شناسهٔ خبر: 22561809 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در گفت و گو با ایرنا

وزیر پیشین لبنان: اروپا یکپارچه با رفتار عربستان در قبال لبنان مخالفت کرد

بیروت-ایرنا-«آلبر منصور» وزیر پیشین لبنان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به مواضع رهبران کشورهای اروپایی تاکید کرد که اروپا حاضر به همراهی با رفتار عربستان سعودی در قبال لبنان نشد و به صورت یکپارچه با آن مخالفت کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، منصور در دولت های قبلی لبنان مسئولیت وزارتخانه های «رسانه» و «دفاع» را بر عهده داشت. کتاب «کودتا علیه طائف» از جمله آثار این سیاستمدار لبنانی است.
وی گرچه از مخالفان «سعد الحریری» نخست وزیر لبنان که چندی پیش در عربستان استعفا کرد محسوب می شود اما پس از استعفای وی که بسیاری آن را تحت فشار سعودی ها دانستند، با او ابراز همدردی کرد. به گفته منصور، این کار سعودی ها توهین به همه لبنانی ها بود.
منصور گفت که رفتار عربستان در قبال لبنان و طائفه اهل سنت که یکی از طوائف مهم لبنان به شمار می آید از موضع خود برتربینی و توهین آمیز بود و کشورهای اروپایی و حتی آمریکا با این رفتار مخالفت کردند.
متن کامل گفت و گوی ایرنا با آلبر منصور به شرح زیر است:

*ایرنا: جنابعالی از مخالفان سیاست های سعد الحریری نخست وزیر هستید اما بعد از بحران بازداشت وی در عربستان با او ابراز همبستگی کردید. چرا؟
**منصور: علتش این است که من از این رفتار عربستان با نخست وزیر لبنان شگفت زده شدم. قبل از سفر الحریری به ریاض، فضای لبنان کاملا مثبت بود. الحریری نخست وزیر دولتی بود که اقدامات مهمی مانند قانون انتخابات و قانون حقوق و مزایا و... را به سرانجام رسانده بود. رفتاری که عربستان انجام داد توهین آمیز بود. من همانطور که گفتید با الحریری و همینطور با پدرش اختلاف سیاسی داریم اما وقتی سعودی ها او را توقیف کردند احساس اهانت کردیم و چاره ای جز ابراز همبستگی با او در خود ندیدم. این اتفاق توهین به همه لبنانی ها بود و اهانت به طائفه اهل سنت بود. نباید با نخست وزیر لبنان چنین رفتاری می شد. رفتار عربستان بیانگر آن است که این کشور هیچ احترامی برای توافق طائف قائل نیست.

*ایرنا: آیا واکنش مقام های رسمی با حجم و سنگینی این رویداد تناسب داشت؟
**منصور: من از موضع مسئولان لبنانی و در راس آنها از موضع «میشل عون» رئیس جمهوری که بر کرامت لبنان و لبنانی ها تاکید کرد تشکر می کنم. عون و «نبیه بری» رئیس پارلمان در مدیریت این بحران، رفتار حکیمانه و عاقلانه و وزینی از خود نشان دادند. فکر می کنم ادامه این مسیر منجر به سر و سامان یافتن امور و خروج از بحران به شکل مناسب خواهد شد و ما با وحدت ملی می توانیم مشکلات موجود را با کمترین ضررهای امنیتی و اقتصادی و سیاسی از پیش رو برداریم.

*ایرنا: بعضی ها می گویند عون مورد حمایت مسیحی ها نیست به ویژه بعد از آنکه «بشاره الراعی» اسقف مسیحیان مارونی موضعی متفاوت از موضع رئیس جمهوری اتخاذ کرد.
**من اعتقاد دارم میشل عون هیچگاه در زندگی خود تا این حد مورد حمایت مسیحیان نبوده است؛ گذشته از حمایت ملی و فرا مذهبی که در این قضیه شاهد آن بودیم. چون این توهین، توهین به کرامت ملی لبنانی ها بود. موضع گیری اخیر جناب اسقف نشان دهنده نظر مسیحیان نیست. او نباید به ریاض سفر می کرد چون با این کار در برابر اجماع ملی گسترده لبنانی ها حول رئیس جمهوری شان ایستاد. البته قرار نیست با عربستان از سر دشمنی وارد شویم بلکه می خواهیم استقلال و سیادت لبنان حفظ شود.

*ایرنا: بعضی ها معتقدند موضع اخیر رئیس جمهوری در خصمانه خواندن رفتار سعودی علیه لبنان، تاثیر منفی در روابط لبنان با کشورهای عربی خواهد داشت. نظر شما چیست؟
**منصور: اولا جهان عرب معنایش عربستان نیست. عربستان بخش کوچکی از جهان عرب است. عراق و سوریه و الجزائر و مصر و مغرب همه جزو جهان عرب هستند و کشورهای تاریخی و فعالی به شمار می آیند. اما در خصوص پیامدهای موضع رئیس جمهوری بر اوضاع مسیحیان مایلم بگویم که حمایت از مسیحیان در مشرق زمین وابسته به عربستان و کشورهای خلیج (فارس) نیست. مسیحیان در این منطقه عرب هستند و اجداد و آبای آنها نیز عرب هستند برای همین نیاز به حمایت کسی ندارند.

*ایرنا: موضع بین المللی به ویژه فرانسه را که اخیرا برای انتقال الحریری به ریاض میانجیگری کرد چطور ارزیابی می کنید؟
**منصور: لبنان روابط تاریخی با فرانسه دارد. اروپایی ها به طور کلی با نحوه رفتار عربستان با لبنان در این قضیه مخالفت کردند. رفتار عربستان در قبال لبنان و طائفه اهل سنت که یکی از طوائف مهم لبنان به شمار می آید از موضع خود برتر بینی و توهین آمیز بود. فرانسه از طرح مساله در شورای امنیت سخن به میان آورد و در این خصوص به سعودی ها هشدار داد تا جایی که عربستان مجبور به عقب نشینی شد. فرانسه جزو کشورهایی است که در طول تاریخ روابط دوستانه با لبنان داشته است. همچنین بریتانیا که موضعی شبیه موضع فرانسه داشت. اروپایی ها نگران آنند که ناامنی در لبنان، پناهجویان سوری را وادار به سفر به اروپا کند. همه ما به حساسیت های پرونده پناهجویان و اهمیت آن برای کشورهای اروپایی واقفیم. البته باید گفت که فرانسه سیاست خارجی متفاوتی از دوره گذشته در پیش گرفته است.

*ایرنا: موضع آمریکا را چطور ارزیابی می کنید؟
**منصور: فکر می کنم منافع آمریکا در ادامه ثبات امنیتی و سیاسی در لبنان است. همین باعث می شود آمریکایی ها از میانجیگری فرانسه حمایت کنند.

*ایرنا: چه سناریوهایی برای بعد از بازگشت الحریری مطرح است؟
**منصور: همه چیز بستگی به عملکرد و رفتار الحریری بعد از بازگشت به لبنان دارد و این مساله تا کنون روشن نشده است. می توان چند حالت تصور کرد: اول اینکه الحریری استعفای خود را پس بگیرد و مجددا مامور به تشکیل کابینه شود اما این کار در عمل انجام نگیرد. آن هنگام دولت الحریری تا زمان انتخابات پارلمان، تبدیل به دولت موقت می شود.
احتمال دیگر آن است که دولت از افراد بی طرف و غیر حزبی تشکیل شود.

*ایرنا: اما خیلی ها در لبنان معتقدند بعد از توافق طائف امکان تشکیل دولت بی طرف و غیر حزبی وجود ندارد.
**منصور: درست است که به موجب تفاهم طائف، هیات دولت باید به صورت عادلانه بین طوائف و گروه های سیاسی توزیع شود اما لبنان امروز در مرحله استثنایی به سر می برد و به یک دولت استثنایی ولو برای مدت زمان کوتاه باقیمانده تا زمان انتخابات پارلمان نیاز دارد. مسئولیت این دولت پیشبرد امور کشور و نظارت بر انتخابات پارلمان خواهد بود.
خاورم*388*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی

انتهای پیام /*

نظر شما