شناسهٔ خبر: 22558376 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

کمک‌های مردمی سرپل ذهاب را قفل کرد

- ۵ روز پس از وقوع زلزله ویرانگر در استان کرمانشاه، امدادرسانی به اوج خود رسیده است.

صاحب‌خبر -

درحالي‌كه تيم‌هاي امدادي همه تلاش خود را براي امدادرساني به حادثه‌ديدگان به‌كار گرفته‌اند، سيل كمك‌هاي مردمي به شهرستان سرپل ذهاب و روستاهاي اطراف سرازير شده و حالا ترافيك مردمي كه براي كمك‌رساني راهي مناطق زلزله‌زده شده‌اند، يكي از مهم‌ترين مشكلات اين مناطق است.

به گزارش همشهري، در شرايطي كه در روزهاي پس از وقوع زلزله ويرانگر در غرب كشور ساكنان اين مناطق از فقدان امكانات و شرايط سخت گلايه داشتند اين روزها كمك‌هاي سازمان‌هاي دولتي از يك سو و كمك‌هاي خودجوش مردمي از سوي ديگر، بذر اميد در دل‌هاي زلرله‌زدگان نشانده است.

عده‌اي از آنان در مقابل در ورودي شهر كاغذ نوشته‌هايي در دست گرفته‌اند كه روي آن نوشته شده: هموطن؛ سپاس.حالا وقتي وارد شهر مي‌شوي در جاي جاي آن چادرهاي سفيدرنگ هلال احمر خودنمايي مي‌كند، نيروهاي نظامي و انتظامي كنترل شهر را به‌دست گرفته‌اند و هر گوشه‌اي از شهر تلاشي در جريان است تا بخشي از آلام زلزله‌زدگان بكاهند. بخش گسترده‌اي از شبكه آب آشاميدني برقرار شده، برق بخش‌هاي زيادي وصل شده و امدادگران برق در حال ترميم در بخش‌هاي آسيب ديده هستند.

انتشار اخبار و تصاوير زلزله در رسانه‌هاي رسمي و شبكه‌هاي اجتماعي افكار عمومي را متأثر كرد و از همان روزهاي اول نخستين جرقه‌ها براي جمع‌آوري و ارسال كمك‌هاي مردمي زده شد. اين جرقه كافي بود تا در پنجمين روز از وقوع زلزله انفجاري از امكانات در سرپل ذهاب رخ دهد. حالا ديگر هيچ‌كس از نداشتن چادر گلايه نمي‌كند. با وجود ادامه روند سرد شدن هوا بيشتر مردم لباس‌هاي گرم دارند.

از اين گذشته آنچنان ميزان لباس‌هاي ارسالي توسط مردم زياد است كه سر هر كوچه‌اي تعداد زيادي البسه تلمبار شده است. برخي افراد نيكوكار بساط طبخ غذا در خيابان چيده‌اند و زلزله‌زدگان پس از چند شبانه‌روز طعم غذاي گرم را مي‌چشند. حجم حضور هموطنان نوع دوست در مناطق زلزله‌زده به حدي است كه اين مناطق تاكنون چنين جمعيتي را به‌خود نديده و بخشي از نيروهاي انتظامي در حال سر و سامان دادن به تردد آنها هستند.

در چنين شرايطي اسماعيل نجار، رئيس سازمان مديريت بحران كشور از مردم خواست از سفر به مناطق زلزله‌زده خودداري كرده و كمك‌هاي خود را به مراكز هلال‌احمر تحويل دهند.وي در گفت‌وگو با همشهري گفت: خوشبختانه حجم محموله‌هاي خوراكي ارسال شده آنقدر زياد است كه مشكلي در اين زمينه نداريم.

با اين حال با توجه به اينكه در روزهاي آينده بارش باران براي اين منطقه پيش‌بيني شده از مردم خواسته‌ايم اگر قصد كمك دارند، لوازم گرمايشي، پلاستيك براي عايق‌كردن چادرها، وسايل بهداشتي و شيرخشك به زلزله‌زدگان اهدا كنند. وي با اشاره به اينكه از نظر آذوقه، منطقه اشباع شده، ادامه داد: حضور مردم در منطقه براي رساندن كمك‌، مشكلاتي را به‌وجود آورده است. علاوه بر ايجاد ترافيك، به‌دليل اينكه فضايي براي دپو كردن اقلام كمكي وجود ندارد ممكن است برخي اقلام حيف و ميل شوند. حال آنكه اگر مردم اقلام را به مراكز هلال‌احمر و ستاد بحران در استان‌هاي خود تحويل دهند، اين اقلام دپو شده و به محض نياز به مناطق زلزله‌زده ارسال مي‌شوند.

نجار آخرين آمار قربانيان براساس اعلام پزشكي قانوني را 436نفر اعلام كرد و گفت: متأسفانه در برخي از روستاهاي دورافتاده، برخي از خانواده‌ها اجساد قربانيانشان را بدون گرفتن مجوز دفن به خاك سپردند كه پيش‌بيني مي‌شود با شناسايي اين قربانيان، آمار كشته‌شدگان 50يا 60نفر افزايش يابد. هم‌اكنون تيم‌هايي از دهياري‌ها و بخشداري‌ها مأمور شده‌اند با تحقيق در روستاها تعداد دقيق افرادي را كه بدون مجوز دفن شده‌اند مشخص كنند كه در اين صورت آمار نهايي قربانيان مشخص خواهد شد.

در همين حال حسين درخشان مديرمركز كنترل و هماهنگي عمليات سازمان امداد و نجات هلال احمر نيز در گفت‌وگو با همشهري گفت: آواربرداري در مناطق زلزله‌زده تقريبا تمام‌شده است. با اين حال امدادگران و تيم جست‌وجو و سگ‌هاي زنده‌ياب در مناطق 8گانه (ثلاث باباجاني، ريجاب، سرپل ذهاب، قصر شيرين، دالاهو، ازگله، اسلام‌آباد غرب و گيلانغرب) مستقر هستند تا چنانچه گزارش مفقودي به آنها اعلام شد، وارد عمل شوند.‌

از سوي ديگر با همكاري بنياد مسكن و ‌ستاد مديريت بحران، ‌تعداد افراد خانوارها شناسايي شده و براساس آن، اقلام در ميان افراد توزيع مي‌شود. وي گفت: طبق آمار به‌دست آمده 557پس لرزه كه بيشترين آن 7/4دهم ريشتر بوده پس از زلزله 7.3ريشتري كرمانشاه به ثبت رسيده است، به همين دليل بسياري از افراد و حتي آنهايي كه خانه‌هايشان كمتر آسيب ديده ترجيح مي‌دهند شب را در چادرها باشند. به همين دليل به مردم والرهايي براي پخت و پز داده شده براي پخت پز كه نفت آن را شركت نفت تأمين كرده است. علاوه بر اين شركت آب و فاضلاب از روز نخست در منطقه حاضر شده و آب و حتي برق و گاز در اكثر مناطق وصل شده است.

پيرحسين كوليوند، سرپرست اورژانس كشور نيز به همشهري گفت: از ميان 7هزار و 350مصدومي كه در ساعت‌هاي اوليه پس از زلزله به بيمارستان انتقال داديم، ‌3هزار و 778نفر از آنها براي 5يا 6ساعت تحت نظر و به‌صورت سرپايي تحت درمان قرار گرفتند اما 3572نفر ديگر بستري شدند. وي افزود: درخصوص فرآورده‌هاي خوني، خوشبختانه هيچ مشكلي نداشتيم و اينكه در فضاي مجازي منتشرشده گروه خوني كم است شايعه‌اي بيش نيست و مردم نبايد به اين شايعات توجه كنند. سرپرست اورژانس كشور گفت:

خوشبختانه مردم مناطق زلزله‌زده از خدمات بهداشتي و درماني اورژانس راضي هستند و همين رضايتمندي براي ما كافيست. ما نزديك به 100نفر بيمار قطع عضو داشتيم كه خوشبختانه به موقع رسيدند وعمل جراحي پيوند روي آنها صورت گرفت. به گفته پزشكان اگر اين افراد دير به بيمارستان مي‌رسيدند ممكن بود براي هميشه دچار قطع عضو شوند.

در مناطق زلزله‌زده تيم‌هاي امدادي از سازمان‌هاي مختلف حضور دارند كه هركدام وظيفه خاصي به‌عهده دارند. ارتش، هلا‌ل‌احمر، سپاه و اورژانس بيشترين مسئوليت امدادي را برعهده‌دارند. در اين جدول توضيح داده شده كه هر كدام از اين نهادها چه تجهيزاتي و نيروي امدادي را به مناطق زلزله‌زده اعزام كرده‌اند.

اعزام 4تيپ واكنش سريع و تكاور به مناطق زلزله‌زده. هم‌اكنون اين تيپ‌ها در سرپل‌ذهاب مستقر شده‌اند كه با تقسيم شهر به 4منطقه، عمليات آواربرداري و امدادرساني به زلزله‌زدگان در هر منطقه به يك تيپ‌ واگذار شده است.
46بالگرد هوانيروز با اعزام به مناطق زلزله‌زده عمليات انتقال محموله‌هاي كمكي و همچنين مجروحان را برعهده دارند.

16فروند هواپيماي ترابري سنگين ازجمله بوئينگ 747، ايلوشن و بوئينگ 707هوانيروز ارتش وظيفه انتقال محموله‌هاي كمكي و همچنين مجروحان را از تهران به كرمانشاه و برعكس به‌عهده دارند. محموله‌هاي كمكي از طريق اين هواپيماها از تهران به كرمانشاه منتقل شده و پس از آن به وسيله‌ بالگردها به مناطق زلزله‌زده انتقال مي‌يابند. در ادامه نيز مجروحان از مناطق زلزله زده و مخصوصا روستاها با استفاده از بالگرد به كرمانشاه و از آنجا با استفاده از هواپيماهاي ارتش راهي تهران و به بيمارستان‌هاي ارتش و ديگر بيمارستان منتقل مي‌شوند.

بيش‌ از 25بيل مكانيكي، لودر و بولدوزو ارتش به منطقه زلزله‌زده اعزام شده‌اند كه از آنها براي عمليات آواربرداري در سرپل‌ذهاب استفاده مي‌شود.2تيم زنده‌ياب ويژه هوابرد به همراه تجهيزات ويژه، عمليات جست‌وجو و نجات مصدومان از زيرآوار را برعهده دارند.

10تيم‌ پزشكي ارتش متشكل از جراح، ارتوپد، پزشك عمومي و گروه‌هاي روانشناسي براي ارائه خدمات به مصدومان و خانواده‌هاي آنها در مناطق زلزله‌زده حضور دارند و بيمارستان 502كرمانشاه نيز كار درمان مجروحان را برعهده دارد.
بالگردها و تيم‌هاي امدادي ارتش عمليات انتقال كمك‌هاي مردمي به روستاهاي دوردست و زلزله‌زده و توزيع كمك‌ها بين مردم را به‌عهده دارند.

عمليات آواربرداري در روستاهاي زلزله‌زده برعهده سپاه‌ است و ۴گروه مهندسي نيروي زميني سپاه با بيش از ۱۰۰۰ دستگاه لودر و بيل و ادوات مهندسي با كمك ساير يگان‌ها در حال آواربرداري براي خارج كردن اموال، امكانات و وسايل مردم و نيز احشام از زير آوار هستند.

۶ بيمارستان صحرايي و سيار نيروي زميني سپاه و 475كادر درماني در اسلام آباد، جوانرود، سر پل ذهاب و روستاهاي كوئيك مجيد و سراب ذهاب فعال و با استقرار امكانات و كادر پزشكي، پيراپزشكي و روانشناسي به ارائه خدمات درماني به مردم زلزله زده مي‌پردازند.

ست كانكس‌هاي سرويس بهداشتي و حمام نيروي زميني سپاه در حال اعزام به مناطق زلزله‌زده است. قرار است در هر روستا تعدادي ست سرويس بهداشتي و حمام سيار مستقر شده تا نياز مردم منطقه پاسخ داده شود.

هم‌اكنون ده‌ها تيم امدادي از بسيج و سپاه وظيفه امداد و خدمت‌رساني روستايي را برعهده دارند.
بيش از 40دستگاه آمبولانس به همراه تيم‌هاي پزشكي از تهران و استان‌هاي ديگر به مناطق آسيب‌ديده اعزام شده و كار خدمات‌رساني به مصدومين و مجروحين را انجام مي‌دهند.

بالغ بر 1600نيرو در مناطق زلزله‌زده مستقر هستند و با ايجاد مركز فرماندهي در 8منطقه ثلاث باباجاني، سرپل ذهاب، قصر شيرين، دالاهو، ازگله، اسلام‌آباد غرب، ريجاب و گيلانغرب، امدادرساني ادامه دارد.54هزار چادر در ميان افراد توزيع شده است. حتي در برخي از روستاها به‌دليل صعب‌العبوربودن جاده‌ها، بالگرد هلال احمر اقلام و چادرها را به‌دست افراد زلزله‌زده رساندند.
به‌دليل وجود اخلال در ارتباطات با امدادگراني كه در 2منطقه سرپل ذهاب و ثلاث باباجاني مستقر بودند، 2خودروي فرماندهي ارتباطات با تجهيزات ويژه مانند بي‌سيم و دكل‌هاي مخابراتي به مناطق اعزام شده‌اند.

31تيم جستجو و سگ‌هاي زنده‌ياب به منطقه اعزام شده‌اند كه از اين تعداد 6تيم همچنان در منطقه هستند و مابقي به استان‌هاي خود بازگشتند و درحال آماده‌باش هستند. 6تيمي كه در مناطق زلزله زده حضور دارند براي مواقعي است كه چنانچه فردي گزارش مفقودي از اعضاي خانواده خود اعلام كرد تيم جست و جو گر به امدادرساني بپردازد.
38تيم واكنش سريع در قالب تيم‌هاي 50نفره در منطقه هستند.

52تيم آواربرداري و 87تيم براي اسكان اضطراري زلزله‌زده‌ها به محل اعزام شدند كه خوشبختانه كار آواربرداري به اتمام رسيده است.
80آمبولانس هلال احمر با استقرار در مناطق زلزله‌زده خدمت رساني را ادامه مي‌دهند.
70خودروي امداد و نجات به مناطق زلزله زده اعزام شده‌اند تا افراد مصدوم را به سرعت به مراكز درماني و بيمارستان‌هاي صحرايي انتقال بدهند.

1600نيرويي كه در مناطق مستقر هستند از امروز صبح كار بسته‌بندي اقلام خوراكي را انجام مي‌دهند و پس از تهيه دفترچه و ليستي از خانوارها، كار توزيع بسته 3روزه كه شامل كنسرو، آب معدني و مواد ضروري براي خانواده‌هاست را انجام مي‌دهند.در مرحله بعد نيروهاي تازه نفس كه كاملا جايگزين شوند بسته‌هاي يك ماهه و بعد 45روز تا 2‌ماه را تهيه مي‌كنند كه شامل برنج، حبوبات، روغن، ‌نمك، كنسرو و... است و در ميان مردم توزيع مي‌كنند تا با انجام پخت‌وپز به زندگي عادي خود برگردند.

416نفر در قالب تيم‌هاي واكنش سريع به مناطق زلزله زده اعزام شده‌اند كه توانستند كه علاوه بر انتقال مصدومان به بيمارستان‌ها، بالغ بر 200تن دارو و تجهيزات به بيمارستان‌هايي كه مصدومان بستري بودند منتقل كردند.
20فروند بالگرد اورژانس هوايي در مناطق زلزله‌زده خدمات ارايه مي‌دهند.

2هواپيماي اورژانس هوايي به مناطق اعزام شدند كه مصدومان بدحال را به بيمارستان‌هاي تهران انتقال مي‌دهند.
6بيمارستان صحرايي در مناطق داير شده است. 2بيمارستان در ثلاث باباجاني كه متعلق به وزرات بهداشت است، 4بيمارستان صحرايي متعلق به وزارت بهداشت، ارتش و سپاه در سر پل ذهاب كه 2بيمارستان آن تجهيزات خوبي دارد به حدي كرده در آنجا عمل جراحي مغزو اعصاب و ‌پيوند عضو انجام شده است. علاوه بر اين بيمارستان بسيار مجهز است و بخش بستري، ‌راديولوژي و... دارد.

روزانه بين 4تا 5هزار نفر در 6بيمارستان صحرايي ويزيت و معاينه مي‌شوند.
107آمبولانس به مناطق زلزله‌زده اعزام شده است.
19اتوبوس آمبولانس به محل اعزام شده‌اند.

321پزشك متخصص و پرستار راهي مناطق شده و به كمك افرادحادثه ديده شتافتند.
40تيم مشاوره روحي و رواني كه هر تيم شامل 8نفر هستند به مناطق زلزله زده اعزام شده و روستا به روستا مي‌چرخند تا خدمات مشاوره به افرادي كه عزيزانشان را از دست داده‌اند ارائه كنند.
‌هزاران نفر در قالب تيم‌هاي بهداشت و تيم اورژانس پزشكي در مناطق حضور دارند.

علاوه بر اين، حدود 10هزار نفر از مأموران نيروي انتظامي با حضور در مناطق زلزله‌‌زده تأمين امنيت اين مناطق را بر‌عهده گرفته‌اند و همچنين تيم‌هايي از شركت‌هاي آب، گاز، مخابرات، بنياد مسكن انقلاب اسلامي، كميته امداد، شهرداري تهران، مسكن و شهرسازي، ژئوفيزيك و... با حضور در مناطق زلزله‌زده در حال امدادرساني به مردم هستند.

نظر شما