شناسهٔ خبر: 22567361 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

همصدایی دو ملت همسایه برای ثبت رسمی «روز دوستی ایران و پاکستان»+تصاویر

R36461/P36461/S8,87,91/CT12

با حضور ده‌ها فرهنگ دوست ،همایش پایانی کمپین ثبت رسمی روز اقبال روز دوستی ایران و پاکستان در تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم ،در این همایش که مورد توجه ویژه شخصیت‌های علمی، فرهنگی و ارزشی دو کشور قرار گرفت دکتر چکشیان "معاون بنیاد فرهنگی خاتم الاوصیا" به سخنرانی پرداخت و گفت: ثبت رسمی روز اقبال نقطه آغاز است نه تمام کار.

چکشیان تاکید کرد: مردم دو کشور باید ابعاد مختلف زندگی اقبال را مورد مطالعه قرار دهند و رسانه‌ها نیز نقش خود را برای معرفی این شخصیت بزرگ انجام داده و زمینه تولید سریال زندگی نامه اقبال را فراهم کنند.


معاون بنیاد خاتم الاوصیا ادامه داد: همانطور که فرمانده ارتش پاکستان در سفر خود به ایران مرز مشترک دو کشور را مرز دوستی قرار داد. باید بدانیم و بپذیریم که این دوستی محبت و تعامل میان دو کشور است که تمام مشکلات فرهنگی اقتصادی و حتی امنیتی را برای همیشه حل خواهد کرد.

در ادامه آصف علی خان درانی سفیر پاکستان گفت: برای من جای افسوس دارد که باوجود مدتها حضور در ایران هنوز نمی‌توانم فارسی را کامل صحبت کنم ولی این مشکل را به زودی حل خواهم کرد.


درانی تصریح کرد: اقبال لاهوری شخصیت بسیار عظیمی است که توجه به فکر و اندیشه او کشوری مستقل به نام پاکستان پی ریزی کرد و اگر مردم دو کشور ایران و پاکستان افکار اقبال را مطالعه کنند دوستی میان دو کشور افزایش می‌یابد.

وی سپس به سخنان رهبر معظم انقلاب در خطبه‌های عید سعید فطر اشاره کرد و تاکیدات معظم له در خصوص حمایت از مردم کشمیر تا زمان حل مسئله را یکی از ابعاد برجسته همکاری میان ایران و پاکستان دانست.

سفیر پاکستان گفت: اگر علامه اقبال وجود نداشت اینک نه تنها پاکستان بلکه کسوری به نام بنگلادش نیز وجود خارجی نداشت.


پس از سخنان درانی با حضور دکتر سیدان رئیس انجمن‌های دوستی ایران و سایر کشورها و دکتر راشد عباس از سوی مسئولین برگزاری کمپین سنگ نشان مرقد مطهر حضرت معصومه(س)به وی اهدا شد.

استاد حسن رحیم پور ازغدی که سخنران ویژه این مراسم بود نیز طی بیانات خود ابعاد مختلف زندگی اقبال را درسی برای مردم مسلمان دانست.


رحیم پور تاکید کرد: اقبال فقط لاهوری نیست بلکه باید او را اقبال جهانی یا اقبال اسلامی بنامیم.

این چهره برجسته دینی گفت : من به پاکستان و شهر سیالکوت زاده علامه اقبال سفر کرده‌ام و از نزدیک شاهد رفتار دوستانه و برادرانه مردم پاکستان بوده‌ام که در این زمینه واقعا مثال زدنی هستند.

وی سپس اضافه کرد: اقبال در اشعار مختلف خود توجه ویژه‌ای به ایران داشت و باوجودی که هیچگاه به ایران سفر نکرده بود با تاثیری که از مولانا گرفته بود اشعار بسیار بی‌نظیری را به زبان فارسی سرود.

رحیم پور چند شعر اقبال را خوانده و در توضیح آن گفت: علامه مشرق زمین به مسلمانان هشدار داده و می‌گوید  از تقلید کورکورانه از غرب خودداری کنند و به جای آن علم و دانش بیاموزند زیرا این دو مولفه باعث شده که غرب به این جایگاه برسد.

او سپس به روح استعمار ستیز علامه اقبال اشاره کرد و گفت: این شاعر برجسته تلاش بسیاری برای مبارزه با استعمار انگلیس کرد و شکست اشخاصی مانند تیپو سلطان را به دلیل غفلت مسلمانان دانست.

 

در پایان برگزارکنندگان کمپین طی بیانیه‌ای درخواستهای خود را از مسئولین دو کشور ایران و پاکستان بیان کرده و علاوه بر ثبت رسمی 18 آبان روز اقبال روز دوستی ایران و پاکستان همراهی 70 مجموعه بزرگ و بیش از 1 میلیون نفر به این کمپین را نشان توجه خاص مردم دو کشور به یکدیگر دانستند.

این کمپین توسط کانال پاکستان ایرانی‌ترین همسایه به حمایت خبرگزاری تسنیم آغاز و در ادامه مجموعه‌هایی مانند شبکه افق، بنیاد بین المللی خاتم و هواپیمایی کیش ایر نیز به جمع حامیان آن اضافه شدند.

انتهای پیام/.

نظر شما