شناسهٔ خبر: 22564918 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

عده‌ای با بهانه جویی در پی واردات گندم هستند

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی با اشاره به خودکفایی در گندم از بهانه جویی عده ای در پی واردات این محصول خبر داد.

صاحب‌خبر -

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی: عده ای با بهانه جویی در پی واردات گندم هستندیزدان سیف در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: چگونه درست در سالهایی که در تولید گندم خودکفا هستیم و واردات نداریم کیفیت نان و گندم پایین آمده است؟! این ادعا از سوی افرادی مطرح می شود که در پی واردات هستند.

وی با اشاره به اینکه براساس آزمایش های انجام شده کیفیت گندم و نان از چهار سال پیش ارتقا یافته است، افزود: سوال این است که چهار سال پیش یعنی در سال 91 که 7 میلیون تن گندم وارد شد آیا کیفیت گندم و نان مناسب بود و حالا که خودکفا هستیم و واردات نداریم ، کیفیت پایین است؟
وی گفت: براساس جدول خرید گندم در سال زراعی 96 - 95 نه
میلیون تن گندم به صورت تضمینی خریداری شد که 42 درصد آن درجه یک، 22 درصد درجه 2 و 36 درصد نیز درجه 3 بوده است.
­مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: 7 میلیون و 500 هزار تن از گندم مورد مصرف خبازی یعنی معادل 4 میلیون تن درجه یک و حدود 2 میلیون تن درجه 2 و حدود سه میلیون تن نیز درجه 3 است.
سیف گفت: آرد مورد استفاده در نانوایی ها نیز براساس استاندارد ملی 104 تهیه می شود و برای پخت نان های تخت سنتی مناسب است.
وی تصریح کرد: نسبت درجه بندی کیفی گندم در برخی کشورها از جمله کشورهایی که مبداء واردات برای ما هستند مانند کانادا، آمریکا، روسیه و قزاقستان از گندم تولید داخل پایین تر است اما این کشورها اجازه واردات گندم را نمی دهند بلکه گندم را با اختلاط مناسب به بهترین کیفیت برای تولید آرد می رسانند.
­مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: گزارش هایی داریم که نشان می دهد کیفیت گندم های وارداتی از گندم تولید داخل پایین تر بوده است اگر غیر از این بود گندم را در بازارهای جهانی ارزان نمی خریدند.
سیف افزود: کیفیت گندم تولید داخل استاندارد مناسبی دارد و مطالبی که مطرح شده از روی غفلت بوده است.
وی تاکید کرد: رعایت استاندارد کیفی تولید آرد اجباری است و کارشناس فنی مقیم در کارخانه های آرد برای بررسی کیفیت آرد تولیدی حضور دارند و آرد بدون داشتن حداقل استانداردها از کارخانه خارج نمی شود بنابراین اینکه بگویند کیفیت آرد به علت کیفیت پایین گندم بد شده است ، اصلا قبول نداریم.
­مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: مرکز پژوهش غلات کشور ماهانه از 5 نوع نان سنتی در 31 استان نمونه گیری می کند و امسال میانگین نمونه گیری ها نشان می دهد نمره کیفی گندم از لحاظ عطر، طعم، ماندگاری و سهولت در خوردن در مقایسه با سال گذشته دو نمره بالاتر رفته است.
سیف افزود: اما متاسفانه عده ای در پی اثبات ادعای خود هستند که کیفیت گندم و نان پایین است پس باید واردات انجام شود.
وی درباره رعایت دستورالعمل بهداشت محیط وزارت بهداشت و درمان مبنی بر رعایت استاندارد یک درصد نمک در نان گفت: براساس گزارش وزارت بهداشت و درمان بیش از 84 درصد نانوایی ها میزان نمک را از 2 درصد به یک درصد در سال 95 کاهش دادند و در آمارگیری فعالان آرد و نان نیز در 6 ماه امسال 74 درصد نانوایی ها این دستورالعمل را رعایت کردند بنابراین نان ما شور نیست.
­مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: بخشی از این مسایل ناشی از برداشت های شهودی و تعمیم جزء به کل است.
سیف درباره معیارهای جدول پاکی برای خرید تضمینی گندم گفت: براساس جدول پاکی برای گندم 2 درصد افت غیرمفید و 4 درصد افت مفید شامل کاه و کلش تعریف شده است و قیمت گندم براین اساس تعیین می شود.
وی افزود: بنابراین گندمی که به مراکز خرید وارد می شود پس از آزمایش و بررسی پول آن براساس 7 درصد ناخالصی های مفید و غیرمفید تعیین و پرداخت و ناخالصی ها از قیمت گندم کم می شود.
­مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت : براساس گزارش های مراکز خرید گندم سال گذشته یک میلیون و 428 هزار نمونه از محموله ها دریافت شده و قیمت گذاری هر محموله براساس افت مفید، غیرمفید ، میزان رطوبت و سن زدگی انجام شده است.
سیف افزود: منظور از افت مفید گندم کاه و کلشی است که برای خوراک دام قابل استفاده است و افت غیرمفید نیز خاک یا هر عامل غیرمفیدی است که وارد گندم می شود.
وی گفت: امسال از 8 میلیون و 900 هزار تن گندم خریداری شده 1،39 درصد افت مفید و 1،36 درصد نیز افت غیرمفید بوده است یعنی گندم خریداری شده از گندمی که قیمت گذاری شده ، پاک تر بوده است.
­مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: برخی از ناخالصی هایی که قابلیت استفاده ندارد به صورت فیزیکی و برخی دیگر مانند گرد و خاک و سنگریزه نیز در فرآیند سرند جدا می شود و ممکن است از هر 100 کیلوگرم گندم فقط 10 کیلوگرم ناخالصی باشد که این میزان از قیمت گندم کم می شود و این طور نیست که پول اضافه پرداخت شود.
سیف تصریح کرد: هر چه قدر گندم پاک تر باشد کشاورز پول بیشتری می گیرد و هر قدر افت گندم بالا رود از قیمت گندم کاسته می شود.
وی گفت: اگر کاه و کلش و خاک داخل گندم باشد به طور مثال قیمت هر کیلوگرم از 1350 تومان کمتر می شود و مواردی بود که 1335 تومان پرداخت شده است.

نظر شما