شناسهٔ خبر: 22568104 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: فردا قدیمی | لینک خبر

تضعیف ناتو به دلیل سیاست‌های ترامپ

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ سیاست‌های ترامپ در قبال ناتو و درخواست وی برای افزایش هزینه‌های دفاعی از طرف اعضاء را عامل تضعیف این ائتلاف نظامی دانست.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری تسنیم: "وولفگانگ ایشینگر"، رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ و سفیر سابق آلمان در انگلیس و آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه خبری RND آلمان به تصمیم اخیر اتحادیه اروپا برای تشکیل یک پیمان دفاعی اتحادیه اروپا پرداخته و انتخاب ترامپ در آمریکا را یک اعلام بیداری برای اروپا در این زمینه دانسته و گفت: شهروندان اتحادیه اروپا خواهان امنیت بیشتر هستند و ما باید به صورت روزافزون خود بتوانیم در این راستا سازماندهی کنیم.

وی درباره مناسبات بین آمریکا و آلمان نیز گفت: هیچ جایگزینی برای همکاری‌های تنگاتنگ بین آمریکا و آلمان وجود ندارد. این دو شریک در دهه های گذشته سرمایه گذاری های زیادی در دیگر کشورها کرده اند. ما در بسیاری زمینه ها از هم جدایی ناپذیر هستیم.

ایشینگر در ادامه این گفت‌وگو درباره این مسئله که آیا ناتو اعتماد خود را از دست داده است گفت: اگر رئیس جمهور آمریکا اعتماد و اعتبار ناتو را به آمادگی اعضاء برای پرداخت های بیشتر منوط کند در این صورت به کل این ائتلاف آسیب خواهد رساند. این مسئله اتفاق افتاده و ناتو را تضعیف کرده است. حالا ما باید همه اقدامات لازم را انجام دهیم تا از آسیب های بیشتر به این ائتلاف نظامی جلوگیری کنیم.

رئیس کنفرانس امنینی مونیخ در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این پرسش که آیا اروپا در بحران اوکراین شکست خورده است گفت: اروپا در 20 سال پیش در یوگسلاوی سابق شکست خورد. اینکه ما به عنوان اتحادیه اروپا از این رخداد درس نگرفتیم من را بسیار نگران می کند. اروپا نه در بحران اوکراین و نه در سوریه نقش مهمی را بر عهده نگرفت. واضح بود که تنها موج پناهندگان به عنوان نتیجه درگیری های سوریه به یک مسئله عمده و خطرناک برای اروپا تبدیل شده بود.

وی در ادامه انتقاد شدیدی به این مسئله وارد کرد که اتحادیه اروپا از دور نظاره گر این بحران ها بوده و حل آن را به روسیه و آمریکا واگذار کرده بود.

رئیس کنفرانس امنیتی مونیخ در ادامه گفت: اروپا حداقل می توانست تلاش کند همه شرکا از جمله عربستان سعودی، سوریه، ترکیه، آمریکا و روسیه را بر سر یک میز گرد آورد. و در این صورت مذاکراتی طولانی مدت برگزار می شد تا یک راه حلی بدست آید. اما ما یک بار هم در این راستا تلاش نکردیم. اروپا فاقد اعتماد به نفس در این راستا است. در اینجا مسئله منافع حدود 500 میلیون نفر در میان است. البته ما یک قدرت هستیم. اما ما در هم صدا شدن با هم برای حمایت از منافع این 500 میلیون نفر تردید زیادی داریم.

وی در ادامه به عدم همکاری اعضای اتحادیه اروپا در زمینه دفاعی انتقاد شدیدی وارد کرده و به هدر رفتن پول های زیادی در این راستا اشاره کرده و در بخش دیگری از این گفت‌وگو تصریح کرد که آلمان باید در زمینه تقویت همکاری های سیاسی امنیتی و دفاعی در اروپا پیشرو باشد. دولت بعدی آلمان باید پیشنهاد بدهد که در اروپا در مسائل سیاست خارجی تصمیمی با رای اکثریت گرفته شود. این یک سیگنال خوب خواهد بود.

نظر شما