شناسهٔ خبر: 22558641 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

رويداد

صاحب‌خبر -

اعتراض کارگران فرانسوی به اصلاحات قانون کار
هزاران نفر  در 170 شهر و شهرستان فرانسه در اعتراض به اصلاح قانون کار که از جانب امانوئل مکرون به‌عنوان راه‌حلی برای کاهش بی‌کاری مطرح شده است، دست به تظاهرات زدند. به گزارش راشاتودی، این قانون که قرار است از ژانویه 2018 اجرائی شود، قدرت بیشتری را در اختیار کارفرماها قرار می‌دهد. این اصلاحات، روند استخدام و اخراج کارکنان را ساده‌تر کرده و مبالغ پرداختی به اخراج‌شدگان را محدود می‌کند و به‌طورکلی نقش اتحادیه‌های تجاری در شرکت‌های کوچک را کاهش می‌دهد. این چهارمین تظاهرات فرانسوی‌ها علیه اجرای این برنامه شغلی از زمان تصویب آن به صورت قانون از جانب امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، محسوب می‌شود.

پایان حضور داعش در شهرهای عراق
فرمانده عملیات الجزیره از آزادی کامل شهر راوه ساعاتی پس از آغاز عملیات نیروهای امنیتی عراق و حشد عشایری برای آزادسازی این شهر واقع در غرب استان الانبار خبر داد. به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری روسیاالیوم، مرکز تبلیغات نظامی ارتش عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد نیروهای امنیتی و عشایر عراق روز جمعه عملیات آزادسازی شهر راوه در غرب استان الانبار، تنها پایگاه مهم گروه تروریستی داعش در عراق را آغاز کردند. با آزادسازی شهر راوه عملا به بیش از سه سال حضور داعش در شهرهای عراق پایان داده شد و این گروه اکنون فقط برخی مناطق بیابانی غرب کشور را تحت نفوذ دارد که گرچه منطقه وسیعی است اما از لحاظ نظامی اهمیت چندانی ندارد.

پس‌لرزه‌های کودتای ناکام سال گذشته ترکیه
پس از گذشت ماه‌ها از کودتای نافرجام در ترکیه، پلیس این کشور عملیاتی را برای بازداشت ۴۲ نفر از کارکنان دانشگاه مرمره در استانبول در ارتباط با این حادثه آغاز کرده و بیش از نیمی از این افراد تاکنون بازداشت شده‌اند. خبرگزاری رویترز روز گذشته به نقل از یک منبع پلیس ترکیه نوشت که تاکنون در قالب عملیات دستگیری این تعداد از کارکنان دانشگاه مرمره، ۲۲ نفر بازداشت شده‌اند. این منبع پلیس افزوده است که این افراد مظنون به ارتباط با «شبکه فتح‌الله گولن»، چهره مذهبی مخالف رجب طیب اردوغان، هستند که خود سال‌هاست در آمریکا به سر می‌برد و آنکارا او را به‌عنوان چهره پشت‌پرده کودتای تیرماه ۹۵ در ترکیه معرفی می‌کند.

استقبال رئیس‌جمهوری لبنان از سفر حریری به فرانسه
میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان، روز پنجشنبه اظهار امیدواری کرد که دیدار آینده سعد حریری از پاریس به ‌دعوت فرانسه موجب پایان‌یافتن بحران دوهفته‌ای لبنان شود. به‌گزارش رویترز، میشل‌عون روز پنجشنبه در صفحه توییتر خود نوشت: «ما امیدواریم که بحران پایان یابد». یک منبع نزدیک به سعد حریری، نخست‌وزیر مستعفی لبنان،  هم روز پنجشنبه گفت حریری به‌همراه خانواده خود پیش از آنکه وارد بیروت شود، در ۴۸ ساعت آینده به پاریس سفر خواهد کرد. بیروت عربستان سعودی را متهم به وادارکردن حریری به اقدامی برخلاف میلش کرد. برای جلوگیری از بحران دیگری در منطقه‌ای که خود گرفتار تنش‌های متعددی است، فرانسه روز چهارشنبه سعد حریری را به همراه خانواده‌اش «برای چند روز» به پاریس دعوت کرد. امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، همچنین ژان ـ ایو لو دریان، وزیر امور خارجه خود را به ریاض فرستاد و او شامگاه چهارشنبه با محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان سعودی، دیدار کرد و صبح پنجشنبه ۱۶ نوامبر / ۲۵ آبان به دیدار همتای سعودی خود عادل الجبیر رفت. ژان ـ ایو لو دریان در یک کنفرانس مطبوعاتی در ریاض اعلام کرد که با سعد حریری دیدار کرده و او را به پاریس دعوت کرده است. او گفت حریری «به‌عنوان یک دوست» به فرانسه خواهد آمد. او همچنین تأکید کرد که فرانسه و عربستان سعودی امیدوارند «برای کمک به بازگشت هرچه سریع‌تر به حالت عادی پس از استعفای نخست‌وزیر حریری» هماهنگ عمل کنند.

سازمان ملل خواستار پایان محاصره یمن
آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در نامه‌ای به نماینده عربستان در این سازمان خواستار پایان کامل محاصره یمن و بازگشایی تمامی بنادر و فرودگاه‌های این کشور شد. پس از یک هفته محاصره کامل، عربستان چهار روز پیش برخی از بنادر و فرودگاه‌های یمن را بازگشایی کرد. حال دبیر کل سازمان ملل با استقبال از این حرکت، می‌گوید این اقدام به‌تنهایی پاسخ‌گوی نیازهای جمعیت ۲۸‌میلیونی یمن نیست. ائتلاف به رهبری عربستان از سازمان ملل خواسته تا تدابیر امنیتی ورود کالا به یمن را بازبینی کنند تا از آنچه «قاچاق سلاح، مهمات، قطعات موشک و پول نقد از ایران» می‌خوانند، جلوگیری شود.

برچسب‌ها:

نظر شما