شناسهٔ خبر: 22558627 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

واکنش ایران به سخنان وزیر خارجه فرانسه:

تکرار ادعاهای بی‌اساس عربستان مشکلی را حل نمی‌کند

صاحب‌خبر -

شرق: شامگاه چهارشنبه «ژان ایو لودریان»، وزیر خارجه فرانسه، به ریاض سفر کرد. او در این سفر با محمدبن‌سلمان، ولیعهد سعودی و عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان دیدار کرد. موضوع محوری این دیدار بحران لبنان در سایه استعفای سعد حریری بود. ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، نیز در همین نشست مدعی شد که پاریس نگران «مداخله‌ها» و مقاصد «سلطه‌طلبانه» ایران در منطقه است؛ سخنانی که در واکنش به آن، سخنگوی وزارت خارجه ایران، رویکرد فرانسه را «یک‌سویه و جانبدارانه» در قبال بحران‌ها در خاورمیانه عنوان کرد. 
واکنش ایران به اظهارات وزیر خارجه فرانسه
به گزارش «ایسنا»، بهرام قاسمی در واکنش به اظهارات وزیر امور خارجه فرانسه در سفر به عربستان و در کنفرانس خبری مشترک با همتای سعودی خود گفت: «اینکه برخی مقامات کشورهای فرامنطقه‌ای به خلیج فارس سفر کنند و با نادیده‌انگاشتن واقعیات موجود و بسیار روشن منطقه، تحت‌تأثیر القائات مقامات متوهم و جنگ‌افروز سعودی، نگرانی‌های ساختگی، بی‌اساس و خصمانه آنها را در قبال ایران تکرار کنند، مشکلی از بحران‌هایی که در تمامی آنها نقش مخرب عربستان سعودی قطعی و کاملا عیان و آشکار است، کم نکرده و حتی به این کشور برای خروج و عبور از بحران‌های داخلی و منطقه‌ای که با آنها دست به گریبان است نیز کمکی نمی‌کند». قاسمی افزود: «فروش تسلیحات مرگبار ازسوی برخی کشورهای فرامنطقه‌ای به کشورهای منطقه که ازجمله در جنگ خانمان‌سوز علیه مردم یمن به‌کار گرفته می‌شود و حمایت‌های آنها از عربستان سعودی و شرکایش در منطقه، فقط این کشورها را در ایجاد بحران‌های جدید گستاخ‌تر کرده و باعث وخیم‌تر‌شدن و تشدید شرایط بی‌ثباتی و ناامنی در این منطقه حساس از جهان شده است». سخنگوی وزارت خارجه تصریح کرد: «متأسفانه به‌نظر می‌رسد فرانسه به بحران‌ها و فجایع انسانی در خاورمیانه نگاهی یک‌سویه و جانبدارانه دارد و این رویکرد خواسته یا ناخواسته حتی به بالفعل‌شدن بحران‌های بالقوه کمک می‌کند. وضعیت کنونی این منطقه و لزوم تقویت و گسترش ثبات و امنیت و همچنین کمک به مبارزه و اضمحلال هرچه بیشتر تروریسم، نیازمند گفتار و کردار واقع‌بینانه و از سر مسئولیت مقامات دیگر کشورهاست». «اگنس روماتت اسپاگنه»، سخنگوی وزارت خارجه فرانسه، هم در کنفرانسی خبری گفته است: «فرانسه نگران روند مداوم برنامه موشکی ایران است که مطابق با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل نیست، این برنامه موشکی عامل بی‌ثباتی در ناامنی در منطقه است». او افزود: «فرانسه امیدوار است تا همه گزینه‌های دیپلماتیک را امتحان کند: یک مذاکره سیاسی صریح و غیرقابل انعطاف با ایران، تحقیقات ازسوی دبیرکل سازمان ملل و در صورت نیاز، تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا علیه شرکت‌ها یا افراد ایرانی که در برنامه موشک بالستیک نقش دارند و در نهایت آغازکردن مذاکره بر سر این موضوع».
الجبیر: کاسه صبرمان لبریز شده است
همچنین به گزارش «تسنیم» و به نقل از «روسیاالیوم»، عادل الجبیر، وزیر خارجه سعودی، با تکرار ادعاهای بی‌‌اساس خود درباره حزب‌الله لبنان گفت: «ما با هم‌پیمانانمان درباره اتخاذ اقدامات علیه حزب‌الله مشورت خواهیم کرد و در زمان مناسب درباره این موضوع تصمیم خواهیم گرفت. الجبیر بار دیگر خواستار خلع سلاح حزب‌الله و تبدیل‌شدن حزب‌الله به حزبی عادی در لبنان شد». او مدعی شد که حزب‌الله در زمان کنونی شاخه سپاه پاسداران انقلاب ایران به شمار می‌رود. وزیر خارجه سعودی در بخش دیگری از سخنان خود، در اظهاراتی تهدیدآمیز علیه ایران گفت: «کاسه صبرمان لبریز شده است و ما پاسخ دشمنی و تجاوزهای ایران را می‌دهیم». الجبیر روز پنجشنبه در نشست خبری خود با جان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه، مدعی شد که عامل اصلی بحران لبنان حزب‌الله است و حزب‌الله نظام لبنان را ربوده و حاکمیت خود را بر این کشور تحمیل کرده است. الجبیر گفته است: «اگر حزب‌الله به سیاست‌های کنونی خود ادامه دهد، لبنان را در معرض بی‌ثباتی قرار خواهد داد». وزیر خارجه سعودی در ادامه مدعی شد که حزب‌الله گروهی تروریستی است و نیروهای شبه‌نظامی دارد و دست به اقدامات خرابکارانه در لبنان می‌زند. 
این اظهارات و جذب هم‌پیمان در عربستان سعودی از آن‌جایی نگران‌کننده‌تر می‌شود که «دیلی‌میل» گزارش داده است که به‌زودی ملک سلمان پادشاهی را به محمدبن‌سلمان تفویض می‌کند. او دوران ولیعهدی خود را با سیاست‌های تندروانه در منطقه و نیز ایران‌ستیزی همراه کرده است و پادشاهی قریب‌الوقوع او می‌تواند نگران‌کننده باشد. 

برچسب‌ها:

نظر شما