شناسهٔ خبر: 22560843 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

حضور گسترده روحانیون و ائمه جماعات مساجد درمناطق زلزله ‌زده

خبرگزاری شبستان: همانگونه که در همه عرصه ها اعم از انقلاب تا دوران دفاع مقدس، روحانیت در خط مقدم فعالیت‌های آنها بوده است، امروز نیز بسیاری از روحانیون و ائمه جماعات مساجد در مناطق زلزله زده حضور یافته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مسجد و کانون های مساجدخبرگزاری شبستان، شامگاه یکشنبه 21 آبان 1396 ساعت 21:48 زمین لرزه‌ ای به شدت  7.3 ریشتر شهرهای غربی کشوررا لرزاند،مرکززمین لرزه در استان کرمانشاه و حوالی ازگله بود،همچنین درشهرهایی نظیر همدان،لرستان،استان‌های مرکزی،آذربایجان‌شرقی،آذربایجان غربی،کردستان وچند شهر دیگر نیز احساس شد. براساس آخرین آمار پزشکی قانونی کرمانشاه تعداد کشته ‌شدگان زلزله ۴۲۳ نفر و زخمی ها ۷۴۶۰ نفر گزارش شد.

 

بلافاصله پس از زمین لرزه نیروهای امدادی از سراسر کشور آماده اعزام به مناطق زلزله زده شدندکه در این میان کمک‌های مردمی جمع آوری شده در مساجداستان تهران و هلال احمر نیز به سوی مناطق زلزله زده اعزام شد.

 

زلزله کرمانشاه با فاجعه انسانی و تخریب شدید مساکن آن یاد آور زلزله بم است به خصوص که آنجا نیز مردم با همکاری و همدلی یکدیگر به یاری زلزله‌زدگان شتافتند تا شاید مرهمی بر زخم بازماندگان باشند،امابزرگترین کانون این همکاری‌ها و همدلی‌ها در مساجد شکل گرفته و به حرکت  در آمده است.

 

 جمع آوری کمک‌های مردمی درمساجد تداعی کننده یاد و خاطره دوران دفاع مقدس است که از این مکان مقدس و سنگرالهی مردم در کنار امام جماعت مساجد برای جبهه های حق علیه باطل، کمک مردمی را جمع آوری می‌کردند،امروز هم در هر شهر،منطقه یا محله مساجد کمک‌های نقدی و غیرنقدی از اقلام ضروری را جمع آوری کرده و کامیون کامیون آن را به سوی مناطق زلزله زده روانه می‌کنند.

 

مردم غیرتمند و پرشور و شعور کشورمان همواره در تبعیت از ائمه معصومین(ع) مصیبت‌زدگان و نیازمندان را فراموش نکرده و یاری دهنده آنها بوده و هستند،برهمین اساس به ندای نایب امام زمان(عج) رهبرمعظم انقلاب لبیک گفته و هرکس به میزان توان خود به نحوی در سبک کردن بارمصیبت و جبران خسارت مصیبت دیدگان زلزله تلاش می‌کند.

 

در همین راستا رهبرمعظم انقلاب اسلامی سه‌شنبه درجلسه‌ای با حضور رؤسای قوای سه‌گانه و تنی چند از مسئولان کشور با ابراز تأسف عمیق از حادثه بسیار تلخ زلزله کرمانشاه و با تقدیر از حضور مسئولان درمناطق زلزله‌زده و همدردی با مردم تأکید کردند: این همدردی‌ها باید در عرصه عمل و کمک به مردم با قوت ادامه پیداکند تا از مشکلات و رنج مردم بکاهد.

 

همانگونه که در همه عرصه ها اعم از انقلاب تا دوران دفاع مقدس روحانیت در خط مقدم بوده است امروز نیز بسیاری از روحانیون و ائمه جماعات مساجد در مناطق زلزله زده حضور یافتن، در حالیکه بسیاری از آنان به تازگی ازپیاده روی اربعین برگشته بودند.

 

با وجود اینکه نفوذ کلام روحانیون مشعل هدایت و همت عالی مؤمنان در مساجد،برای پشتیبانی از هموطنان در مناطق زلزله زده،خاطرات دوران دفاع مقدس را در ایفای نقش محوری مساجد زنده کرده است،برخی تلاش می‌کنند نقش روحانيت و ظرفیت مساجد را درخدمات اجتماعی و مشخصا در صحنه امداد رسانی به مناطق زلزله زده،کمرنگ جلوه دهند.

 

برهمین اساس تلاش جهادگونه مساجداستان تهران،درامر امدادرسانی به هموطنان مسلمان و زلزله زده استان کرمانشاه به صورت منسجم و جدی برنامهریزی شد که این برنامه ها شامل موارد زیرمی‌شود:

 

راه‌اندازی فوری پایگاههای سیار اهدای خون و حضور کانکس اهدای خون در محل مساجد جهت دریافت خون،جمع آوری وسایل ضروری موردنیازهمچون: پتو،لباس گرم،آب نوشیدنی سالم و بهداشتی،داروهای اولیه و ضروری،غذا و خوراک بسته‌بندی شده،شیرخشک و وسایل بهداشتی نوزاد،برگزاری جلسات دعا جهت تسلای دل بازماندگان،دعابرای شفای مجروحین،آمرزش درگذشتگان و کاهش خسارات و تلفات احتمالی،آموزش شیوه‌های مدیریت بحران درشرایط اضطراری و اطلاع رسانی کامل توسط ائمه جماعات.

 

جمع آوری هزینه و کمک‌های نقدی جهت تهیه ماشین آمبولانس از طریق مشارکت های مردمی،اعزام پرستاران بسیجی آقا و خانم از سوی پایگاههای بسیج مسجدجهت حضور و همیاری درمحل حادثه،حضور جهادگران مسجدی جهت کمک به جمع آوری آوار و سامان بخشی به محل و برطرف کردن نیازهای عموم آسیب دیدگان،آمادگی مسجدجهت اسکان و تجهیز موقت برای زلزله‌زدگان.

 

مدیریت چگونگی  توجیه نفرات و ارسال محموله کمکهای مردمی درمساجد،کمک به تامین امنیت محله و منازل آسیب دیده و اموال عموم مردم توسط بسیجیان پایگاه مسجد،فراخوان اصناف محله همچون مهندسین برق،گاز و تلفن،جهت رسیدگی به تعمیرات فوری موردنیازدر منازل اهالی محله توسط مسجد.

 

 

 

نظر شما