شناسهٔ خبر: 22568306 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

احتمال بسته شدن دفتر تشکیلات خودگردان فلسطین در واشنگتن

دولت آمریکا در اعتراض به توسل احتمالی تشکیلات خودگردان فلسطین به دادگاه کیفری بین‌المللی برای تحت پیگرد قرار دادن رژیم صهیونیستی، درصدد بستن دفتر تشکیلات در واشنگتن است.

صاحب‌خبر -
به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، وزیر خارجه آمریکا در راستای اجرای مصوبه سال ۲۰۱۵ کنگره آمریکا مبنی بر اعمال مجازات علیه تشکیلات خودگردان فلسطین در صورت توسل آن به دیوان کیفری بین‌المللی (ICC) روز جمعه از تایید پایبندی تشکیلات به محتوای این مصوبه امتناع کرد؛ اقدامی که راه را برای مجازات تشکیلات خودگردان توسط آمریکا هموار می‌کند.

خبرگزاری آمریکایی «اسوشیتدپرس» خبر داده که «به دلیل تاکید (محمود) عباس بر دادگاه کیفری بین‌المللی بر تحت پیگرد قرار دادن اسرائیلی‌ها، آمریکا شاید دفتر تشکیلات خودگردان فلسطین در واشنگتن را ببندد».

یکی از مفاد این مصوبه کنگره آمریکا که دسامبر ۲۰۱۵ به قانون تبدیل شد، بستن دفتر ماموریت تشکیلات خودگردان فلسطین در واشنگتن است.

یک مقام آمریکایی در این باره به سایت «تایمز اسرائیل» گفت: «ما نتوانستیم که تاییدیه جدیدی (درباره رعایت مفاد مصوبه ۲۰۱۵ کنگره) صادر کنیم و به سازمان آزادی‌بخش فلسطین هم اطلاع داده‌ایم».

این مقام ادامه داد: «وزیر خارجه (تیلرسون) به این نتیجه رسید که مدارک واقعی و عملی به ویژه بیانیه‌های رهبران فلسطینی درباره دیوان کیفری بین‌المللی به او اجازه صدور تاییدیه را نمی‌داد».

محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، از دیوان کیفری بین‌المللی خواست که «تحقیقی را آغاز کند و مقامات اسرائیلی را به خاطر دخالتشان در فعالیت‌های شهرک‌سازی و تهاجمات علیه مردم من تحت پیگرد قرار دهد».

مقام وزارت خارجه آمریکا در گفت‌و‌گو با «تایمز اسرائیل» تاکید کرده که او «امیدوار است که بستن و تعطیلی (دفتر تشکیلات خودگردان فلسطین در واشنگتن) کوتاه خواهد بود».

آسوشیتدپرس، اما گزارش داده است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در صورتی که تایید کند فلسطینیان در «مذاکرات مستقیم و معناداری با اسرائیل باشند»، امکان اقدام برای مقابله با بستن دفتر تشکیلات خودگردان را دارد.

یک مقام آمریکایی، اما می‌گوید که تعطیلی دفتر به معنای توقف تلاش‌های دولت ترامپ در موضوع مذاکرات سازش نیست.

او که به نامش اشاره‌ای نشده، تصریح کرد: «این تعطیلی و بستن، به هیچ وجه نباید به معنای کناره‌گیری دولت (ترامپ) از چنین تلاش‌هایی (در موضوع مذاکرات بین اسرائیل و فلسطینیان) تلقی شود».

وی افزود: «ما درصدد قطع روابط با سازمان آزادی‌بخش فلسطین و یا توقف کار با تشکیلات خودگردان فلسطین نیستیم. روابط ما با آن‌ها فراتر از قرارداد‌ها با دفتر جنبش آزادی‌بخش فلسطین در واشنگتن است».

نظر شما