شناسهٔ خبر: 22567864 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دیدبان ایران | لینک خبر

نشست سران سه کشور ضامن صلح در سوریه به میزبانی پوتین در سوچی

رییسان جمهوری اسلامی ایران ، روسیه و ترکیه اول آذرماه در شهرسوچی روسیه گرد هم می آیند تا به عنوان کشورهای ضامن روند صلح در سوریه درباره راه حل های این بحران گفت وگو کنند.

صاحب‌خبر - به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، ولادیمیر پوتین هفته آینده در سوچی میزبان دو همتای ایرانی و ترکیه ای خود خواهد بود تا در نشستی درباره آینده سوریه و یافتن راه حل سیاسی برای بحران این کشور تصمیم بگیرند.
این نشست قرار است در اقامتگاه رسمی ولادیمیر پوتین در سوچی برگزار شود.
دکتر حسن روحانی، ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان سران سه کشور حامی روند صلح آستانه در شهر سوچی همچنین درباره شرایط منطقه و گام های لازم برای کاهش خشونت در آن بویژه در سوریه، ارسال کمک های انسانی به این کشور و سهم کشورهای ضامن روند صلح آستانه در مذاکرات ژنو برای حل مسائل سوریه مذاکره می کنند.
روسیه، ترکیه و ایران کشورهای ضامن روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه و برقراری ثبات و امنیت در این کشور هستند.
بکر بوزداغ سخنگوی دولت ترکیه پنج شنبه گذشته گفت که رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری این کشور مذاکرات مهمی با ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه و حسن روحانی رییس‌جمهوری ایران درباره روند نشست آستانه درمورد سوریه، برگزار می کند.
براساس اظهارات وی در این نشست درباره آخرین تحولات مربوط به منطقه و سوریه گفت‌وگو می کنند.
از سوی دیگر ولادمیر جباروف معاون اول رییس کمیته امور بین‌الملل شورای فدرال روسیه گفت که در این نشست درباره اقدامات آمریکا در سوریه و اتخاذ موضعی‌ یکپارچه در قبال این موضوع رایزنی می شود.
وزیران خارجه روسیه ، ایران وترکیه 30 آذرماه سال گذشته در مسکو گرد هم آمدند و از احیای مذاکرات صلح سوریه حمایت و هر سه کشور اعلام آمادگی کردند تا برای رسیدن به توافقی درباره بحران سوریه بین بشار اسد و مخالفان او میانجیگری کنند.
وزیران خارجه سه کشور در پایان این نشست بیانیه مشترکی را صادرکردند که در آن براستقلال و تمامیت ارضی سوریه به عنوان کشوری چندنژادی، چندمذهبی، غیرفرقه‌ای، دموکراتیک و ضرورت یافتن راه حل سیاسی تاکیده شده بود.
همچنین استقبال از «تلا‌ش‌های مشترک در حلب شرقی» برای تخلیه غیرنظامیان و خروج مخالفان مسلح و تاکید بر ضرورت گسترش آتش‌بس و تسهیل دسترسی به کمک‌های بشردوستانه وپشتیبانی از توافق احتمالی بین دولت سوریه و مخالفان منظور شده بود .
در این بیانیه مشترک پیشنهاد قزاقستان به عنوان میزبان دور بعدی مذاکرات صلح سوریه و تاکید بر ادامه «مبارزه مشترک با داعش و جبهه نصرت» و تفکیک بین آنها با مخالفان مسلح نیز قید شده بود.
از دی ماه سال گذشته تاکنون هفت دور مذاکرات سوریه در آستانه پایتخت قزاقستان با سرپرستی ایران، روسیه و ترکیه آغاز و با تداوم آن صلح و ثبات به مناطق مختلف سوریه راه یافته و با توافق برای ایجاد چهار منطقه کاهش تنش در این کشور، روند برقراری صلح سرعت بیشتری یافته است.
در گفت و گوهای آستانه هفت موضوع مانند نادیده گرفتن آتش بس و تلاش برای تقویت آن، کاهش تنش ها به ویژه در ادلب و بررسی پرونده های مربوط به اسیران، زندانیان و آینده روند سیاسی سوریه مورد بررسی قرار گرفت.
رییسان جمهوری ایران و روسیه در فروردین ماه سال جاری و همزمان با حمله موشکی آمریکا به سوریه درتماس تلفنی این اقدام آمریکا را تجاوزکارانه، ‏خلاف حقوق بین‌المللی و منشور ملل متحد و تنها کمک به تروریست‌ها دانستند.
روحانی با یادآوری این که «معتقدیم راه حل سوریه همچنان راه حل سیاسی و نه نظامی است» و ‏با بیان آمادگی تهران برای همفکری، هماهنگی و همکاری با مسکو در مبارزه علیه تروریست ها ‏افزود: حمله اخیر آمریکا ، ضمن ایجاد شکاف میان کشورها در مبارزه با تروریسم ، مسیر مذاکرات ‏سیاسی در سوریه را نیز به سمت نظامی سوق می دهد و در چنین فضایی ، تقویت همکاری ها میان ‏ایران ، روسیه و سوریه در مقابله با خشونت و ترور ضروری است.‏
ولادمیر پوتین رییس جمهوری روسیه نیز در این تماس تلفنی، حمله آمریکا به سوریه را به عنوان یک اقدام ‏تجاوزکارانه محکوم کرد و گفت: این حرکت غیر قابل قبول و تلاشی برای حمایت از تروریست ها بود.‏
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

نظر شما