شناسهٔ خبر: 22564201 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

دیدار قریب‌الوقوع «نیچروان بارزان» با «اردوغان» و «العبادی»

اخبار الخلیج: اربیل برای لغو نتایج همه‌پرسی به دور از چشم رسانه‌ها آماده می‌شود

یک روزنامه بحرینی با اشاره به آماده شدن اربیل برای لغو نتایج همه‌پرسی جدایی مشروط به عدم اعلام علنی آن در رسانه‌ها، نوشت که احتمالا نخست‌وزیر منطقه کردستان با رئیس جمهور ترکیه و نخست‌وزیر عراق بزودی دیدار خواهد کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یکی از رهبران کُرد در منطقه کردستان عراق اعلام کرد که پارلمان این منطقه، مسئولیت لغو نتایج همه‌پرسی جدایی را به دولتش واگذار کرده است به شرط آنکه، این مسئله در رسانه‌ها اعلام نشود.

پایگاه خبری روزنامه بحرینی «اخبارالخلیج»، به نقل از این رهبر کُرد مستقل نوشت: دولت عراق از دولت منطقه کردستان، پیامهایی دریافت کرده‌است که بر اساس آن، اربیل به بغداد یک سند مکتوب خواهد داد و طی آن، به بغداد تعهد لغو نتایج همه‌پرسی را تضمین خواهد کرد و شخص «مسعود بارزانی» رئیس سابق منطقه کردستان و رئیس حزب دموکراتیک آن را به همراه نخست‌وزیر و رئیس پارلمان این منطقه امضاء خواهد کرد. تنها شرط کردها برای امضای این سند، عدم اعلام رسمی لغو نتایج همه‌پرسی جدایی در رسانه به منظور حفظ جایگاه رهبران منطقه کردستان است.

بر اساس این گزارش، در اواخر ماه نوامبر جاری یا اوایل ماه دسامبر، نتایج همه‌پرسی جدایی منطقه کردستان لغو خواهد شد و پارلمان این منطقه، مسئولیت موافقت با کاهش سهم منطقه کردستان در بودجه را در صورت اصرار دولت مرکزی بر آن، به دولت کُردی واگذار کرده است.

بر اساس این گزارش، کردها به طور کلی با ضرورت لغو نتایج همه‌پرسی موافقت کرده‌اند و تنها مسئله دشوار در این مسئله، نحوه روبرو شدن مسئولان برگزاری همه‌پرسی با ملت کُرد پس از لغو نتایج آن است. تعلیق نتایج همه‌پرسی جدایی گامی آشکار و صریح از سوی دولت منطقه کردستان بود که مقدمه لغو این نتایج به شمار می‌رود اما این مسئله نیازمند زمانی بیشتر به منظور جلوگیری از آسیب زدن به روحیه کردهایی است که مدتها در حال تحمل بحران تاخیر در پرداخت حقوق‌ها، عقب‌رفت در اقتصاد و سرمایه‌گذاری در منطقه کردستان از سال 2014 تاکنون هستند.

این منبع افزود: نیچروان بارزانی در حال بررسی برای دریافت ضمانت‌هایی از بغداد برای وفای به عهدش در قبال منطقه کردستان در مسئله بودجه و عدم پیشروی نظامی به سوی شهرهای منطقه کردستان است. بر این اساس، بارزانی طی 8 ماه آینده تلاش خواهد کرد تا ابتدا روابط اربیل و حزبش با تمامی طرف‌های کردی به ویژه جنبش التغییر را ترمیم کند و این اقدام مقدمه ائتلاف‌های سیاسی در انتخابات آتی باشد.

وی تصریح کرد:به زودی نیچروان بارزانی با «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه دیدار خواهد کرد و در نخستین دیدار، دو طرف مسئله لغو نتایج همه‌پرسی بر اساس تضمین‌های دریافتی از سوی العبادی را بررسی خواهند کرد. پس از این دیدار، بعید نیست که یک دیدار سه‌جانبه با حضور العبادی انجام شود و چه بسا که اردوغان نقشی محوری در رفع بحران میان بغداد و اربیل از طریق لغو نتایج همه‌پرسی و دادن تضمین‌هایی به منطقه کردستان ایفا کند.

انتهای پیام/غ

عضویت در کانال تلگرامی بین‌الملل و سیاست خارجی فارس

نظر شما