شناسهٔ خبر: 22564441 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

استاد دانشگاه بیروت در گفت‌وگو با تسنیم:

ریاض رهبران سنی لبنان را تحت فشار قرار داده است

R7969/P36447/S8,90/CT3

استاد دانشگاه بیروت با بیان اینکه ریاض رهبران سنی لبنان را تحت فشار قرار داده تا هیچ یک از سیاستمداران سنی سکانداری دولت بیروت را نپذیرد، گفت: تشکیل دولت جدید بیروت زمانبر خواهد بود.

صاحب‌خبر -

دکتر"طلال عتریسی" در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری تسنیم، با اشاره به نزدیک بودن بازگشت "سعد حریری " نخست وزیر مستعفی لبنان به بیروت گفت: مردم انتظار دارند که بدانند نخست وزیر آینده کشورشان کیست. این مسئله بستگی به فشارهای عربستان به رهبران سنی لبنان دارد. اکنون ریاض آنان را تحت فشار قرار داده است تا هیچ یک از سیاستمداران سنی سکانداری دولت را نپذیرد که حزب الله در آن شرکت دارد. به همین دلیل، آسان نیست که ما بگوییم چه کسی نخست وزیر آینده لبنان خواهد بود. بنده براین باورم که تشکیل دولت جدید بیروت زمانبر خواهد بود.

اختلافات سیاسی

این استاد دانشگاه بیروت درباره ورود لبنان به باتلاق درگیری های داخلی گفت: سعودی ها انتظار دارند که با استعفای رسمی حریری اختلافات و درگیری های داخلی در لبنان شروع شود. یعنی مردم در خیابان ها علیه حزب الله و ایران تظاهرات کنند. بنده فکر نمی کنم با کناره گیری حریری کشور وارد اختلافات و درگیری های داخلی شود زیرا زمان چنین رخدادهایی گذشته است. البته اختلافات سیاسی و رسانه ای در خصوص تعیین نخست وزیر جدید و تشکیل دولت آینده وجود دارد و همچنان خواهد داشت.

شرایط جدید

عتریسی در پاسخ به این سئوال که "آیا اختلافات سیاسی تا قبل ار برگزاری انتخابات پارلمانی آینده تمام خواهد شد یا پس از آن نیز ادامه خواهد یافت؟" گفت: اکنون ما در برابر شرایط جدیدی قرار گرفته ایم.  ادامه یافتن اختلافات سیاسی به نتایج انتخاباب پارلمانی آینده بستگی دارد. به این معنا که آیا برخی جریانات سیاسی مثل حزب المستقبل ( وابسته به سعد حریری ) در مواضع کنونی خود بازنگری خواهند کرد یاخیر؟ آیا آنها کرسی های بیشتری در پارلمان آینده بدست خواهند آورد یا کرسی هایشان کاهش می یابد؟ سایر گروه های سیاسی چه رویکردی در پیش خواهند گرفت؟ آیا با دیگر گروه ها ائتلاف خواهند کرد؟

انتخابات پارلمانی

وی در پایان تصریح کرد: آنچه مسلم است نخست وزیر لبنان با رای مثبت نمایندگان پارلمان انتخاب می شود لذا در شرایط جدید، انتخاب نخست وزیر به نتایج انتخابات پارلمانی بستگی دارد که در اردیبهشت ماه آینده برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

نظر شما