شناسهٔ خبر: 22567364 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

ضرورت تشکیل اتحادیه‌ یا تشکلی کلان برای پیگیری مطالبات صنفی نشر

R1013198/P1013197/S4,35/CT4

مدیرعامل خانه کتاب در واکنش به نامه اعتراضی ناشران و کتابفروشان کاشان و سنندجی نسبت به وضعیت فروش کتاب بر ضرورت تشکیل اتحادیه یا تشکلی کلان برای پیگیری مطالبات صنفی نشر تاکید کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا،‌ جمعی از ناتشران و کتابفروشان کاشان در نامه‌ای خطاب به سید‌عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نسبت به برپایی نمایشگاهی با تخفیف 70 درصد اعتراض خود را نشان داده و خواستار رسیدگی اداره کل ارشاد این شهرستان شدند.

 مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه کتاب در واکنش به این نامه و نامه اعتراضی دیگری از سوی ناشران سنندجی نسبت به فروش نسخه‌های قاچاق کتاب نوشت:

«در بسیاری از کشورهای دنیا کتابفروشان دارای صنف و تشکل مستقل هستند، مثلا در آمریکا ما American Booksellers Association را داریم و یا در انگلستان BOOKSELLERS ASSOCIATION و البته در استرالیا، آلمان، و حتی در استانها و شهرستانها مثل کالیفرنیا و … نیز انجمن‌های محلی و کوچکتر برای کتابفروشان دیده می‌شود.

در خصوص کشور ما ایران از دیرباز تاکنون تنها اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران بیشترین سهم برای رسیدگی به مطالبات کتابفروشان را داشته و هرچند در برخی از شهرهای بزرگ نیز اتحادیه‌ها به همین شکل بوده‌اند اما در شهرهای کوچک متاسفانه کتابفروشان کمترین سهم از مطالبات صنفی خود را نتوانسته‌اند محقق بکنند.

این را گفتم که تاکید کنم اولا اتحادیه‌های ناشران و کتابفروشان سهم بیشتری برای مطالبات کتابفروشان قائل شوند و در ثانی در حال حاضر ضرورت تشکیل یک اتحادیه و یا تشکل کلان برای پیگیری مطالبات صنفی بیش از پیش احساس می‌شود. آنهم بگونه‌ای که این بخش مهم از چرخه نشر به صورت کشوری مدنظر قرار گرفته و مطالبات این قشر در سطح کلان کشوری برآورده شود.

نکته آخر،‌ این دو نامه که به ضمیمه آمده و واقعا جای شادمانی و امیدواری دارد که بالاخره بعد از مدتها کتابفروشان محلی ما در نقاط دور از مرکز با اتحاد و پیوستگی خود هم افزایی نموده و مطالبات جدی خود را مطرح می‌کنند که حقیقتا جای دستمریزاد و خداقوت دارد. امیدوارم بزودی شاهد اتفاقات بیشتر و تاثیرگذارتر از این دست در میان کتابفروشان عزیز باشیم.

انتهای پیام/

نظر شما