شناسهٔ خبر: 22558953 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

تسنیم گزارش می‌دهد

درمان زخم تیغ فوران گاز بر "رگ سفید" ادامه دارد

R41468/P1361/S6,57/CT7

۲۰ روز جهنمی از حادثه آتش‌ ۶۰۰ درجه‌ای دکل ۹۵ حفاری می‌گذرد و گرچه مهار کامل حریق ۴۰ تا ۹۰ روز پیش‌بینی شده ولی مسئولان امر از جلوتر بودن فعالیت‌ها نسبت به اقدامات برنامه‌ریزی شده سخن می‌گویند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهواز، هفتم آبان ماه دکل 95 حفاری بر اثر فوران گاز در زمان عملیات بر روی چاه 147 منطقه نفتی رگ سفید در گستره عملیاتی شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران آتش می‌گیرد.

حریق گسترده، ذوب شدن کامل دکل، جان باختن 2 تن از پرسنل و تشکیل ستاد بحران را در روز واقعه موجب می‌شود و فردای حادثه دلاویز نماینده ویژه وزیر نفت همراه با پیامی برای خانواده جان باختگان مبنی بر اینکه «در این زمینه از هیچ مساعدتی دریغ نمی‌شود» از بسیج همه امکانات برای مهار این آتش سهمگین خبر می‌دهد.

خشم طلای سیاه

تیم‌های فنی و تخصصی در موقعیت این چاه که در منطقه‌ای سخت‌گذر و تپه‌ای حفر شده به دستور سپهری مدیرعامل شرکت ملی حفاری تشکیل می‌شوند و از بهارستان نیز خبری مبنی بر تشکیل کمیته بررسی حادثه در کمیسون انرژی مجلس شورای اسلامی با هدف ورود و رسیدگی دستگاه قضایی در صورت تشخیص تقصیر و قصور و یا دخالت عوامل انسانی و مدیریتی به نقل از حسنوند رئیس این کمیسون، رسانه‌ای می‌شود.

گردنکشی‌های آتش، چاه را از کنترل خارج می‌کند و تردد نیروهای عملیاتی را فقط در قالب برنامه‌ریزی می‌پسندد بنابراین با اعلام قربانی دبیر کمیته بحران شرکت ملی حفاری، این کار انجام می‌شود و تشکیل جلسات کمیته بحران نیز برای مهار این آتش عاصی به صورت روزانه تا پایان عملیات در نظر گرفته می‌شود.

3 روز پس از آتش سوزی دکل 95 حفاری، اعضای کمیسون انرژی از محل حادثه بازدید می‌کنند و در همین روزها آماده‌سازی نسبی جاده‌های دسترسی به محل واقعه، ساخت استخر آب در مجاورت چاه با گنجایش 130 هزار بشکه‌ و احداث 5 خط لوله تامین آب برای پشتیبانی از عملیات مهار فوران چاه آغاز می‌شود.

غلبه موی سپید بر رگ سفید

11 آبان و 5 روز بعد از این حادثه بزرگ که روزانه هزاران بشکه نفت را نابود می‌کند بلاخره وزیر نفت از روسیاهی رگ سفید بازدید می‌کند و از حفر 2 حلقه چاه کمکی برای کنترل آتش در حاشیه چاه 147 خبر می‌دهد که البته یک ماه و نیم نیز به زمان نیاز دارد.

دیری نمی‌پاید که کار جاده دسترسی به محوطه چاه تکمیل می‌شود و خروج متعلقات دکل ذوب شده نیز سرعت می‌گیرد و طبق اعلام قبلی وزیر نفت که مهار آتش فقط توسط نیروهای داخلی به دلیل داشتن مهارت کافی انجام می‌شود در این مدت بیش از 8 محموله از تجهیزات سنگین از مجاورت چاه به بیرون از محوطه انتقال می‌یابد.

250 کیلومتر خط لوله آب از دو رودخانه زهره و امیدیه بر اساس صحبت‌های عالی‌پور مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب نیز در مدت 4 روز کشیده می‌شود.

مهارگران، آتش‌نشانان، کارکنان و دیگر پرسنل به صورت شبانه روزی در دمای 600 درجه‌ سانتیگراد آتش رگ سفید برای مهار حریق تلاش می‌کنند و عملیات استقرار پمپ‌های آبرسانی را تکمیل می‌کنند، البته همزمان به ادامه ساخت لوکیشن‌های چاه‌های امدادی A و C و نیز به ساخت 2 محل اردوگاهی برای این چاه‌ها طبق دستور قبلی وزیر نفت می‌پردازند.

حتی کوهستانی و سخت‌گذر بودن موقعیت چاه هم نمی‌تواند مانع شود بنابراین در مدت یک هفته ساخت استخر ذخیره(با ابعاد 80 در 80 متر و عمق 5 متر) و تامین آب به اتمام می‌رسد و مراحل آبگیری آغاز می‌شود؛ برای نفتی‌ها کار نشد ندارد و هر آنچه که بخواهند همان می‌شود و ای کاش در همه مسائل چنین بود.

کنترل فوران چاه با استقرار پمپ‌های پرفشار و شبکه چند راهه پاشش آب که سبب خنک شدن فضای اطراف چاه می‌شود مهارگران را به چاه نزدیک می‌کند همچنین اتمام کار لوکیشن‌ها و ساخت چاه‌های کمکی برای مهار حریق چاه 147 که تا عمق 2610 متری وارد مخزن شده بود تقریبا 14 روز پیش‌بینی می‌شود.

در 17 آبان ماه ساخت محل استقرار دکل‌های حفاری برای حفر چاه‌های امدادی و نیز کار انتقال دکل‌ها و تجهیزات ویژه مهار حریق کلید می‌خورد و مهارگران به کمتر از صد قدمی کانون آتش می‌رسند.

همچنان "تکیه بر توان داخلی"

مدتی بعد سیستم پشتیبانی آب یا همان سیستم خنک‌کننده محوطه چاه در مراحل اجرایی قرار می‌گیرد و همچنان مقدمات عملیات نهایی کنترل و ایمن‌سازی چاه‌ در حال فوران با استفاده از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های داخلی ادامه می‌یابد.

نصب و ایجاد شبکه خنک کردن اطراف چاه در مراحل پایانی قرار می‌گیرد و 25 آبان ماه خبری مبنی بر کلید خوردن کار آماده سازی لوکیشن C برای استقرار دستگاه حفاری 93 فتح و انجام مراحل پایانی حفر چاه امدادی اعلام می‌شود.

تاکنون نیز 10 محموله از تجهیزات دستگاه حفاری 94 فتح برای نصب روی لوکیشن A و حفر دومین حلقه چاه امدادی وارد منطقه عملیاتی رگ سفید شده و 2 دستگاه آتی واگن که توانایی ورود به عمق آتش و خارج‌سازی تجهیزات و ادوات را از کانون آتش دارد به کار گرفته شده است.

26 آبان ماه با توجه به درخواست مکرر خبرنگاران خوزستانی سرانجام شرکت ملی مناطق نفت‌خیز برنامه‌ای جهت بازدید و پوشش خبری آخرین جزئیات مرتبط با مهار آتش دکل 95 حفاری را تدارک می‌بیند و تعدادی از نیروهای شعب رسانه‌های کشوری و استانی عازم محل حادثه می‌شوند.

قول رئیس روابط عمومی مناطق نفت‌خیز به خبرنگاران

تقریبا 50 الی 60 کیلومتر تا محل حریق طی تماسی با مدیر روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب آغاز مجدد عملیات مهار آتش به دلیل کسب موقعیت مناسب اطلاع‌رسانی می‌شود و به علت خطرناک بودن موقعیت و با هدف رعایت نکات ایمنی ادامه سفر بازدید خبرنگاران لغو می‌شود.

رضا طاهری رئیس روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در جمع خبرنگاران در همین زمینه گفت: 80 الی 90 درصد اقدامات مرتبط با پاکسازی محل آتش‌سوزی دکل 95 حفاری انجام شده و اکنون تیم‌های عملیات در حال انجام مراحل پایانی پاکسازی هستند.

وی با اشاره به صعب‌العبور بودن منطقه افزود: امروز موقعیتی برای انجام عملیات ایجاد شده و اکنون نیز در مسیر این موضوع را به ما اعلام کرده‌اند بنابراین به دلیل اینکه در حال حاضر منطقه ایمنی لازم را ندارد برنامه به زمان دیگری موکول خواهد شد تا زمانی که منطقه برای ورود خبرنگاران و عکاسان آماده شود.

به گزارش تسنیم، 20 روز جهنمی از حادثه آتش‌ 600 درجه‌ای دکل 95 حفاری می‌گذرد و گرچه مهار کامل حریق 40 تا 90 روز پیش‌بینی شده ولی مسئولان امر از جلوتر بودن فعالیت‌ها نسبت به اقدامات برنامه‌ریزی شده سخن می‌گویند.

انتهای پیام/

نظر شما