شناسهٔ خبر: 22558321 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: شفا آنلاین | لینک خبر

از خودتان در مترو و بی آر تی اینگونه مراقبت کنید

شما چه می دانید چند دست این میله را گرفته است. محققان اما جواب این سوال را با آزمایشاتی به شما می دهند.

صاحب‌خبر -
شفا آنلاین: شما در مترو هستید و میله را گرفته اید تا تعادل تان از بین نرود. کسانی که مثل شما مسافر هستند هم همین کار را کرده اند. شاید آنها حامل میکروب ها، ویروس ها و باکتری هایی باشند که از دست شان به میله منتقل شده و با گرفتن میله، بدن شما می تواند خانه جدیدی برای آنها باشد. مسیری که هر روز برای رسیدن به سر کار طی می کنید با رعایت نکاتی می تواند سالم و شاداب طی شود.

گرفتن میله در اتوبوس یا متر

خطر

به گزارش شفا آنلاین:شما چه می دانید چند دست این میله را گرفته است. محققان اما جواب این سوال را با آزمایشاتی به شما می دهند. یکسری از محققان با بررسی اتوبوس، مترو و ماشین، صدها نوع باکتری یافته اند که بیشتر آنها کاملا بی ضرر هستند (بعضی از آنها به غذاهایی مثل پیتزا مربوط بودند!) محققان سطوح وسایل نقلیه را بررسی کرده و به این نتیجه رسیده اند که آنها آن طوری که شما انتظار دارید کثیف نیستند. با این همه، تعدادی از ذرات ناخوشایند در این ترکیب وجود دارد. در میان آنها باکتری گِرَم مثبت (دلیل عفونت های پوستی و ذات الریه)، باسیل (مربوط به عفونت های گوش و چشم) هم وجود دارد.

چیزهای دیگر شامل باکتریاسترپتوکوکی گلو و نوروویروس که باعث استفراغ و اسهال می شود هم دیده شده است. نوروویروس می تواند تا دو هفته روی سطوح باقی بماند. بدتر از آن این است که تنها با مقدار بسیار کم، یعنی کمتر از 100 ذره شما مریض می شوید و شخصی که این ویروس را می گیرد، می تواند میلیاردها ویروس را منتشر کند.

اساسا هر چیز با سطح صاف – فولاد ضد زنگ، دکمه ها، صفحات لمسی دریافت بلیط، سینک دستشویی در قطار – گرفتن میکروب ها را آسان تر می کند. سطوح که کمتر نگران کننده هستند جاهایی مثل صندلی های پارچه ای در تاکسی یا زیرپایی های پلاستیکی ماشین ها است.
 
 چطور در مترو و بی آر تی، از خودمان مراقبت کنیم

دفاع شما

صورت تان را در طول مسیر لمس نکنید و همین که به مقصد رسیدید دست تان را بشویید. قبل از این که سراغ کامپیوتر یا هر چیز دیگری بروید، مستقیما به دستشویی رفته و دست های تان را بشویید. برای 20 ثانیه کف مایع دستشویی را روی دست تان بمالید و بعد از آبکشی حسابی آنها را خشک کنید، بعد از ضد عفونی کننده استفاده کنید.

فقط همانجا بشین

خطر

اگر رفت و آمدن شما شامل پریدن در ماشین تان و ماندن در آن تا یک ساعت بعدی است این موضوع می تواند به سلامت شما آسیب بزند. مردمی که با قطار و اتوبوس رفت و آمد می کنند معمولا بیشتر راه می روند و نسبت به راننده ها شاخص توده بدنی کمتر و همین طور چربی کمتری دارند. مسافران با رفت و آمدهای بیشتر 27 تا 34 درصد کمتر احتمال فشار خون بالا یا دیابت دارند.

دفاع شما

در مجموع، در مسیر رفت و آمدتان بیشتر راه رفته یا دوچرخه سواری کنید تا میزان سلامت تان را بالا ببرید. اگر امکان داشت به جای رانندگی با ماشین خودتان تا ایستگاه اتوبوس یا مترو پیاده یا با دوچرخه بروید یا این که یک تا دو ایستگاه قبل از مقصدتان پیاده شده و بقیه راه با قدم های تند طی کنید، رانندگی در این شهر شلوغ چالش بیشتری برای شما دارد.

اگر شما با ماشین رفت و آمد می کنید نمی توانید حین رانندگی فعالیتی بکنید، بنابراین باید با این موضوع مقابله کرده و در طول روز با فعالیت های دیگر این بی تحرکی را جبران کنید. ماشین تان را قبل از رسیدن به محل کارتان جایی نزدیک آنجا پارک کنید و بقیه راه را پیاده بروید یا حتی می توانید اگر برای ناهار یا قهوه خارج از محل کارتان می روید این کار را انجام دهید.

موبایل کثیف شما

خطر

در اینجا تبدیل یک اسمارت فون بی گناه را به یک کارخانه میکروب به شما می گوییم: شما سطوح را لمس می کنید و ذرات کوچک را بر می دارید؛ بعد تلفن تان را بر می دارید و ایمیل تان را چک می کنید و آن را با این کار آلوده می کنید، بعد آن را با نشان دادن یک ویدئو یا عکس بامزه به دوست تان انتقال می دهید. این موضوع اساسا زنجیره در معرض میکروب قرار گرفتن است.
 
 چطور در مترو و بی آر تی، از خودمان مراقبت کنیم

دفاع شما

تنها راه محافظت تلفن شما از میکروب ها این است که در مسیر آنها را از کیف تان در نیاورید.یا این که قبل از این که بخواهید آن را لمس کنید، دست تان را با ضدعفونی کننده پاک کنید و بعد که به مقصد رسیدید دست های تان را بشویید. متخصصان می گویند شستشوی دست اولین راه محافظت شما از میکروب ها است.

پشت درد

خطر

اگر درد پشت بخشی از سفر صبحگاهی شما شده است، بدانید که تنها نیستید. یک سوم از افرادی که بیش از 90 دقیقه در روز رفت و آمد می کنند با این درد درگیر هستند و حتی بر اساس تحقیقات انجام شده، سفرهای کوتاه تر از این هم باعث پشت درد می شود. وقتی که سرتان توی گوشی است قوز نکنید که این کار باعث فشار به عضلات گردن، شانه ها و کمر می شود و علاوه بر آن، حمل کردن کیف های سنگین باعث سوزش در پشت تان می شود.

دفاع شما

صاف نشسته، گردن آزاد باشد، شانه را به عقب دهید، ستون فقرات صاف کمک خواهد کرد (اگر رانندگی می کنید یک بالش کوچک پشت تان بگذارید) در خلال رانندگی این حرکات کششی را انجام دهید: گوشتان را به سمت شانه بیاورید و با دست تان سر را به آرامی به سمت پایین فشار دهید. 30 ثانیه این کار را انجام داده و سه بار تکرار کنید. بعد با سمت دیگر هم همین حرکت را انجام دهید.

نگرانی و استرس داشتن

خطر

از دست دادن مترو، تاخیر داشتن، سپر به سپر شدن در ترافیک، ازدحام... هر کدام از اینها باعث به هم فشردن دندان ها و حرص خوردن و ناامیدی می شود. در طول یک مسیر طولانی، استرس، ناامیدی و کمبود وقت برای مراقبت از خودتان باعث مشکلات خواب، افسردگی و گند زدن سر کار می شود. علاوه بر اینها هورمون های استرس مانند کورتیزول می تواند باعث عوارض جسمانی، بالا رفتن فشار خون و آشفته شدن سیستم ایمنی بدن و خیلی چیزهای دیگر شود.

دفاع شما

تشخیص دهید که در طول رفت و آمد چه چیزی شما را اذیت می کند و پیامد آن را تغییر دهید. با خودتان بگویید: آره آره راحت تر بگیرم. با این کار بر نگرانی غلبه کنید. وقتی که رفت و آمد فعلی شما سخت است، ترس از ناشناخته ها ممکن است شما را از تغییرات باز دارد اما قورباغه ات را قورت بده و سعی کن تغییر به وجود بیاوری. خواهید دید که یک برد – برد برای شما است: یک مسیر تازه پیدا کنید یا در زمان دیگری سفر کنید و بعد می فهمید که آن قدرها که فکر می کردی بد نیست. هرگز به قدرت یک روش خوب، شک نکنید و به رفت و آمدتان به چشم یک ساعت شخصی خوب نگاه کنید. موسیقی یا یک کتاب صوتی گوش کنید. وقتی این کارها را انجام دهید دیگر به ترافیکی که در آن گیر کرده اید توجه نمی کنید.

غذا خوردن در راه

خطر

تصور کنید تازه در صندلی تان در اتوبوس مستقر شده اید و معده تان شروع به سروصدا می کند، بنابراین دست در کیف تان کرده بسته ای بادام در می آورید و چندتایی از آن را در دهان تان می گذارید. اما صبر کنید! آیا وقت سوار شدن به اتوبوس هیچ جا را نگرفته اید، جایی که خیلی خیلی افراد دیگر هم همانجا را لمس کرده اند؟ اگر این طور است، آن بادام ها هم در معرض هر ویروس و باکتری بوده که حالا سوار دستان شما شده است. شاید شما به صورت بالقوه سرما خورده باشید.
 
 چطور در مترو و بی آر تی، از خودمان مراقبت کنیم

دفاع شما

تا وقتی که در وسایل نقلیه عمومی هستید خوراکی تان را در نیاورید. اگر واقعا نیاز به خوردن چیزی دارید قبل از این که شروع به خوردن کنید لااقل به دست های تان ضدعفونی کننده بزنید و آنها را به هم بمالید.

تنفس ویروس آنفلوآنزا

خطر

فردی که در مترو یا اتوبوس نشسته بدون پوشاندن دهانش سرفه می کند یا آه می کشد. آیا به سمت شما شلیک می شود؟ این موضوع کاملا تصدیق شده است. وقتی که یک فرد بیمار عطسه یا سرفه می کند، ذرات ویروس در هوا منتشر می شود و آماده هستند تا شما آنها را تنفس کنید. در واقع محققان نشان داده اند که با یک عطسه به کل اتاق ویروس آنفلوآنزا سرایت می کند. (خواهش می کنیم حداقل روی بازوی تان عطسه کنید!) خیلی سخت است که خودتان را در برابر چیزهایی که دیگر افراد تنفس می کنند محافظت کنید. اگر به صورت منظم در رفت و آمد هستید، ممکن است در برابر بعضی بیماری ها مقاوم شده باشید. یکی از مزایای له شدن هر روزه در وسایل نقلیه شاید همین باشد.

دفاع شما

در معرض فرد بیمار قرار گرفتن را کاهش دهید. یک یا دو صندلی با فاصله از او بنشینید. در طول مسیر پنجره را پایین بکشید تا هوای تازه داخل آمده و ویروس ها را دور کند. ماهنامه همشهری تندرستی - عطا نویدی

نظر شما