دست نیامده است.
پایگاه اینترنتی اینترسپت روز شنبه نوشت هیاتی از کارشناسان منتخب شورای امنیت سازمان ملل متحد سندی را در خصوص ارزیابی ادعایسعودی ها منتشر و اعلام کردند هیچ مدرکی ادعای عربستان سعودی مبنی بر ارسال موشک های بالستیک از ایران به حوثی ها یافت نشده است . از سویی پس از اینکه سعودی ها از چهارم نوامبر یمن را به طور کامل محاصره کردند دو روز بعد  مارک لوکوک مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل یمن به شورای امنیت گفت ممنوعیت ارسال کمک به یمن موجب خواهد شد میلیون ها نفر از گرسنگی جان خود را از دست بدهند.
مدیران سازمان برنامه جهانی غذا، یونیسف و سازمان بهداشت جهانی نیز در بیانیه‌ای مشترک خواهان دسترسی مردم یمن به کمک‌های بشردوستانه شدند. در این بیانیه آمده است:  هفت میلیون یمنی عملا در معرض قحطی قرار دارند  آنها افزودند یک میلیون کودک در یمن در معرض خطر ابتلا به بیماری دیفتری قرار دارند که به سرعت در این کشور در حال گسترش است.
همچنین کمیته بین المللی صلیب سرخ روز جمعه اعلام کرد سه شهر یمن با مشکل نبود آب سالم مواجهند چرا که محاصره ای که ائتلاف (متجاوز) به فرماندهی عربستان سعودی علیه این کشور اعمال کرده است موجب توقف واردات سوخت لازم برای عملیات پمپاژ آب و فاضلاب شده است.  این کمیته افزود در حال حاضر حدود یک میلیون نفر در تغز ، صعده و الحدیده با مشکل نبود آب سالم روبرو هستند و این مسئله منجر به گسترش بیماری وبا خواهد شد.
حالا میلیون ها یمنی در این انتظارند که جهان و به ویژه مجامع بین المللی که داعیه حمایت از حقوق بشر را دارند در برابر این جنایت جنگی سعودی ها چه واکنشی نشان می دهند؟ آیا به اقدامی فوری متوسل خواهند شد یا اینکه چشم خود را بر روی مرگ تدریجی میلیون ها یمنی خواهند بست؟  
 
--------------------------------
رضا محمدمراد
 

نظر شما