شناسهٔ خبر: 22565462 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

کاظمی قمی در گفت‌وگو با تسنیم:

لغو نتایج همه­ پرسی شرط بغداد برای مذاکره با اربیل است

R1396/P36447/S8,90,95/CT3

سفیر سابق ایران در عراق، با تأکید بر عدم مشروعیت همه­ پرسی بر اساس قانون اساسی عراق اشاره داشت: همان‌طور که حیدر العبادی اعلام کرد، مسئله رفراندوم به تاریخ پیوست. امید می­‌رود که نتایج این همه­ پرسی نیز از طرف برگزارکنندگان آن لغو شود.

صاحب‌خبر -

«حسن کاظمی قمی» سفیر سابق ایران در عراق در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری تسنیم، در خصوص ضرورت لغو نتایج همه­ پرسی اقلیم کردستان عراق و تعیین ریاست جدید این منطقه، با اشاره به اینکه لغو نتایج همه­ پرسی شرط بغداد برای مذاکره با اربیل است، بیان داشت: زمان مسئولیت بارزانی اکنون تمام شده و باید انتخابات جدیدی در چارچوب قانون برگزار شود.

وی با توجه به اهمیت مصالح عمومی کردها نزد بغداد گفت: همان‌طور که دولت عراق پیش از این نیز اعلام کرده بود، به مصالح مردم کرد اهمیت می‌دهد؛ لذا بغداد در همین فضا تلاش می‌کند کار خدمات‌رسانی را به مردم انجام دهد.

سفیر سابق ایران در عراق با تأکید بر ضرورت عدم تعطیلی خدمات‌رسانی عمومی در اقلیم کردستان عراق به دنبال حضور نیروهای عراق در مناطق مورد مناقشه اشاره داشت: بغداد در چنین فضایی اعلام کرد که کارمندان دولتی باید در فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی مستقر باشند.

وی با اشاره به شرط بغداد برای انجام مذاکره با اربیل به دنبال اعلام تعلیق نتایج همه­ پرسی از سوی مقامات اقلیم کردستان عراق تأکید کرد: دولت در مسئله اقلیم کردستان عراق اعلام کرد که شرط مذاکره با مقامات کردی عبارت است از اینکه نتایج رفراندوم لغو شود.

کاظمی قمی با توجه به تأکید بغداد بر ضرورت لغو نتایج همه­ پرسی اقلیم کردستان عراق مطرح کرد: بیانیه‌ای که اربیل صادر کرده بود، حاکی از تعلیق نتایج همه‌پرسی است؛ اما این مسئله هنوز مورد تأیید دولت عراق قرار نگرفته است.

وی با تأکید بر عدم مشروعیت همه­ پرسی بر اساس قانون اساسی عراق اشاره داشت: همان‌طور که حیدر العبادی اعلام کرد، مسئله رفراندوم به تاریخ پیوست. امید می­‌رود که نتایج این همه­ پرسی نیز از طرف برگزارکنندگان آن لغو شود.

سفیر سابق ایران در عراق با تأکید بر اقدامات ضد ایرانی ریاض در اقلیم کردستان عراق اشاره داشت: برخی از دولت‌های ارتجاعی منطقه، از جمله عربستان در سال‌های اخیر قصد داشتند که از جغرافیای کردستان عراق وارد حریم امنیتی ایران شوند و از تروریسم حمایت کنند.

وی با توجه به مخالفت همسایگان عراق از جمله ایران با جدایی کردستان عراق گفت: مقام معظم رهبری تأکید کرده بود که تجزیه عراق یک خطر بزرگ برای منطقه است. طبیعتاً باید با این موضوع در چارچوب این سیاست برخورد می‎شد.

کارشناس مسائل عراق با اشاره به حمایت جمهوری اسلامی ایران از مصالح مردم عراق تأکید کرد: از آنجایی‌ که مصالح مردم عراق در اولویت ایران بوده؛ لذا کشورمان همواره در همه صحنه‌ها حامی مردم عراق از جمله مردم کرد بوده است.

انتهای پیام/

نظر شما