شناسهٔ خبر: 22568452 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

مدیرکل سابق دفتر آموزش سازمان محیط زیست در گفت‌وگو با تسنیم تشریح کرد

ریاست محیط زیست را به فردی سپرده‌ایم که به ۹۵ درصد این حوزه اشراف ندارد

R1365/Psaadati/S2,23/CT1

مدیرکل سابق دفتر آموزش سازمان محیط زیست گفت: کلانتری به‌صورت آشکار اعلام می‌کند که به ۹۵ درصد حوزه محیط زیست اشراف ندارد و با چنین صحبتهایی این پرسش از آقای حسن روحانی مطرح می‌شود که چرا باید چنین فردی را برای ریاست سازمان محیط زیست انتخاب کند!

صاحب‌خبر -

محمد درویش در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا درباره دلایل انتقادات مختلفی که از سوی فعالان محیط زیست و تشکلهای مردم نهاد به عملکرد عیسی کلانتری در راس هرم سازمان محیط زیست می‌شود، اظهار کرد: حدود 100 روز از حضور  کلانتری در سازمان محیط زیست کشور می‌گذرد و بسیاری از افراد و فعالان محیط زیست، تصور دیگری از حضور وی در این سازمان داشتند که هیچ کدام از آن ذهنیات محقق نشده است.

وی ادامه داد: بسیاری از افراد امیدوار بودند که با توجه به اینکه کلانتری از ابتدای تاسیس سازمان محیط زیست تا‌کنون تنها رئیسی بوده که تخصص مرتبط با محیط زیست و منابع طبیعی داشته و با توجه به حضور وی در راس ستاد احیای دریاچه ارومیه و سخنرانی‌های آتشین که انجام می‌داد، می‌تواند به اقتدار سازمان کمک کند اما عملاً چنین اتفاقی به وقوع نپیوست.

مدیرکل سابق دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست تصریح کرد: تصور می‌شد که با آمدن کلانتری وضعیت محیط زیست بهتر شود و پروژه محیط زیست‌هراسی که در دل برخی دولت‌مردان وجود دارد و فکر می‌کنند که محیط زیست مخالف توسعه است، برطرف شود اما در عمل نه‌ تنها تصورات فعالان محیط زیست محقق نشده بلکه رویکردهای دیگری را از رئیس این دوره سازمان محیط زیست شاهد هستیم.

سپردن مدیریت یک مرغداری به یک روباه

به گفته درویش، عملکرد عیسی کلانتری نشان می‌دهد که ما مدیریت یک مرغداری را به یک روباه سپرده‌ایم بنابراین نمی‌توان انتظاری از یک روباه داشت که حواسش به مرغها باشد بلکه باید منتظر فاجعه‌های بیشتری در این سازمان باشیم.

وی ادامه داد: آقای کلانتری تنها رئیسی است که می‌گوید مملکت نباید معطل محیط زیست باشد و این عبارت را می‌توان از هر وزیر صنعتی یا اقتصادی شنید در صورتی که نباید از فرد شماره یک سازمان محیط زیست چنین سخنانی بیان شود.

نحوه برخورد عیسی کلانتری با منقدان و نادان خطاب کردن آنها 

مدیرکل سابق دفتر آموزش و مشارکت‌های مردمی سازمان محیط زیست  تصریح کرد: عیسی کلانتری تنها مقام عالی محیط زیست است که آشکارا منتقدان خود را سیاسی، نادان و احساسی خطاب می‌کند و هیچ ابایی از بیان این مسائل ندارد.

درویش ادامه داد: رئیس کنونی سازمان محیط زیست تنها فردی است که در طول دوران این سازمان، تاکید می‌کند مسئله حفاظت از گونه‌های حیات وحش در حال انقراض همانند یوزپلنگ یک مسئله جزیی است و به جای اینکه از برنامه‌های تیم خود برای احیای توان تاب‌آوری زیستگاه یوز و حفظ این گونه سخن بگوید، آب پاکی را روی دست همه می‌ریزد و می‌گوید کار یوز تمام است و به آن امیدی نداریم!

وی افزود: عیسی کلانتری زمانی که رئیس ستاد احیای دریاچه ارومیه بود به آقای کردوانی به دلیل صحبتهایش در مورد تمام بودن کار دریاچه ارومیه تاخت اما در حال حاضر خود او از چنین ادبیاتی بهره می‌گیرد.

این فعال محیط زیست تصریح کرد:‌ متاسفانه در دولتی که خود را محیط زیستی و وفادار به منشور مقام معظم رهبری در حوزه محیط زیست معرفی می‌کند، فردی مانند عیسی کلانتری در راس کار قرار گرفته که هنوز حاضر نشده بعد از 100 روز حتی نمایندگان تشکلهای محیط زیستی را بپذیرد.

هیچ رئیسی رکوردهای عیسی کلانتری را نزده است

درویش ادامه داد: در طی مدت حضور کلانتری در سازمان محیط زیست، کلکسیونی از اولین‌ها را شاهد بوده‌ایم و هیچ رئیس سازمانی چه قبل یا بعد از وی به چنین رکوردهایی دست نمی‌یابد!

وی متذکر شد: آقای کلانتری به صورت آشکار اعلام می‌کند که به 95 درصد حوزه محیط زیست اشراف ندارد و با چنین صحبتهایی این پرسش از آقای حسن روحانی مطرح می‌شود که چرا باید چنین فردی را برای ریاست سازمان محیط زیست انتخاب کند.

این فعال محیط زیست اظهار کرد: آقای کلانتری حتی همان 5 درصد حوزه آب هم که ادعا می‌کند اشراف دارد را اجرایی نکرده چرا که اگر در این مسئله آب دغدغه‌ای داشت به جای تاکید بر عملکرد سازه‌ای و حمایت از آن و به جای انتقال آب زاب یا ارس به دریاچه ارومیه و حتی انتقال آب خزر به سمنان یا به جای حمایت از سدسازی در شفارود باید به طراحی چیدمان توسعه بر مبنای توان اکولوژیکی سرزمین می‌پرداخت.

درویش تاکید کرد: طرحهای انتقال آب یا سدسازی نوعی دوپینگ محسوب می‌شود و تاکنون هیچ یک از حوزه‌های مبدا و مقصد را سامان نداده است و تاثیرگذاری مناسبی ندارد.

دفاع تمام‌قد کلانتری از تراریخته‌ها!

 وی با انتقاد از عملکرد کلانتری و برخی همراهانش در حوزه تراریخته‌ها و مخالفت آنها با محصولات ارگانیک گفت: در منشور 15 ماده‌ای مقام معظم رهبری درباره محیط زیست، صراحتاً تاکید شده که کشور باید به سمت محصولات ارگانیک برود اما آقای قره‌یاضی به عنوان نماینده سازمان محیط زیست در برنامه تلویزیونی عنوان می‌کند که محصولات ارگانیک سرطانزا است یعنی تضاد و زاوایه تا چقدر وجود دارد!

این فعال محیط زیست تصریح کرد: آقای کلانتری روی موضوع محصولات دستکاری‌شده ژنتیکی به صورتی وارد شده که هیچ بحثی در این رابطه در برنامه پنج ساله ششم و منشور مقام معظم رهبری نشده است.

 انتهای پیام/

نظر شما