شناسهٔ خبر: 22557818 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

تلاش بیهوده لاجوردی‌ها برای رسیدن به جام‌جهانی 2018

ایتالیا، زیرآب ایران را زد!

رئیس کمیته حقوقی فدراسیون در گفت‌وگو با «شهروند»: آرزو بر ایتالیایی‌ها عیب نیست!

صاحب‌خبر -

شهروند| در روزهایی که هواداران فوتبال ایتالیا در شوک از دست‌دادن شانس حضور در جام‌جهانی هستند، برخی رسانه‌های این کشور شایعه عجیبی را به راه انداختند تا آخرین شانس خود را از طریق راه‌های غیرفوتبالی آزمایش کنند. این مسأله پای ایران را هم به ماجرا باز کرده و در آستانه قرعه‌کشی جام‌جهانی ممکن است حواشی نه‌چندان جالبی را ایجاد کند.
ایران مثل یوگسلاوی حذف می‌شود!
روزنامه توتواسپورت ایتالیا چند روز بعد از حذف تلخ لاجوردی‌ها در پلی‌آف جام‌جهانی، گزارش عجیبی منتشر کرده است. این روزنامه از فیفا خواسته به فوتبال چند کشور ورود کرده و آنها را به خاطر دخالت دولت در امور ورزشی محروم کند. طبق ماده هفت اساسنامه فیفا برای رقابت‌های انتخابی، این احتمال وجود دارد که فیفا کشوری را با وجود کسب سهمیه جام‌جهانی کنار بگذارد و کشور دیگری را جایگزین کند. این اتفاق در یورو 1992 رخ داد و یوگسلاوی به دلایل سیاسی کنار گذاشته شد و دانمارک جایگزین این تیم شد و درنهایت هم همین دانمارک قهرمان مسابقات شد. این روزنامه از ایران، عربستان، نیجریه، سنگال و مصر به‌عنوان کشورهایی که در فوتبالشان با دخالت سیاسیون مواجه هستند، نام برده است.
تیری در تاریکی
ایتالیایی‌ها که این روزها در شوک شکست مقابل سوئد و حضور نداشتن در جام‌جهانی 2018 هستند، جوسازی عجیبی علیه ایران و چند کشور دیگر داشته‌اند. در شرایطی که تا 2 هفته دیگر قرعه‌کشی جام‌جهانی با حضور 32 تیم راه یافته، در روسیه برگزار می‌شود، آتزوری به دنبال راهی برای رسیدن به جمع این تیم‌هاست. به نظر می‌رسد ایتالیایی‌ها با ناامیدی تمام آخرین شانس حضورشان در جام‌جهانی را جست‌وجو می‌کنند و دست به دامن فیفا شدند تا ایران یا چند کشور عربی را از جام‌جهانی حذف کنند. این اقدام آنها تیری در تاریکی است که از راه‌های غیرفوتبالی بعد از ناکامی فوتبالی به جام‌جهانی 2018 راه پیدا کنند.
براتی: آرزو بر ایتالیایی‌ها عیب نیست
احمدرضا براتی، رئیس کمیته حقوقی و تدوین مقررات فدراسیون فوتبال بهترین شخصی بود که می‌توانست به ادعای عجیب رسانه‌های ایتالیایی پاسخ دهد. او دراین‌باره به «شهروند» می‌گوید: «فیفا به اندازه کافی درگیر پس‌لرزه‌های تصمیماتی که در دوران مدیریت سپ بلاتر گرفته شد، هست و خودش را وارد چنین ماجراهایی نخواهد کرد. از طرف دیگر، خوشبختانه امروز فدراسیون ما دچار مشکلی که نافی اصول مندرج در اساسنامه فیفا باشد، نیست و نگرانی از این بابت نخواهیم داشت. آرزو بر ایتالیایی‌ها عیب نیست. آنها همیشه رمانتیک بوده‌اند و چنین ادعاهایی خیلی هم عجیب نیست. تیم‌ملی ایران فوتبالی به جام‌جهانی رفته و الان هم ماه‌هاست که خودش را برای حضور در این رقابت‌ها آماده می‌کند. نباید به این اخبار کذب توجهی داشت.»
حواسمان به غیرفوتبالی‌ها باشد
با وجود این‌که ادعای روزنامه توتواسپورت ایتالیا فقط در حد یک شایعه و تلاش بیهوده برای فرار از زیر بار ناکامی اخیر محسوب می‌شود؛ با این حال مسئولان فوتبال ایران باید در فاصله چند ماه مانده تا جام‌جهانی حواسشان به اتفاقات غیرفوتبالی هم باشد. جام‌جهانی فوتبال آن‌قدر بزرگ هست که برخی کشورها برای رسیدن و موفقیت در آن دست به هر کاری بزنند و در سال‌های اخیر هم شاهد بودیم که فسادهای زیادی در فیفا پیرامون جام‌جهانی رو شده است. به نظر می‌رسد در آستانه قرعه‌کشی جام‌جهانی و چند ماه حساسی که در پیش است، مهدی تاج و به‌ویژه بخش بین‌الملل فدراسیون فوتبال باید اتفاقات و اخبار خارجی را خیلی خوب رصد کرده و برای مقابله با برخی اقدامات پشت پرده برنامه داشته باشند.

نظر شما