شناسهٔ خبر: 22558780 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: حوزه | لینک خبر

در کارگاه «مشاوره اقتصاد مقامتی و کسب و کار دیجیتال» مطرح شد:

اقتصاد مقاومتی درون زا و برون نگر است/ لزوم تقویت صنایع فرهنگی

حوزه/ کارشناس و مشاوره حوزه کسب و کار دیجیتال، دو رویکرد اساسی را برای اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: رویکرد درون زا در این مدل اقتصادی بیشتر بر دانش و ظرفیت افراد، دانش فعال و ثبات اقتصادی تأکید دارد و رویکرد برون گرا نیز بر تعاملات و صادرات با سایر کشورهای دنیا.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری «حوزه» از تهران، علی ریاحی در حاشیه یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال، در مصلای امام خمینی(ره) تهران، با اشاره به شعار امسال «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال»، اظهار کرد: تلاش اقتصاد مقاومتی در راستای حضور هرچه بیشتر مردم در کار تولیدی است.

وی در توضیح مفهوم اقتصاد مقاومتی گفت:  اقتصاد مقاومتی مفهومی پویا و انعطاف پذیر در حوزه های متنوع کسب و کار است و افراد را از طریق اصلاح الگوهای مصرف، به سمت رفاه هدایت می کند.

این فعال حوزه محتوای دیجیتال ادامه داد: این اقتصاد، مرتبط با اقتصاد جهانی، متکی بر توان داخلی و متناسب با وضعیت امروز و فردای جامعه ما است که بر خلاف برخی اظهار نظرها، هیچ  تأکیدی بر انزواطلبی ندارد.

وی، نیازهایی را برای تقویت تولید ملی برشمرد و ابراز کرد: بررسی و وجود بازار، تقاضا، مواد اولیه، نیروی کار، فناوری و فرهنگ تولید شاخصه هایی هستند که برای تقویت تولید ملی به مجموع آنها نیازمندیم.

ریاحی در خصوص پهنه عملیاتی سیاست های اقتصادهای گفت: ترویج و گفتمان سازی، رصد و برنامه ریزی علمی و پژوهشی، اقدام و تربیت و آموزش عناوین پهنه عملیاتی برای هریک از سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی محسوب می شوند.

وی، دو رویکرد اساسی را برای اقتصاد مقاومتی برشمرد و اظهار کرد: رویکرد درون زا در این مدل اقتصادی، بیشتر بر دانش و ظرفیت افراد، دانش فعال و ثبات اقتصادی تأکید دارد و رویکرد برون گرا نیز بر تعاملات و صادرات با سایر کشورهای دنیا.

ریاحی ضمن تأکید بر فراهم کردن زمینه حضور گسترده همه اقشار جامعه در فعالیت های اقتصادی به عنوان محور سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی، گفت: ارتقاء بهره وری و تعامل سازنده با اقتصاد بین الملل و همچنین مدیریت مخاطرات بیرونی از محورهای سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی بشمار می روند..

این کارشناس و مشاوره حوزه کسب و کار دیجیتال، سه پیشران مهم در در خصوص شرکت ها و موسسات تولید محتوایی در اقتصاد مقاومتی را تأمین مالی، شفاف سازی و نهادسازی عنوان کرد و افزود: اجزای فعال در بخش صنعت فرهنگی شامل تولید محتوا و طراحی اَپ، شبکه های اجتماعی، اپراتورهای همراه و همچنین تأمین کنندگان اینترنت و خدمات می باشند.

وی در تعریف صنایع فرهنگی گفت: صنایع فرهنگی در یک تعریف ساده به تولید نظامند کالاها و خدماتی که ماهیتا فرهنگی هستند و بر افراد جامعه اثر فرهنگی دارند، گفته می شود.

ریاحی در خصوص اشتباه استارت آپ ها یا کسب و کارهای نوپا اشاره و تصریح کرد: مهمترین و بزرگترین اشتباه در این حوزه ساختن چیزی است که مشتری در بازار ندارد.

وی ادامه داد: استخدام نیروی انسانی ضعیف، عدم تمرکز، اجرا ضعیف بازاریابی و فروش، نداشتن شرکای منناسب، عدم توجه به مشتری، عدم قیمت گذاری مناسب، خرج کردن پول زیاد، مشورت نکردن و عدم توجه به رسانه های اجتماعی، سایر این اشتباهات را شامل می شوند.

این فعال حوزه محتوای دیجیتال در پایان به بررسی و معرفی اعطای مجوز فعالیت های فرهنگی دیجیتال به متقاضیان تحت مشاوره کسب و کار دیجیتال ناشر شو اشاره کرد و گفت: در خصوص برخی از مزایای دریافت مجوز از این طریق می توان به امکان فعالیت در مکان غیر تجاری، معافیت از مالیت شخصیت های حقوقی، برخورداری از تخفیفات، مجوز نشر محتوا در بستر وب، تولید اپلیکیشن و فروش در بازار، اخذ درگاه پرداخت اینترنتی، اخذ لوگوی طلایی ساماندهی و همچنین تشکیل استارت آپ و درآمدزایی اشاره کرد.

انتهای پیام

نظر شما