شناسهٔ خبر: 22557807 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

عضو شبکه‌ تشکل‌های غیردولتی محیط ‌زیستی چهارمحال و بختیاری:

انتقال آب ونک به رفسنجان مجوز گرفت

صاحب‌خبر -

مهر| فعالان محیط ‌زیست با اعلام این‌که رودخانه کارون دهشتناک‌ترین روزگار خود را می‌گذراند، نسبت به پیامدهای صدور مجوز انتقال آب ونک به رفسنجان با دستور رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست هشدار دادند. عضو شبکه‌ تشکل‌های غیردولتی محیط‌ زیستی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری در این‌باره گفت: «این پروژه با سرمایه‌گذاری شرکت عمران رفسنجان اجرا می‌شود و موافقت اولیه وزارت نیرو با این پروژه به دهه هفتاد برمی‌گردد. همان زمان که هنوز خیلی بحث ارزیابی و مطالبات محیط زیستی مطرح نبود هم نمایندگان منطقه مخالفت شدید با اجرای پروژه داشتند و پروژه اجرا نشد و در دولت‌های بعدی هم اصلا امکان اجرا نیافت اما متاسفانه در دولت تدبیر و امید که با شعار محیط‌ زیست بر سر کار آمد این پروژه که یک پروژه منتفی شده تلقی می‌شد دوباره کلید خورد.» هومان خاکپور ادامه داد: «این یکی از سرشاخه‌های کارون است که از استان چهارمحال و بختیاری سرچشمه می‌گیرد و وارد منطقه سمیرم اصفهان می‌شود و دوباره به چهارمحال و بختیاری برمی‌گردد و به سد کارون ۴ می‌ریزد؛ سدی که قرار است بزنند دقیقا روی مرز چهارمحال و بختیاری و اصفهان است، اما دریاچه سد داخل استان چهارمحال خواهد بود و یکی، دو رودخانه فصلی که در سمیرم هستند هم به این دریاچه می‌ریزند.» این فعال محیط ‌زیست با گفتن این موارد، نکات مهم این مجوز را بازگو کرد: «این میزان انتقال آب براساس میزان نرمال آوردِ آب طراحی شده درحالی‌که اکنون براساس آمار هواشناسی ۴۸‌درصد کاهش آورد داشته‌ایم و این یعنی که اصلا دیگر آبی برای انتقال وجود ندارد. حتی پیش‌بینی کرده‌اند که اگر آب کم بود هم بعد از سد و در مسیر بازگشت دوباره رودخانه به چهارمحال، آب پمپاژ شود و به سد برگردد!»
تصمیم عیسی کلانتری واکنش تند فعالان محیط ‌زیست را نیز به دنبال داشته است. شبکه‌ تشکل‌های غیردولتی محیط ‌زیستی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری در نامه‌ای خطاب به «ملت شریف ایران» از صدور مجوز انتقال آب ونک به رفسنجان با دستور عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست خبر و نسبت به پیامدهای آن هشدار دادند. این تصمیم در شرایطی گرفته شده که این طرح نه برای تأمین آب شرب بلکه برای کشاورزی در یک منطقه خشک ایران در دستور کار قرار گرفته است و نه‌تنها کارشناسان سازمان محیط ‌زیست بلکه حتی کارشناسان وزارت نیرو نیز با آن مخالفند.
فعالان محیط‌ زیست در این نامه نوشته‌اند: «کارون بزرگ و حیات‌بخش، دهشتناک‌ترین روزگارانش را می‌گذراند. تغییرات اقلیمی و خشکسالی‌ها به همراه سدسازی‌های بی‌رویه و پروژه‌های انتقال آب، آورد آن را بشدت کاهش داده است. ظرفیت ذخیره و نگهداری تعداد پنج سد موجود روی این رودخانه برابر ۱۴‌میلیارد مترمکعب است که با لحاظ کاهش شدید آورد کارون در سال‌های اخیر - که ناباورانه از ۲۷‌میلیارد مترمکعب سالانه به ۹‌میلیارد مترمکعب هم رسیده است - اضافه‌بر خالی ماندن این سدها و کاهش شدید ظرفیت تولید برق آنها، آب جریان‌یافته نیز به کمتر از یک‌سوم حق‌آبه زیستی (دبی پایه) آن کاهش پیدا کرده است.»
شبکه‌ تشکل‌های غیردولتی محیط ‌زیستی و منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری تأکید کردند: «مجوز طرح انتقال آب ونک رفسنجان که از سوی سازمان حفاظت محیط ‌زیست صادر شده است نه برای تأمین آب شرب، بلکه برای تعادل‌بخشی دشت رفسنجان و به کام پسته‌کاران و سرمایه‌گذاران شرکت عمران رفسنجان کلید خورده است. صدور چنین مجوز فاجعه‌باری از سوی سازمانی که وظیفه و ماموریت آن دفاع تمام‌قد از حق‌آبه‌های زیستی و پاسداری بی‌محابا از محیط ‌زیست این سرزمین است، شرم‌آور و ناامید‌کننده است.»

نظر شما