شناسهٔ خبر: 22563567 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

آیت الله مهدوی:

حلم سبب رشد زندگی انسان می شود

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری با اشاره به رفتار رهبر معظم انقلاب در مواجهه با مشکلات کشور، گفت: لازم ترین ویژگی شخصیتی یک فرد، حلم او است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی در سخنرانی شب گذشته که در مسجد المهدی(عج) واقع در خیابان آل یاسین اصفهان برگزار شد، گفت: حلم مانند نخ تسبیح مؤثر در مجموعه اعمال و رفتار انسان است.

وی در ابتدا افزود: راهکارهای متعددی در رابطه به تحصیل حلم وجود دارد؛ اولین راهکار که فایده بسیار زیادی دارد زدن آب به صورت هر ده دقیقه یکبار است؛ زدن آب به صورت ظرفیت روحی انسان را زیاد می کند و این آب زدن خستگی انسان را نیز برطرف می کند.

آیت الله مهدوی ادامه داد: افرادی که زیاد مطالعه می کنند و یا زیاد کار می کنند با آب زدن به صورتشان به صورت مداوم می توانند ظرفیت روحی شان را بالا ببرند تا در هنگام مواجه شدن شدن با مشکلات صبوری بورزند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری خاطرنشان کرد: شخصی بود که بیماری روحی بدی داشت و به پزشکان متعددی هم مراجعه کرده بود، مشکلش را برای بنده مطرح کرد و بنده به او پیشنهاد دادم از روش زدن آب به صورت به شکل مداوم استفاده کند و دستورالعمل پزشک معالجش را هم ادامه بدهد، چند ماهی گذشت و او دو مرتبه به بنده مراجعه کرد و از معالجه شدنش اطلاع داد؛ سال ها طول می کشد تا راهکارهایی را که اهل بیت(ع) بیان فرموده اند در دنیا فراگیر شود.

امام جمعه موقت اصفهان ابراز کرد: دومین راهکاری که می تواند صفت حلم را در انسان زنده کند، تَحَلُّم است، تحلم یعنی انسان به صورت تحمیلی در هنگام مواجهه با مشکلات صبر پیشه کند تا بعد از مدتی حلم در وجودش زنده شود.

استاد اخلاق حوزه علمیه با بیان این علم و حلم با یکدیگر مقرون هستند، تبیین کرد: تحصیل علم فشار بسیار زیادتری نسبت به فعالیت بدنی برای انسان ایجاد می کند، دقت کردن در کسب علم قدرت عقلی انسان را لحظه لحظه اضافه می کند.

وی اذعان کرد: امیرمومنان(ع) در یک روایت می فرمایند، علم میوه حلم است و در روایتی دیگر می فرمایند، حلم اصلِ علم است؛ از این دو روایت بی نظیر متوجه یک رابطه ریشه ای تأکیدی بین علم و حلم می شویم.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: برای تقریب ذهن به موضوع درختی را در نظر بگیرید که ریشه و شاخه هایش اثر متقابل روی یکدیگر دارند، ریشه نقش تولیدی دارد یعنی اصل درخت در ابتدا ریشه بوده است و بعد از این که تنه و شاخه و برگ ایجاد شد، این شاخه و برگ و تنه می توانند سبب تقویت ریشه می شود؛ این مسأله در رابطه بین ایمان و عمل صالح نیز جریان دارد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری عنوان کرد: حلم علم را ایجاد می کند یعنی به واسطه حلم هر اندازه اندک، علم تحصیل می شود و به واسطه این علم تحصیلی، فواید حلم را می یابیم و به دنبال کسب بیشتر آن حرکت می کنیم.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که دانستن فواید یک چیز، محرک انسان به سوی آن چیز است، اظهار کرد: حلم تمام العقل است یعنی حلم عقل تمام است؛ حلم حجابی از آفات است، اکثر ضررهایی که ما متحمل می شویم در اثر بی صبری است؛ حلم رأس ریاست است؛ حلم عامل تداوم برادری دو طرفه است؛ حلم نظام امر مومن است؛ حلم آتش غضب را خاموش می کند؛ هر چه حلم بیشتر باشد حیا بیشتر است؛ به واسطه حلم یاران انسان زیاد می شوند؛ حلم انسان را خیرالناس می کند؛ حلم سبب وقار است؛ حلم پشتوانه زندگی انسان است و سبب رشد زندگی انسان می شود؛ حلم مقام شخص را می افزاید؛ بالاترین حلم تغافل است و تغافل یعنی چشم پوشی کردن از فعل زشت دیگران به صورت عمدی.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: افراد زیادی هستند که به واسطه بی حلمی ارتباط با خویشاوندانشان را قطع کرده اند؛ انسان حلیم با تکیه بر ضرب المثل شتر دیدی ندیدی زندگی کند.

وی گفت: رکن اساسی رؤسا حلم آن ها است؛ رییس اگر حلم نداشته باشد نمی تواند در جایگاهش باقی بماند؛ رهبری معظم انقلاب چندین برابر اخبار ناگواری که به گوش من و شما می رسد را دریافت می کنند ولی همچون کوه در برابر ناملایمات ایستادگی می کنند.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: انسان حلیم به راحتی خطای دوستش را نادیده می گیرد؛ اگر این چشم پوشی ها نباشد، رفاقت تداوم نمی یابد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: حلم مانند نخ تسبیح مؤثر در مجموعه اعمال و رفتار انسان است.

امام جمعه موقت اصفهان با بیان این که انسان حلیم به راحتی از کوره در نمی رود، تصریح کرد: انسانی که فعل قبیح انجام می دهد به اندازه فعل قبیحش بی حیاء است؛ روایت می گوید خیره شدن به چشم پدر و مادر قبیح است پس خیره شدن به چشم پدر و مار نوعی بی حیایی است؛ افرادی که کمالات ندارند برای زینت بخشیدن به وجودشان، خودشان را انگشت نما می کنند در صورتی که زینت انسان به کمالات درونی او است.

استاد اخلاق حوزه علمیه خاطرنشان کرد: زنی تعریف می کرد برای مدت چند سال که از زندگی مشترک من و شوهرم می گذشت غذاهایی که طبخ می کردم، کم نمک بود ولی شوهرم هیچ اعتراضی به من نمی کرد تا جایی که فکر کردم او مشکل چشایی دارد به همین سبب روزی مسأله کم نمک بودن غذا را با او مطرح کردم و او تأیید کرد و گفت، اگر غذایتان نمک بیشتری داشته باشد، بهتر است، از اینجا فهمیدم شوهرم چقدر انسان وارسته ای بوده که این مسأله را با من مطرح نمی کرده است.   

وی در پایان با بیان این که تکبر ورزیدن به انسان وقار نمی بخشد، اذعان کرد: انسان با وقار کار بیهوده و بچگانه انجام نمی دهد؛ انسان با وقار متواضع است ولی همه از او حساب می برند./867/پ201/ب1

نظر شما