شناسهٔ خبر: 22567367 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

یک تحلیلگر ارشد گمرک: انتشار خبر کشف 1128 کانتینر با عنوان قاچاق اشتباه است

تهران - ایرنا - یک تحلیلگر ارشد گمرکی گفت: کشف 1128 کانتینر، کشف اسنادی بوده که به فعالیت افرادی در سال 1394 و قبل از آن باز می گردد؛ انتشار خبر کشف این کانتینرها با عنوان قاچاق از اساس اشتباه است.

صاحب‌خبر -

گفتنی است، وزارت اطلاعات 23 آبان ماه در اطلاعیه ای اعلام کرد: این وزارتخانه در اقدامی اطلاعاتی و امنیتی موفق شد 1128 کانتینر کالای قاچاق شامل لوازم اداری، خانگی، ورزشی، ساختمانی و هتلداری مربوط به سال های 94 تا اوایل 96 را در بندرعباس کشف کند.
به گزارش ایرنا از گمرک، «آنوش رهام» روز شنبه با تاکید بر اینکه در سال 1394 دفاتر بازرسی و جرائم سازمان یافته گمرک به این پرونده ورود کرده و بیش از 80 درصد اظهارنامه های متخلفان را بررسی کرده اند، اظهار داشت: وقتی درباره قاچاق صحبت می شود، یعنی کالا کشف شده است در صورتی که در مورد گفته شده کشف اسنادی بوده که در آنها جعل صورت گرفته و در واقع تخلف گمرکی نامیده می شود.
این کارشناس این اقدام را نتیجه بکارگیری سامانه هوشمند دانست و گفت: اسناد کشف شده مربوط به 655 اظهارنامه بوده که پس از بررسی های انجام شده مشخص شد، برخی اسناد خلاف واقع بوده است.
این تحلیلگر ارشد گمرکی توضیح داد:این موضوع گاهی می تواند تخلفات گمرکی باشد و تخلفات گمرکی به طور معمول با کمک سامانه های هوشمند کشف می شود و اقدامات مهمی در این زمینه از سوی سامانه های هوشمند گمرکی و سامانه رصدقاچاق که وزارت اطلاعات انجام می شود، کشف همین موارد است.
این کارشناس، اجرایی شدن این سامانه ها را مهمترین اقدام در زمینه مبارزه و کشف قاچاق دانست و با ابراز خرسندی از بکارگیری این سامانه های هوشمند گفت: در گذشته که این روش هوشمند وجود نداشت، امکان دسترسی به این اسناد هم وجود نداشت و دستگاههای نظارتی به صورت دستی و کاغذی اسناد را بررسی می کردند. در حالی که اکنون براحتی با بررسی اسناد برخط و تطبیق آنها این دست اسناد سریعا کشف می شوند.
رهام این تحول را پیام هشدار دهنده ای دانست برای کسانی که سعی می کنند کالای خود را به شیوه تخلفات گمرکی به کشور وارد کنند.
به گفته وی، بواسطه تقاطع گیری هایی که اکنون توسط دو سامانه هوشمند انجام می شود، این اسناد به سرعت کشف می شوند.
این کارشناس گمرکی برداشت صورت گرفته در این خبر را که عبور کالاها را قاچاق و نتیجه عدم هوشمندی می داند، نادرست دانست و گفت: عملکرد این سامانه های هوشمند منجر به کشف این اسناد شده است.
وی درباره اینکه چطور می شود مانع از این اتفاقات شد، توضیح داد: فناوری هوشمند باید در سراسر زنجیره تامین از زمان بارگیری کالا در کشور مبداء تا لحظه ای که در قالب فروش به اصناف و خرده فروش ها می رسد، رصد شود و خوشبختانه از ابتدای سالجاری این زنجیره کنترل های هوشمند گمرکی در گمرک کامل شده و رصد 100 درصدی انجام و تقاطع گیری اطلاعات کاملا هوشمند انجام می شود .
این کارشناس با بیان اینکه باید توزیع کالای غیر گمرکی را در شبکه توزیع غیرممکن کنیم، گفت: در مرزها و در مبادی که گمرک حضور ندارد و نهادهای دیگری هستند کالا پس از ورود به کشور40 تا 50 درصد ارزش افزوده پیدا می کند و این مهمترین مزیت برای قاچاق است، در صورتی که بخواهیم کارکرد سامانه ها و تقاطع گیری آنها را مطلوب تر کنیم، این سامانه ها را باید در تمامی بخش ها مانند، فروش، توزیع، انبار و در سطح عرضه تسری دهیم.

اخبار اقتصادی ایرنا در تلگرام: IRNAeco@
اقتصام*2025* 6075
خبرنگار: لیلا جودی*انتشار: زهرا هجینی نژاد

نظر شما