شناسهٔ خبر: 22558050 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه جام‌جم | لینک خبر

جام‌جهان‌نما

سعودی‌ها برای تغییر شرایط به هر دری می‌زنند

سعودی‌ها که روزی داعیه رهبری جهان اسلام را داشتند امروز دست به دامن بزرگ‌ترین دشمن جهان اسلام یعنی رژیم اشغالگر قدس شده‌اند تا شاید آنها را در دستیابی به خواسته‌هایشان در منطقه یاری کند.

صاحب‌خبر -

بتازگی ژنرال گادی آیزنکوت رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی، در مصاحبه با یکی از رسانه‌های عربستان سعودی اعلام کرده تل‌آویو آماده همکاری با ریاض به منظور مقابله با برنامه‌های ایران برای کنترل خاورمیانه‌ است.

همان‌طور که رئیس ستاد ارتش رژیم صهیونیستی تاکید کرده عربستان هیچ‌گاه با اسرائیل دشمنی نکرده است. حتی در زمان جنگ‌های اعراب و اسرائیل که اعراب در مقابل تجاوزات رژیم غاصب قدس به صف ایستادند، عربستان اقدامی صورت نداد و پس از آن نیز از رویارویی با دشمن نخست مسلمانان طفره رفت. در جنگ 33 روزه حزب‌الله با اسرائیل در سال 2006 عربستان به نوعی هم‌پیمان رژیم صهیونیستی بود. آن زمان سعود الفیصل وزیر خارجه وقت سعودی‌ها به جای محکوم کردن تهاجم صیهونیست‌ها اعلام کرد حزب‌الله لبنان در حال ماجراجویی است. آن زمان سعودی‌ها حملات وحشیانه رژیم صهیونیستی به مردم بی‌دفاع لبنان را نادیده گرفتند و مسبب تجاوز صهیونیست‌ها را خود لبنانی‌ها قلمداد کردند. عربستان سعودی همچنین از محکوم کردن حملات ارتش رژیم صهیونیستی به غزه در سال‌های 2008 و 2014 خودداری کرد.

در واقع، رژیم اشغالگر قدس و عربستان سعودی از ستون‌های سیاست‌های سلطه طلبانه آمریکا در منطقه خاور میانه به‌شمار می‌روند و ایالات متحده آمریکا نه تنها علاقه‌ای به دشمنی میان این دو رژیم ندارد بلکه خواستار همسویی آنهاست. گرچه این همسویی پیش از این چندان علنی نبود، اما با توجه به شکست‌های آمریکا و متحدانش بویژه عربستان سعودی در عراق و سوریه، آنها به علنی کردن این همسویی نیاز دارند. در واقع پس از شکست پروژه داعش که به منظور اختلاف‌افکنی و تجزیه منطقه توسط آمریکا و متحدانش طرح‌ریزی و عملیاتی شده بود، با توان و درایت فرماندهان باتجربه جبهه مقاومت ناکام ماند، عربستان سعودی به هر حربه‌ای برای جبران ناکامی‌هایش در منطقه متوسل می‌شود. البته از آنجا که برنامه سعودی‌ها و متحدانشان،بدون تدبیر و اندیشه است به شکست ختم می‌شود. نمونه اخیر آن، پروژه‌ای بود که برای لبنان داشتند. در حالی که سال‌ها روی سعد حریری به منظور رهبری جامعه لبنان سرمایه‌گذاری کرده بودند، یک شبه و با تدارک برنامه مضحک استعفا، او را نابود کردند.

سعودی‌ها سال‌ها تلاش کردند تا ائتلافی را گرد هم آورند که رهبری عربستان سعودی را بر جهان اسلام به رسمیت بشناسد، حتی با وجود حمایت‌های آمریکا و دیگر متحدانش به ایجاد چنین ائتلافی موفق نشدند. به نظر می‌رسد عربستان سعودی کلافه است و به هر دری می‌زند تا شرایط را تغییر دهد. امروز کار سعودی‌ها که در ضعف و ناتوانی به سر می‌برند، به جایی رسیده که در جست‌وجوی عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی است. آنها نه از طریق سران سیاسی این رژیم، ‌بلکه دست به دامن رئیس ستاد ارتش این رژیم شده‌اند.

حسین شیخ‌الاسلام

مشاور وزیر امور خارجه

نظر شما