شناسهٔ خبر: 22557786 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه شهروند | لینک خبر

اخبار جهان

صاحب‌خبر -

ابهام درباره سرنوشت موگابه و آینده قدرت در زیمبابوه
ایسنا| پس از دیدار موگابه با فرماندهان کودتا و رد احتمالی کناره‌گیری از ریاست‌جمهوری زیمبابوه، سرنوشت او و نیز آینده قدرت در این کشور همچنان در‌ هاله‌ای از ابهام باقی مانده است. این ابهام با انتشار تصاویری از موگابه پس از دیدار با فرمانده ارتش زیمبابوه که کودتا علیه او را رهبری کرده بیشتر شده است. موگابه در این تصاویر درحالی‌که لبخند به لب دارد در کنار فرمانده ارتش دیده می‌شود. ارتش زیمبابوه پس از این دیدار اعلام کرد که مذاکرات سازنده‌ای با موگابه داشته که در مورد آینده کشور و آینده پست ریاست‌جمهوری بوده و به‌زودی بیانیه‌ای در این‌باره صادر خواهد کرد.
با این حال مشخص نیست که آیا موگابه حاضر به ترک قدرت شده یا خیر و در صورت کناره‌گیری چه امتیازاتی به او داده خواهد شد. ارتش زیمبابوه تلاش دارد تا به شکل مسالمت‌آمیز رابرت موگابه را از قدرت کنار بزند و به حکمرانی 37ساله او بر این کشور پایان دهد و امرسون امنان گاگوا، معاون برکنار شده‌ موگابه را بر سر کار بیاورد. درواقع بیشتر تلاش ارتش و جناح مخالف در زیمبابوه ممانعت از روی کارآمدن همسر موگابه است که در دوره اخیر تلاش زیادی برای فراهم شدن شرایط رهبری او در این کشور آفریقایی انجام شده بود. موگابه به شکل غیرمنتظره‌ای‌ از کاخ مجلل خود معروف به «کاخ آبی» که در آن‌جا تحت بازداشت خانگی قرار داشت به کاخ ریاست‌جمهوری منتقل شد و عکس‌هایش با فرمانده ارتش و نماینده آفریقای‌جنوبی در کاخ ریاست‌جمهوری گرفته شد.

درخواست دبیرکل سازمان ملل برای لغو محاصره یمن
ایسنا|  دبیرکل سازمان ملل از عربستان خواست هرچه سریع‌تر محاصره اعمال شده علیه یمن را لغو و تمامی گذرگاه‌های دریایی، هوایی و زمینی این کشور را بازگشایی کند. استفان دوجاریک، سخنگوی آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در کنفرانسی مطبوعاتی در نیویورک گفت که گوترش پیامی درباره محاصره یمن از سوی ائتلاف عربی به رهبری عربستان را برای عبدالله المعلمی، نماینده دایم عربستان در سازمان ملل ارسال کرده است. دوجاریک گفت: «گوترش بشدت از ادامه مشکلات مردم یمن احساس ناامیدی و ناکامی می‌کند.» وی افزود: «گرچه آقای دبیرکل از بازگشایی بندر عدن در جنوب غربی یمن برای سفرهای دریایی استقبال کرد، اما تأکید دارد که این اقدام کافی نبوده و هرگز نخواهد توانست ۲۸‌میلیون یمنی را نجات دهد.»
سخنگوی دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: «سازمان ملل از ائتلاف عربی خواسته است تا سفرهای هوایی به دو فرودگاه صنعا و یمن را از سرگرفته و دو بندر الحدیده و الصلیف را نیز بازگشایی کند تا امکان ارسال هرچه سریع‌تر کمک‌های بشردوستانه به یمن فراهم شود.»
فرحان حق، معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل نیز اظهار داشت: «کشتی‌ها و هواپیماهایی که حامل کمک‌های بشردوستانه است از زمان آغاز محاصره و استمرار تعطیلی تمامی گذرگاه‌های هوایی، دریایی و زمینی نمی‌توانند وارد یمن شوند.»

آمریکا 3هزار نظامی دیگر به افغانستان فرستاده است
ایسنا| پنتاگون اعلام کرد که به دنبال تجدیدنظر دونالد ترامپ درباره سیاست آمریکا در افغانستان، حدود 3‌هزار نظامی دیگر به این کشور جنگ‌زده اعزام کرده ‌است. پنتاگون پیش از این شمار نیروهای آمریکا در افغانستان را در حدود 11‌هزار تن اعلام کرده بود اما در ماه اوت، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، در پی درخواست ژنرال جان نیکلسون، فرمانده آمریکا در افغانستان، شمار سربازان آمریکا در این کشور را افزایش داد. ژنرال کنت مکنزی، رئیس ستاد مشترک ارتش به خبرنگاران در مقر پنتاگون گفت: «اعزام نیرو به افغانستان به‌تازگی کامل شده است. شمار تازه نیروها در افغانستان اکنون در حدود 14‌هزار تن است.» وی گفت: «این سربازان جدید به آموزش نیروهای امنیتی افغان که درگیر مبارزه با بازگشت طالبان هستند، کمک خواهند کرد.»

سفر فرستاده ترامپ به اربیل و دیدار با نیچروان بارزانی و طالبانی
ایسنا| فرستاده رئیس‌جمهوری آمریکا در اربیل با نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق و قباد طالبانی معاون، نخست‌وزیر و نماینده حزب اتحادیه میهنی اقلیم دیدار و گفت‌وگو کرد. نیچروان بارزانی، نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق در بیانیه‌ای با اشاره به سفر برت مک‌گورک، فرستاده دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا به اربیل اظهار داشت: «در این دیدار دو طرف خرسندی خود را از توقف تنش‌ها میان نیروهای دولت فدرال و نیروهای پیشمرگ ابراز داشته و بر لزوم آغاز گفت‌وگویی جدی میان بغداد و اربیل جهت حل مشکلات موجود طبق قانون اساسی تأکید کردند.» بارزانی در این بیانیه با تأکید بر روابط عمیق میان اربیل و واشنگتن، نسبت به تقویت این روابط ابراز امیدواری کرد.

نظر شما