شناسهٔ خبر: 22564342 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

بیانیه بحث برانگیز رئیس‌جمهور آمریکا

اظهارات اخیر ترامپ کدام بخش برجام را نقض کرد؟ +سند

ترامپ: میزان عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهای غیر از ایران به اندازه‌ای هست که بتوان حجم خریداری نفت و محصولات نفتی از ایران توسط موسسات مالی خارجی یا به واسطه آن‌ها را به نحو محسوس کاهش داد.

صاحب‌خبر -
«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا در اطلاعیه‌ای با بی‌اعتنایی به تعهدات دولتش در توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵ (برجام)، اعلام کرد «میزان عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهایی غیر از ایران به اندازه‌ای هست که بتوان حجم خریداری نفت و محصولات نفتی از ایران توسط موسسات مالی خارجی یا به واسطه آن‌ها را به نحو محسوس کاهش داد.»

ترامپ در این بیانیه در تاریخ ۱۶ نوامبر که طبق قوانین آمریکا خطاب به وزرای خارجه، خزانه‌داری و انرژی این کشور نوشته شده تصریح کرده این ارزیابی را بعد از بررسی دقیق عواملی مانند وضعیت اقتصاد جهان، افزایش تولید نفت توسط برخی کشورها، ظرفیت اضافی تولید انرژی در جهان و میزان ذخائر راهبردی آمریکا به عمل آورده است.
 
متن بیانیه ترامپ
«به موجب اختیارات محول‌شده به اینجانب در قانون اساسی و قوانین ایالات متحده به عنوان رئیس‌جمهور، من بعد از بررسی دقیق گزارش‌های ارائه شده به کنگره توسط اداره اطلاعات انرژی، از جمله گزارش مورخ ۱۲ سپتامبر ۲۰۱۷ و سایر عوامل مربوطه نظیر وضعیت اقتصاد جهان، افزایش عرضه نفت توسط برخی کشورها، سطح ظرفیت اضافی تولید نفت و در دسترس بودن ذخائر راهبردی آمریکا، طبق بند ۱۲۴۵ (د) (۴) (ب) و (ج) قانون اختیارات دفاعی مالی سال مالی ۲۰۱۲ همگام با تصمیم‌های قبلی‌ام اعلام می‌کنم که میزان عرضه نفت و فرآورده‌های نفتی از کشورهای غیر از ایران به اندازه‌ای هست که بتوان حجم خریداری نفت و محصولات نفتی از ایران توسط موسسات مالی خارجی یا به واسطه آن‌ها را به نحو محسوس کاهش داد. من کماکان به نظارت بر اوضاع در این زمینه ادامه خواهم داد. وزیر خارجه آمریکا مجاز است که این تصمیم را در دفتر ثبت فدرال آمریکا منتشر کرده و به وی دستور داده می‌شود که این کار را انجام دهد.»
 
 این بیانیه در حالی از سوی رئیس جمهور آمریکا طرح شده است که دولت آمریکا برای نقض برجام در ماه‌های اخیر از هیچ تلاشی دریغ نکرده است و روح و متن و باطنی برای برنامه جامع اقدام مشترک قائل نشده است. ترامپ بدون اعتنا به تعهد دولتش در راستای محدودیت‌های فروش نفت ایران، بیانیه صادر کرده است. موضوعی که صراحتاً در برجام به آن اشاره شده است و طبق آن آمریکا نباید تلاشی برای فروش نفت و فرآورده‌های نفتی ایران بکند.  
 
ترامپ: خرید نفت از ایران را کاهش دهید/ نقض فاحش متن و روح برجام+بیانیه 
 
دولت آمریکا به موجب بند ۲۱ توافق هسته‌ای ایران و گروه ۱ + ۵، موظف است از تلاش‌ها برای کاهش فروش نفت ایران، «شامل محدودیت‌ها بر مقدار فروش نفت خام ایران و کشورهایی که می‌توانند نفت خام ایران را بخرند» جلوگیری کرده و اجرای تحریم‌ها در زمینه «خرید، تحصیل، فروش، حمل و نقل یا بازاریابی نفت، فرآورده‌های پتروشیمی و گاز طبیعی از ایران» را متوقف کند.

دولت آمریکا همچنین به موجب بند ۲۶ این توافق موظف شده است از بازگرداندن یا تحمیل مجدد تحریم‌های مشخص‌شده که اعمال آن‌ها را وفق برجام متوقف کرده است خودداری کند.
 
ترامپ با این بیانیه بار دیگر نشان داد، موضوع هسته‌ای دستاویزی برای غرب است تا به بهانه آن از فشارهای اقتصادی ایران دست برندارد و با حربه اقتصادی، اعمال فشار بر جمهوی اسلامی ایران را تداوم بخشد. یکی از بازوان درآمدی دولت برای تأمین بودجه سالانه فروش نفت است که در صورت محدودیت بیشتر برای فروش نفت، با چالش جدی برای تأمین منابع مالی هزینه‌های جاری رو به رو خواهد شد. 

نظر شما