شناسهٔ خبر: 22558616 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شرق | لینک خبر

آينه

صاحب‌خبر -

اعتماد
وصیت‌نامه آیت‌الله کجاست؟

«هنوز نتوانسته‌ایم وصیت‌نامه اصلی ایشان را که خبر داریم نوشته و در جایی گذاشته بود، پیدا کنیم». این را یاسر هاشمی در مورد وصیت‌نامه پدر می‌گوید. پدری که از اثرگذارترین چهره‌های جمهوری اسلامی ایران بوده و حتما خودش نیز به اندازه دیگران می‌دانسته وصیت‌نامه‌‌اش چقدر مورد توجه قرار خواهد گرفت. اما وصیت‌نامه‌ای در کار نیست. مگر می‌شود او مثل هر فرد متدین دیگری لازم نداند در مورد دیون و اموال خود چند خط بنویسد! هر چقدر هم که مرگ ناگهانی و در یک بعدازظهر زمستانی در استخر سراغ او آمده باشد باز هم پذیرفتنی نیست که وصیت‌نامه‌ای نوشته نشده باشد چراکه او در دهه ٧٠ وقتی که 20 سال جوان‌تر بود نیز وصیت‌نامه نوشته است. همان وصیت‌نامه‌ای که بعد فوت او قرائت شد. اظهارات اخیر وکیل خانواده هاشمی نیز ناظر بر همین نکته است. او به اعتماد‌آنلاین می‌گوید: «آقای هاشمی با هوشیاری‌ای که داشتند قطعا توصیه‌هایی برای مردم داشته‌اند. اما من فکر می‌کنم وصیت‌نامه آقای هاشمی همان خطبه آخر نماز جمعه‌شان بود. آن، بهترین وصیت‌نامه بود». فاطمه هاشمی در این ماجرا از همه صریح‌تر سخن گفت. او قبل از همه در مصاحبه‌ای اعلام کرد که پدرش سه، چهار سال قبل وصیت‌نامه خود را به‌روز کرده است. او حتی گفت «همان موقعی که پدرم فوت شدند، آقایان آمدند و هرچه بود و نبود را با خودشان برداشتند و بردند». او خبر مفقودشدن برخی اسناد و مدارک پدر را همان وقت اعلام کرد و هنوز هم سر حرف خود مانده است.

وطن امروز
کمی انصاف و جوانمردی آقای سیاست‌مدار!

سیاست پدر و مادر ندارد. در کرمانشاه و شهرهای اطرافش زلزله‌ای بزرگ روی داده و بیش از 400 نفر از هم‌وطنان ما را به کام مرگ کشانده است. ‌هزاران نفر مجروح و مصدوم و ده‌ها ‌هزار نفر بی‌خانمان شده‌اند. در اینجا در عوالم صاحب پدر و مادر تنها فکر و ذکر هر انسانی باید کاستن از آلام بازماندگان و تعجیل در کمک‌رسانی و امداد باشد اما عده‌ای در این میان نمکدان جهل و تعصب را روی زخم تازه زلزله‌زدگان خالی می‌کنند و به دنبال این هستند که از این بدبختی، عسرت و رنج، چماقی برای کوبیدن بر سر گذشتگان بسازند. معاون اول رئیس‌جمهور عمده تلفات زلزله را مربوط به واحدهای مسکن‌مهر معرفی می‌کند و رئیس‌جمهور هم از ثابت‌شدن ناکارآمدی خانه‌سازی دولت برای ملت سخن می‌گوید و روزنامه مدعی، تیتر مهوع «قصر اندوه» را برای دشنه‌کردن سیاه‌روزی ملت و فروکردنش در قلب دشمن سیاسی خود انتخاب می‌کند.

آفتاب
بفرمایید مسکن مهر

نابودی این دستاورد احمدی‌نژاد و دولتمردانش [مسکن مهر] و به دنبال آن جان‌باختن و بی‌خانمانی بسیاری از هم‌وطنان کرمانشاهی‌مان، انتقادات فراوانی را به همراه داشت و با واکنش‌های گسترده‌ای مواجه شد. در‌این‌میان اصولگرایان و حامیان احمدی‌نژاد نیز ساکت ننشستند و از عملکرد خود دفاع کردند و منتقدان را به سیاه‌نمایی و تسویه‌حساب سیاسی متهم کردند، حتی به ارائه آمارهای تخیلی نیز پرداختند. از جمله آنکه روز گذشته علی نیکزاد، وزیر راه‌وشهرسازی دولت دهم و معمار مسکن مهر، در بیانیه‌ای اظهار داشت: «متأسفانه معاندان و مغرضان با انتشار تصاویر خرابی‌های ایجاد‌شده توسط تروریست‌ها در سوریه و مصر در تلاش هستند تا این خرابی‌ها را به مسکن مهر نسبت دهند». از آنجایی که بنابر جست‌وجوهای خبرنگار آفتاب یزد هیچ‌یک از مــدافعان مسکن مـــــهر در آن زندگی نمی‌کنند، می‌توان از آنها پرسید که چرا خود در این سازه‌های ایجاد‌شده توسط معماران احمدی‌نژاد، اسکان ندارند و منزل نگزیده‌اند؟

جوان
کودتای انگلیسی در زیمبابوه

دولت موگابه از سال 2001 برنامه اصلاحات ارضی را اجرا کرد که براساس آن زمین‌های زیمبابوه را از سفید‌‌‌ها گرفت و به سیاه‌پوست‌‌‌ها داد. این مسئله با مخالفت انگلیس و آمریکا مواجه شده است و این دو کشور تحریم‌های اقتصادی را علیه این کشور اعمال کرده‌اند، حتی آمریکایی‌‌‌ها در واکنش به برنامه‌های دولت موگابه گفته بودند که به دنبال تغییر رژیم در زیمبابوه هستند. کودتا پس از آن انجام شد که چند روز پیش والتر موزمبی، وزیر خارجه زیمبابوه خواستار بهبود روابط اقتصادی با غربی‌‌‌ها شده بود. وزیر خارجه زیمبابوه در یک سخنرانی برای هیئت‌های دیپلماتیک که هفته گذشته انجام شد از لزوم شروع دیپلماسی با کشورهای غربی استقبال کرده و گفته بود: «من به دنبال یک گفت‌وگوی صادقانه و مستقیم با این کشور‌‌‌ها (انگلیس و آمریکا) به منظور از‌یاد‌بردن گذشته و کشف و پیگیری فرصت‌های اقتصادی مشترک هستم». آمریکا دیروز کودتای نظامی در زیمبابوه را محکوم نکرد و تنها از شهروندان خود در زیمبابوه خواست تا برای حفظ امنیت‌شان در خانه‌های‌شان بمانند.

نظر شما